«پایان محدوده قانونی شهر» در شبکه افق رونمایی شد

    کد خبر :53778

فیلم مستند «پایان محدوده قانونی شهر» روایتی از ایرانیان رانده شده از عراق در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ هجری شمسی است.

به گزارش  خبرنگاران پویا، فیلم مستند «پایان محدوده قانونی شهر» به کارگردانی بلال الفت در سالن همایش شبکه افق سیما رونمایی شد. این فیلم روایتی از ایرانیان رانده شده از عراق در دهه‌های 50 و 60 هجری شمسی است.

نشست خبری این مستند نیز پس از نمایش با حضور کارگردان و دکتر یاسر قزوینی عضو هیئت علمی دانشگاه برگزار شد. بلال الفت تهیه کننده و کارگردان گفت: موضوع ایرانیان رانده شده از عراق یا همان معاودین موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود. در اردوگاه ازنا که در فیلم نمایش می دهیم، 5 هزار نفر زندگی می‌کردند اما حالا فقط حدود 20 خانوار مانده اند که ایران را دوست دارند و یا مشکلات دیگری برای مهاجرت به عراق دارند. خانواده بعضی از آنها در ایران است و حتی همسران ایرانی دارند.

وی افزود: عراق به معاودین ظلم کرده است. آنها شناسنامه عراقی داشتند اما در آن ذکر شده بود که ایرانی‌‌الاصل هستند و بهمین بهانه اخراج شدند. زمین ها و اموالشان بدون صاحب ماند و آواره شدند. اردوگاه ازنا ربطی به ایران ندارد و زیرمجموعه سازمان ملل است البته که در ایران است و می توانست در هر کشور دیگری باشد.

یاسر قزوینی عضو هیئت علمی دانشگاه سخنران دیگر این نشست خبری بود. او گفت: مشکل هویتی مشکل بزرگی است که سالهاست حل نشده است. امیدوارم این کار و سوژه رها نشود. بسیاری از متولدان کربلا، ایرانی الاصلا هستند. حتی در بازار حضرت عباس(ع) شهر کربلا مثلا یک نفر کاسب وجود داشت که به او «رضا عرب» می گفتند، مابقی ایرانی بودند.

در ادامه خبرنگاران سوال ها و انتقاداتشان را به فیلم و سوژه آن مطرح کردند. عدم شفافیت و گویایی و البته مشخص نبودن مطالبه اصلی مستندساز محور انتقادات خبرنگاران بود. به نظر می‌رسد نسخه نهایی این مستند با اعمال تغییراتی در جهت شفافیت بیشتر موضوع تدوین خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید