جدیدترین اخبار
24 اردیبهشت 1398 ساعت 11:10 اقتصادی کد خبر :537892

خودروی الکتریکی تنها در کشورهای ثروتمند پرفروش است

باوجود تلاش‌های اتحادیه اروپا برای کاهش آلایندگی، یافته‌های جدید نشان می‌دهد خودروهای الکتریکی تنها در کشورهای ثروتمند این قاره محبوب هستند.

طی سال‌های اخیر، خودروسازان تلاش می‌کنند تا خودروهای الکتریکی خود را نسبت‌به خودروهای متداول بنزینی، ازنظر صرفه اقتصادی قابل‌قبول نشان دهند؛ اما به‌نظر می‌رسد که خریداران تمایل چندانی به استفاده گسترده از این محصولات ندارند و همین موضوع باعث شده است تا فروشندگان با مشکل بزرگی روبه‌رو شوند.

حتی در اتحادیه اروپا که اعضای آن ازطریق مالیات‌های سنگین، رانندگان خودروهای مصرف‌کننده سوخت فسیلی را جریمه می‌کنند، سال گذشته خودروهای جدید الکتریکی تنها ۲ درصد بازار را تشکیل می‌دادند. در همین حال، اتحادیه اروپا قصد دارد طی سال‌های آینده میزان مجاز گازهای گلخانه‌ای را به‌شدت کاهش دهد.

داده‌های جدید انجمن خودروسازان اروپایی (ACEA) نشان می‌دهد رویای سبز اتحادیه اروپا بدون اعمال مشوق‌های بیشتر برای خرید خودروی الکتریکی دشوار است؛ زیرا هم‌اکنون این وسایل نقلیه فقط در کشورهای ثروتمند بسیار محبوب هستند. به عبارت دیگر، اتحادیه اروپا هنوز با خودروی الکتریکی مردمی و عمومی فاصله زیادی دارد و شاید بتوان آن را در شرایط کنونی، یک رویا دانست.

گزارش اخیر انجمن خودروسازان اروپایی نشان می‌دهد نرخ خرید خودروی الکتریکی در نیمی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به کمتر از ۱ درصد می‌رسد. همچنین هرچه سرانه تولید ناخالص داخلی کشور پایین‌تر باشد، نرخ خرید خودروی برقی در آن پایین‌تر خواهد بود.

تنها کشورهای اروپایی که سهم بازار خودروی الکتریکی در آن‌ها به بیشتر از ۵ درصد می‌رسد، سوئد و هلند هستند؛ درحالی‌که این میزان برای فنلاند ۳/۵ درصد است. آنچه هر سه کشور اخیر در آن مشترک هستند، سرانه تولید ناخالص داخلی بیش از ۴۷ هزار دلار است. کشورهای اروپایی که سهم بازار آن‌ها زیر ۱ درصد است، همگی سرانه تولید ناخالص داخلی زیر ۳۲ هزار و ۵۰۰ دلار دارند.

یافته‌های انجمن خودروسازان اروپایی نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد فروش وسایل نقلیه الکتریکی اتحادیه اروپا تنها در ۶ کشور اتفاق می‌افتد که همگی آن‌ها ثروتمند هستند. در انتهای فهرست درآمد کشورهای اتحادیه اروپا، لتونی قرار دارد که سال گذشته تنها ۹۳ دستگاه خودروی الکتریکی در این کشور فروخته شد. سهم خرید خودروی الکتریکی در بازار لهستان به ۰/۲ درصد می‌رسد، درحالی‌که این میزان برای اسلواکی و یونان به سختی تا ۰/۳ رسیده است.

خودروسازان اروپایی باید برای دستیابی به اهداف این اتحادیه تلاش کنند تا محصولاتی اقتصادی دراختیار عموم مردم قرار دهند. اما قطعاً خودروی الکتریکی با قیمت حدود ۳۵ هزار دلار که صرفه اقتصادی داشته باشد، بسیار نادر است یا شعاع حرکتی بالایی ارائه نمی‌دهد. هم‌اکنون خودروسازانی مانند جگوار، مرسدس بنز، آئودی و سایر خودروسازان لوکس به‌دنبال تولید خودروی الکتریکی هستند. درحالی‌که نیسان و رنو هنوز هم نقش مهمی در بازار خودروهای برقی بازی می‌کنند، محصولات این شرکت‌ها نیز قیمت پایین و صرفه اقتصادی به‌همراه ندارند.

اگر دولت‌های اروپایی تلاش کنند به زور وسایل نقلیه سنتی را از خیابان‌ها بیرون کنند، در آینده با جامعه‌ای عصبانی و بی‌توجه روبه‌رو خواهند شد. راه‌حل اساسی ازنظر ACEA، دخالت بیشتر دولت‌ها برای ارائه مشوق‌های خرید خودروی الکتریکی است. اریک جانارت، دبیرکل انجمن خودروسازان اروپایی طی کنفرانسی مطبوعاتی در بارسلونا گفت:علاوه‌بر سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شارژ، دولت‌های سراسر اتحادیه اروپا باید از مشوق‌های معنی‌دار و پایدار بهره ببرند. آن‌ها باید هرچه بیشتر مصرف‌کنندگان را به خرید خودروی پاک تشویق کنند. مردم سراسر اتحادیه اروپا بدون توجه به کشوری که در آن زندگی می‌کنند، باید قادر به خرید وسیله نقلیه الکتریکی باشند؛ خواه این کشور در شمال، جنوب، شرق یا غرب اروپا و با هر وضعیت اقتصادی باشد. توان مالی شهروندان برای خرید خودروهای مجهز به فناوری روز و بدون انتشار آلایندگی، باید به‌عنوان اولویت اول دولت‌ها مورد توجه قرار گیرد.

در زمینه‌ی تولید، بسیاری از خودروسازان امیدوارند که به اهداف خود برسند. هوندا خودروی الکتریکی جدیدی برای خریداران اروپایی در راه دارد، اما قیمت نهایی آن هنوز تائید نشده است. فولکس‌واگن روی پلتفرم MEB خود به‌عنوان اساس پیشرفت و تولید انبوه محصولات برقی تاکید می‌کند و قصد دارد قیمت نهایی را به زیر ۲۰ هزار دلار کاهش دهد. خودروساز آلمانی روی برند سئات برای پیشگامی درزمینه‌ی شارژ خودروی برقی سرمایه‌گذاری کرده است.

از سوی دیگر، خودروسازان چینی نیز امیدوارند که ازطریق برندهایی مانند ژئومتری (Geometry) بتوانند در بازار اروپا رقابت کنند. ژئومتری یکی از برندهای تازه‌تأسیس جیلی به‌شمار می‌رود که با هدف تولید خودروی الکتریکی اقتصادی شروع به‌کار کرده است.

اتحادیه اروپا به‌سختی تلاش می‌کند تا شرایط خودروهای الکتریکی را رونق دهد؛ اما همچنان خودروهای بنزینی با قیمت کمتر و بدون محدودیت خاصی، بازار را تصاحب کرده‌اند.

رای دادن به این مطلب
Ad

Ad

روی خط خبر

  • محمد مهاجری: آقای رئیسی! بیعت تان را بردارید
  • لاریجانی: وعده رئیس جمهور فرانسه برای حفظ برجام محقق نشد
  • وزیر خارجه نروژ: نتیجه گیری درباره عامل حادثه نفتکش‌ها زود است
  • واکنش ژاپن به ماجرای نامه همراه آبه در دیدار با رهبر معظم انقلاب
  • عراقچی: خروج ایران از برجام در دستور کار قرار دارد
  • روحانی تاجیکستان را به مقصد کشورمان ترک کرد
  • عضو سابق سیا: روزهای حضور بولتون در دولت آمریکا به شماره افتاده است
  • جریمه ۳۰ هزار یورویی هنرپیشه ایتالیایی به خاطر تقلب برای حضور در مراسم شام با “پوتین” و “کوین کاسنر”
  • قیمت خودرو در بازار امروز ۹۸/۰۳/۲۵
  • ساناز کریمی درگذشت
  • ابتکار: ۴۱ درصد کارکنان دولت «بانوان» هستند
  • نیویورک تایمز: آمریکا حملات اخیر به نفتکش‌ها را «جنگ در سایه ایران» می‌داند
  • آمریکا برای سومین بار با صادرات انرژی ایران به عراق موافقت کرد
  • نتیجه «نشست‌های سه‌گانه مکه» علیه ایران چه بود؟
  • سخنگوی شورای نگهبان: انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، انتخابات سالمی بود
  • توئیت عجیب احمدی نژاد برای قهرمانان بسکتبال NBA: اگر رئیس جمهور بودم همه شما را به ایران دعوت می‌کردم!
  • «فرانکو زفیرلی» درگذشت
  • جزئیاتی از دومین جشنواره مجسمه‌های برفی در توچال
  • عباس عبدی: صداوسیما بجای رسانه تبدیل به بوق شده است
  • راه اندازی سامانه کنترل سگ‌های بلاصاحب در تهران
  • یکی از نزدیکان مشاور احمدی نژاد: رد خودکشی داوری
  • کشتیرانی‌ها سفارش جدید در خلیج فارس را معلق کردند
  • پلوسی: کنگره جلوی فروش تسلیحات به عربستان سعودی را می‌گیرد
  • یمن: برد موشک‌های ما تا اسراییل می‌رسد
  • تالار وحدت باید از حصار خارج شود
  • پلیس ترکیه از امانتداری یک زوج ایرانی تشکر کرد
  • اولتیماتوم به سایت دیوار به خاطر آگهی ضداخلاقی
  • معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران منصوب شد
  • مدیراجرایی «جوایز امی» درگذشت
  • از رامبد جوان تا سعید معروف