تنها نمونه پورشه تایپ 64 موجود در جهان فروخته می‌شود

  • خودرو
  • سه شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۲:۲۸
    کد خبر :538062

تنها نمونه‌ی پورشه تایپ 64 مدل ۱۹۳۹ موجود در جهان فروخته خواهد شد. این خودرو، خودرو شخصی فری و فردیناند پورشه بوده است.

به‌زودی، بخش باارزشی از تاریخچه‌ی شرکت پورشه فروخته خواهد شد. خودرو تایپ 64 مدل ۱۹۳۹ بی‌شک یکی از ارزشمند‌ترین خودروهای تاریخ شرکت پورشه به‌شمار می‌رود که اکنون تنها نمونه‌ی آن به حراج گذاشته می‌شود. شایان ذکر است مهندسان سازنده‌ی مدل 356 فقط سه دستگاه از خودرو تایپ 64 ساخته بودند.

از سه نمونه‌ی ساخته‌شده، تنها مدل مذکور از جنگ جهانی دوم جان سالم به‌در برده و اکنون، یگانه تایپ 64 جهان محسوب می‌شود. این خودرو کلاسیک مدلی سبک‌وزن از خودرو KdF-Wagen بود که بعد‌ها با نام فولکس‌ واگن بیتل ساخته شد. این خودروها به‌مناسبت گرامی‌داشت ساخت مدل بیتل و احداث اتوبان در آلمان ساخته شده بودند.

در سال ۱۹۳۹، برنامه‌ریزی شده بود مسابقه‌ای با پورشه تایپ 64 در مسیر ۱,۵۰۰ کیلومتری بین رم و برلین برگزار شود؛ اما شروع جنگ جهانی دوم مانع این رویداد شد. پورشه تایپ 64 از سیستم تعلیق و پیشرانه‌ی فولکس واگن بیتل تایپ 1 بهره می‌برد. این خودرو با پیشرانه‌ی هواخنک چهار سیلندر و توانایی رسیدن به سرعت ۱۶۰ کیلومتربرساعت معرفی شد. بدنه‌ی تایپ 64 به‌صورت دست‌ساز از آلومینیوم ساخته‌ شده بود که به خودرو، ظاهری بلندپروازانه می‌بخشید.

این خودرو، خودرو شخصی فردیناند و فری پورشه بود و هنگام جابه‌جایی شرکت به اتریش، فری نشان شرکت پورشه را در قسمت جلویی خودرو چسباند. این اولین خودرویی بود که پیش از نمونه‌ی اولیه 356، نشان پورشه روی آن قرار گرفت. هنگام عرضه‌ی نمونه‌ی اولیه، راننده اتریشی با نام اوتو مته پشت فرمان خودرو قرار گرفت.

او آن‌قدر به پورشه تایپ 64 علاقه‌مند شد که اولین نمونه‌ی ساخته‌شده آن را خرید و با آن در مسابقات متعددی شرکت کرد. بنابراین، نمونه‌ی تایپ 64 به اولین خودرو مسابقه‌ای پورشه تبدیل شد. خودرو مذکور تا هنگام مرگ مته در سال ۱۹۹۵ در مالکیت وی قرار داشت. سپس، دکتر توماس گروبر خودرو را خرید و تایپ 64 را به شهر وین منتقل کرد.

از آن زمان تاکنون، پورشه تایپ 64 در همایش‌های مختلفی ازجمله گودوود حاضر شده است. در اینجا، این سؤال مطرح می‌شود: «دلیل ارزش فراوان سومین نمونه‌ی ساخته‌شده از پورشه تایپ 64 چیست؟» دومین نمونه‌ی ساخته‌شده از این خودرو را سربازان آمریکایی در انباری متروکه پیدا کردند و پس از بریدن سقف و سوزاندن پیشرانه، اسقاط شد. البته بعد‌ها این نمونه با استفاده از قطعات یدکی باقی‌مانده در کارخانه‌ی پورشه بازسازی شد؛ اما دراین‌میان، سومین نمونه‌ی ساخته‌شده در حالت اصلی خود و بدون بازسازی باقی‌مانده است.

علاوه‌براین، قطعات یدکی اصلی این خودرو همچنان موجود است. اندی پریل، یکی از سرشناس‌ترین کارشناسان خودروهای پورشه، نمونه‌ی تایپ 64 را بررسی کرده است. او درباره‌ی این خودرو می‌گوید:تاکنون، پورشه‌های ارزشمند متعددی را در دوران کاری‌ام مشاهده کرده‌ام؛ اما این خودرو چیز دیگری است. ازنظر تاریخی، این ارزشمند‌ترین خودرو پورشه محسوب می‌شود و باورکردنی نیست که اولین خودرو ساخت پورشه، این‌قدر سالم و قبراق است.

مارکوس گوریگ، از حراجی RM می‌گوید:بدون تایپ 64، دیگر پورشه 356 و 550 و 911 وجود نداشت. این داستان به ریشه‌ی پورشه بازمی‌گردد؛ خودرویی که مدل‌های افسانه‌ای شرکت پورشه را بنیان‌گذاری کرد. این فرصتی تکرارنشدنی برای خریداران است تا بتوانند روی صندلی خودروی شخصی فری و فردیناند پورشه بنشینند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید