ربات ۱۷ گرمی با الهام از مرغ مگس خوار ابداع شد

    کد خبر :537627

محققان با الهام از مرغ مگس خوار رباتی ۱۷ گرمی ابداع کرده اند که شیوه بال زدن و حرکت کردن نمونه واقعی را تقلید می کند. می توان از این ربات در عملیات نجات و جستجو استفاده کرد.

سال‌ها است که با الهام از پرندگان، پهپادها ساخته می‌شود اما مرغ مگس خوار یک پرنده بسیار ظریف و چابک است که قدرت آن برای بال زدن و سرعتش بسیار جالب است.

اکنون محققان دانشگاه پوردو در نیواطلس، با الهام از این پرنده جالب یک پهپاد ساخته اند و به آن آموخته اند با استفاده از الگوریتم‌های آموزش یافته مانند نمونه واقعی پرواز کند.

پهپاد جدید در ابعاد پرنده واقعی و طول بال آن فقط ۱۷ سانتیمتر است. همچنین وزن آن ۱۲ گرم تخمین زده می‌شود. این ربات می‌تواند بیش از دو برابر وزن خود (۲۷ گرم) را بلند کند و بدنه آن با پرینتر ۳ بعدی ساخته شده است. جنس بال‌ها از فیبرکربنی است.

البته این روبات لزوماً بسیار سریع نیست اما قدرت مانور آن بهبود یافته و از سوی دیگر به دلیل اندازه کوچکش می‌تواند وارد فضایی شود که ربات‌های دیگر نمی‌توانند.

به گفته محققان می‌توان پس از فروپاشی یک ساختمان این ربات را به داخل فرستاد تا افراد زنده را بیابد یا میزان خسارات را ارزیابی کند. این ربات می‌تواند در تاریکی مسیر خود را بیابد. هرچند دوربین ندارد و نمی‌تواند محیط اطراف خود را ببیند اما مجهز به حس لامسه الکتریکی و الگوریتم‌های هوش مصنوعی است.

شیان دنگ مؤلف ارشد این پژوهش می‌گوید: این ربات می‌تواند بدون مشاهده محیط خود، نقشه‌ای از آن بسازد. این قابلیت در مواقعی کارآمد است که ربات در مکانی تاریک افراد را جستجو می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید