واردات کمر کلزاکاران را می‌شکند

    کد خبر :53816

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: واردات دانه‌های روغنی و عدم پرداخت به موقع پول کشاورزان طرح کاشت دانه‌های روغنی را با شکست مواجه خواهد کرد که وارد کنندگان منتظر همین هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، نشست خبری تولید دانه‌های روغنی با حضور علیرضا مهاجر، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح دانه‌های روغنی و جمعی از اصحاب رسانه امروز چهارشنبه 21 تیر در سالن جلسات وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

در این نشست علیرضا مهاجر، مشاور وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در طرح تولید دانه‌های روغنی دولت تقریبا به تمام قول‌هایش عمل کرده است. بسته 20 موردی برای ترغیب کشاورزان در دستور کار قرار گرفته که بیمه رایگان پرداخت اعتبارات کشاورزان، پرداخت 2.5 میلیون تومان وام، پرداخت یارانه کشاورزی و تامین ابزارآلات مکانیزاسیون برخی از آن موارد است اما از این 20 مورد به یک مورد هنوز نائل نیامندیم که مشروط به تهیه اعتبار بود تا بتوانیم قسمتی از تسهیلات بانکی را به کشاورزان پرداخت کنیم که هنوز موفق نشده‌ایم.

وی افزود: میزان مصرف روغن در کشور در سال 42 ، 2.5 کیلوگرم بود اما امروزه به 20 کیلوگرم رسیده است که این میزان باعث عدم سلامتی و عارضه قلبی در کشور شده است ما با وزارت کشور در حال تعامل هستیم تا مشکل مصرف روغن بهینه، مصرف بی‌رویه روغن و بدمصرف کردن روغن را بهبود ببخشیم. نقش شما رسانه‌ها در نجات جان مردم و اطلاع رسانی در این زمینه بسیار مهم است.

مهاجر در خصوص تامین بذر برای کشاورزان خاطرنشان کرد: تامین بذر باکیفیت و یارانه‌دار برای کشاورزان از اهداف ما بود که موفق شدیم برای سال جاری بذر روغنی کلزا را تا 200 هزار تن پیش بینی کرده‌ایم و تمام دانه‌های روغنی را تا 400 هزار تن طبق پیش بینی برداشت خواهیم کرد اما عوامل طبیعی در میزان پیش بینی ما تاثیرگذار است. ما امیدواریم با هدایت و حمایت کشاورزان بتوانیم خشکسالی را پشت سر بگذاریم.

وی افزود: در بحث قیمت تضمینی مناسب ما قیمت کلزا را بیش از دو برابر قیمت گندم گذاشتیم و 2783 تومان از کشاورزان خریداری کردیم تا به کاشت آن ترغیب شوند. متاسفانه از 95 درصد روغن وارداتی به کشور 94 درصد آن روغن خام بوده که بیشترین منبع آن پالم و سویا است روغن پالم از مالزی و اندونزی وارد می‌شود و روغن سویا که کیفیت آن در مقابل روغن کنجد، کلزا و آفتابگردان بسیار پایین است از آرژانتین و برزیل وارد می‌شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با برنامه افزایش درآمد کشاورزان تصریح کرد: سه برنامه برای افزایش درآمد کشاورزان داریم که مهمترین آن افزایش عملکرد در واحد سطح برای افزایش میزان درآمد زارعین است. ما اراضی کشاورزی در کشور داشتیم که بالاتر از شش تن محصول تولید کردند که این رقم می‌تواند ما را در تولید از اروپایی‌ها پیش بیاندازد.

وی افزود: در وزارت جهاد به اصل تولید توجه می‌شود. تولیدی که با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد تا روند تولید دچار مشکل نشده و مازاد نداشته باشیم. ما حدود 4 تن علوفه از برزیل وارد کشور می‌کنیم که در افزایش قیمت تخم مرغ و گوشت بسیار موثر است. قیمتی که برای این دو محصول تمام می‌شود باعث کاهش تقاضا و ضرر به دامداران شده است. وزارت جهاد در حال کنترل بر روی علوفه در داخل کشور است تا قیمت محصول متعادل شود.

مجری طرح دانه‌های روغنی در ادامه اذعان داشت: اگر کوچکترین وقفه‌ای در خرید و پرداخت پول کشاورزان اتفاق بیفتد طرح کاشت دانه‌های روغنی شکست خواهد خورد و وارد کنندگان منتظر همین هستند برای تولید روغن نباتی ما 2.5 برابر نیاز کشور و 15 برابر ظرفیت کاشت بذر روغنی در کشور کارخانه داریم که این کارخانه‌ةا به ندرت دانه روغنی از کشاورزان خریداری می‌کنند.

ما باید جلوی توسعه بی‌رویه این کارخانجات را که در واقع واردکننده روغن خام هستند بگیریم سرانه استفاده روغن در ایران 7 کیلومتر بیشتر از سرانه مصرف دنیا است و این یعنی یک و نیم میلیون تن روغن باید در کشور تولید شود این کارخانجات برای واردات ایجاد شدند و از آنجا که دانه‌های روغنی جزئی از کالاهای اساسی محسوب می‌شوند کارخانجات این کالاها را با قیمت جهانی قیمت گذاری می‌کنند و چندین برابر به مصرف کنندگان می‌فروشند.

مهاجر بیان کرد:‌ کلزا زمین را حاصلخیز می‌کند و به کشاورز اجازه می‌دهد محصول را زودتر از دانه‌های روغنی دیگر برداشت کند و زمین زودتر به کشت دوم می‌رسد تنها راهی که وجود دارد اهرم تشویق برای کاشت این دانه روغنی است. ما در گلستان علاقه‌ای به کشت برنج نداریم این استان با کمبود شدید آب مواجه است و بخشی از آب آن به شهرهای دیگر منتقل می‌شود. جهاد کشاورزی باید مدیریت کند تا کشاورزان به سوی محصولاتی بروند که آب کمتری مصرف می‌کند و در عوض محصول بیشتری به دست می‌آورند.

وی در رابطه با واردات روغن خام سویا به کشور عنوان کرد: به دو دلیل دانه‌های با کیفیت سویا و کنجد وارد نمی‌شود که یکی آن از دلایل منفعت واردات خام این محصولات برای کارخانجات است در دانه‌های روغنی و روغن خام شرکت‌ها و بخش خصوصی مجری هستند وزارت جهاد نه کارخانه روغن کشی و نه دانه روغنی دارد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در پایان تصریح کرد: کشور ما از دوران قاجار تاکنون به دنبال مصرف گرایی و فرار از تولیدگرایی بود باید این فرهنگ را در کشور تغییر دهیم یکی از دلایل پیشرفت اروپای غربی بحث تولیدگرایی است که ایجاد اشتغال، ثروت و نشاط می‌کند ما به دنبال این هستیم که همه امور را به دست بخش خصوصی بسپاریم این بخش انگیزه کار را پیدا کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید