کره شمالی: آمریکا کشتی توقیف شده را بازگرداند

    کد خبر :538217

کره شمالی از آمریکا خواسته است یک فروند کشتی باری توقیفی این کشور را بازگرداند.

به گزارش بی بی سی، هفته گذشته وزارت خارجه آمریکا گفت که نیروی دریایی این کشور کشتی را که حامل زغال‌سنگ صادراتی کره شمالی بود در اجرای تحریم‌های تجاری سازمان ملل علیه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی توقیف کرده است. این کشتی باری پیشتر توسط نیروی دریایی اندونزی متوقف شده بود.

مصوبات شورای امنیت سازمان ملل از جمله در مورد وضع تحریم برای تمامی کشورهای عضو لازم الاجراست و ایالات متحده توقیف این کشتی را به عنوان اجرای مصوبه تحریم هسته‌ای و موشکی کره شمالی موجه دانسته است.

امروز سه‌شنبه، ۲۴ اردیبهشت (۱۴ مه)، خبرگزاری رسمی کره شمالی اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور را منتشر کرد که اقدام ایالات متحده را “غیرقانونی و وخیم” توصیف کرده و گفته است توقیف این کشتی با استناد به قطعنامه‌های شورای امنیت و سیاست دولت آمریکا در اعمال “تحریم های تحمیلی” بر کره شمالی ناموجه است.

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی گفته است که قطعنامه‌های شورای امنیت “آشکارا حق حاکمیت دولت ما را مخدوش کرده است و در نتیجه ما آنها را اساسا مردود و کلا محکوم و غیر قابل اجرا می‌دانیم.”

این سخنگو با اشاره به تحریم‌های یکجانبه آمریکا نیز این کشور را متهم کرده است که تصمیم‌های خود این زمینه را بر دولت های دیگر هم تحمیل کرده و افزوده است که “چنین رویکردی به معنی نقض گستاخانه موازین شناخته شده حقوق بین‌الملل است که تصریح دارد که هیچ کشور مستقلی نمی‌تواند در حوزه حاکمیت قضایی کشور دیگری قرار گیرد.”

وی گفته است که توقیف این کشتی در ادامه “رویکرد حسابگرانه آمریکا با هدف به زانو درآوردن جمهوری دموکراتیک خلق کره از طریق وارد کردن حداکثر فشار” بر این کشور است و افزوده که این اقدام “به وضوح ناقض بیانیه مشترک اجلاس ۱۲ ژوئن سال گذشته است که مبنای جدیدی برای روابط دوجانبه تعریف کرد.” اشاره این بیانیه به نشست رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی در سنگاپور است.

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی به آمریکا هشدار داده است که باید به “عواقب اقدام شنیع خود برای تحولات آتی بیندیشد و فورا کشتی ما را بازگرداند.”

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی در پایان بیانیه خود گفته است که “آن زمانی که ایالات متحده به میل خود شرایط جهانی را شکل می‌داد مدتهاست که سپری شده و اگر آمریکا فکر کرده است که جمهوری دموکراتیک خلق کره از آن گروه کشورهایی است که منطق آمریکایی استفاده از زور می‌تواند بر آنها تاثیر بگذارد، مرتکب محاسبه اشتباه بزرگی شده است.”

وزارت خارجه کره شمالی گفته است که این کشتی به جزایر ساموآ برده است. جزایر ساموآ آمریکا واقع در اقیانوس آرام از جمله سرزمین‌های ماوراء دریا متعلق به ایالات متحده و محل پایگاه نظامی آمریکا در منطقه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید