روزه داران دیابتی مواد قندی را حذف کنند

    کد خبر :537301

یک متخصص تغذیه گفت: روزه داران مبتلا به دیابت باید در این ایام مواد قندی را حذف و نشاسته ها را جایگزین آن کنند.

برلیانت بزرگمهر متخصص تغذیه در گفتگو با مهر، درباره تغذیه روزه داران مبتلا به فشار خون بالا توضیح داد: این افراد باید با نظر پزشک روزه بگیرند و در صورت روزه گرفتن نیز حتماً باید از مصرف غذاهای شور و چرب پرهیز کنند.

بزرگمهر افزود: روزه داران دارای فشار باید مصرف موادی ازجمله سالاد، نان سبوس دار و سبزی را به منظور تنظیم قند خون در برنامه غذایی خود قرار دهند.

وی ضمن اشاره بر لزوم ورزش یا پیاده روی برای این افراد، اظهار داشت: به علاوه این دسته از روزه داران لزوماً از خوردن مواد شیرین، شور و گوشت قرمز تا حد امکان پرهیز کنند.

این متخصص تغذیه در خصوص افراد دیابتی نیز توضیح داد: بیماران دیابتی ابتدا به پزشک مراجعه کنند و در صورت نبود مشکل روزه بگیرند. در صورت نبود مانعی برای روزه گرفتن نیز مواد نشاسته‌ای را جانشین مواد قندی و شیرین کنند تا قند آنها در طول روز متعادل باشد. مصرف قند برای این افراد در ماه مبارک رمضان باید به حداقل برسد و سعی شود از مواد شیرین همچون خرما استفاده شود.

بزرگمهر درباره مصرف مایعات نیز عنوان کرد: در این ایام بهتر است چای کمتر مصرف شود چون موجب دفع مواد مغذی از بدن می‌شود. به علاوه متأسفانه برخی در فاصله افطار تا سحر از نوشابه‌های گازدار به جای آب استفاده می‌کنند اما این امر بسیار برای بدن مضر بوده و باید از آن پرهیز شود.

وی ضمن اشاره بر لزوم مصرف وعده سحری افزود: مصرف مواد دارای نشاسته از جمله برنج، نان، ماکارونی، گندم و جو به دلیل اینکه قند بدن را به تدریج بالا می‌برند و از گرسنگی جلوگیری می‌کنند در وعده سحر ضروری است. به همین منظور بهتر است روزه داران وعده سحری را به طور خلاصه میل نکنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید