سالاری در نطق پیش از دستور:

شهردار تهران هنوز محورهای اولویت دار را مشخص نکرده است

  • اجتماعی
  • یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۳:۴۹
    کد خبر :536836

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: وضعیت موجود و گذشته مدیریت محله، مطلوب نیست و مشارکت اجتماعی به مفهوم واقعی در این عرصه کم رنگ است.

محمد سالاری در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به فعالیت کلیت مدیریت شهری دوره پنجم گفت: شورای پنجم شهر تهران در حال سپری کردن بیستمین ماه فعالیت خود است. شورایی یکدست و اصلاح طلب که بعد از این مدت باید در کنار شهردار منتخب خود، پاسخگوی کارنامه خود در اداره شهر و پیش برد مأموریت‌های مدیریت شهری و ارائه خدمات به شهر و شهروندان باشد.

وی ادامه داد: قطعاً افکار عمومی هیچگونه توجیهی را در خصوص مشکلات ناشی از رویکردها و چالش‌های مالی به ارث رسیده از گذشته نمی‌پذیرد، چراکه آنان در چنین فضایی و با وجود مشکلات و محدودیت‌ها، همه توجیهات را کنار گذاشتند و یکپارچه و استوار با اراده‌ای مصمم و سرشار از امید به پای صندوق‌های رأی رفتند و به من و شما رأی تاریخی دادند لذا از ما نیز کارنامه قابل قبول مطالبه می‌کنند.

سالاری تصریح کرد: همانگونه که بارها عرض کرده ام، علی رغم مشکلات، تنگناها و فضایی که در سطح کلان کشور، به لحاظ اقتصادی ایجاد شده، شهر تهران دارای ظرفیت‌های فراوانی است و زمینه برای ارائه کارنامه دست آورد محور برای ما وجود دارد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای پنجم در حوزه ریل گذاری و بستر سازی و تغییر رویکردها و ایجاد رویکردهای جدید و بخصوص تدوین برنامه پنجساله سوم و برنامه و بودجه سال ۹۸ زیرساخت لازم برای یک تحول اساسی را فراهم کرده است اظهار داشت: آنچه مسلم است تجلی تصمیمات برنامه‌های شورا در اقدامات شهردار منتخب او رقم می‌خورد.

وی خطاب به حناچی شهردار تهران گفت: آقای حناچی فرصت کم است و انتظارات به حق شهر و شهروندان تهران زیاد، هرچند در طول مدیریت خود آرامش خوبی در سطح مدیریت شهرداری و شهر ایجاد کرده اید ولی این کافی نیست و آنچه نیاز مبرم امروز شورا و شهرداری است، تدوین اولویت‌های دست آورد محور است. شهردار تهران هنوز محورهای اولویت دار را مشخص نکرده است

سالاری ادامه داد: متأسفانه باید اذعان کنیم که هنوز شهردار تهران استراتژی لازم جهت تدوین محورهای اولویت دار را مشخص نکرده است تا مدیران و ظرفیت کارشناسی بدنه شهرداری با حمایت شورای شهر نسبت به پیگیری و ایجاد هم افزایی برای عملیاتی شدن آنها و ایجاد رضایت مندی مطلوب در شهروندان را رقم بزند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اضافه کرد: در این خصوص ضرورت دارد، کلیت شورای پنجم نیز ظرفیت‌های موازی و جزیره‌ای و انفرادی اعضا، کمیته‌ها و کمیسیون‌ها را در کنار شهردار محترم تهران بر روی اولویت‌های دست آورد محور متمرکز کند و نقش هیئت رئیسه محترم به خصوص آقای مهندس هاشمی ریاست محترم شورای اسلامی شهر تهران در این هدف مند کردن ظرفیت‌ها وهم افزایی انرژی بسیار تعیین کننده می‌باشد.

این عضو شورای شهر تهران در بخش دیگر نطق خود به موضوع ارزیابی انجمن شورایاری و مدیریت محله در شهر تهران پرداخت و گفت: شورای اسلامی دوره اول شهر تهران در تصمیمی استراتژیک و مبتنی بر اعتقاد به اهمیت و نقش مشارکت‌های اجتماعی در مدیریت محله و شهر، تصمیم به ایجاد انجمن شورایاری‌ها گرفت. انجمنی غیر دولتی، غیر متمرکز، غیر سیاسی، داوطلبلانه، مشارکتی و از جهت اقتصادی خودگردان و غیر وابسته به شهرداری تهران. انجمنی که اکنون در آستانه برگزاری پنجمین دوره انتخابات آن، بعنوان بزرگترین انتخاب محلی کشور هستیم.

وی ادامه داد: و اما سخن اینجاست، اکنون که شورای پنجم تصمیم به برگزاری چنین انتخاباتی گرفته آیا ارزیابی صحیحی از وضعیت موجود فعالیت انجمن شورایاری‌ها و مدیریت محله و نیز کارنامه ۴دوره شورایاری و مشارکت اجتماعی در محلات شهر تهران دارد؟ شورای پنجم بعنوان یک شورای اصلاح طلب که اعتقاد راسخ به تعمیق دموکراسی و مردم سالاری و مشارکت دهی آحاد جامعه در سرنوشت خود دارد در طول این ۲۰ ماهه گذشته در این خصوص و در بهبود وضعیت موجود مدیریت محله چه کرده است؟

سالاری تصریح کرد: همکاران محترم استحضار دارند که نهاد شورایاری‌ها و مدیریت محله وضع موجود، بعنوان گسترده‌ترین نهاد مدنی محلی، بعد از تصمیم شورای اول، به حمایت و پشتیبانی تمامی شوراهای بعدی و اتفاقاً شهرداری وقت گذشته مواجه بوده که به بهبود جایگاه آن منجر شده است، به نحوی که امروز انجمن شورایاری و مدیریت محله دارای مجموعه عظیمی از ظرفیت‌ها اعم از زیرساخت‌های کالبدی نظیر ۳۵۴ ساختمان سرای محله و تجهیزات و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری است.

وی ادامه داد: حال سوال اینجاست که مدیریت شهری دوره پنجم از وضعیت موجود مدیریت محله در ساختارتصمیم گیری و رسیدگی انجمن شورایاری به جایگاه خود که در اساسنامه‌ها و مصوبات شوراهای گذشته تصریح شده است، ارزیابی کامل و جامعی دارد؟ و اینکه آیا نقاط قوت و ضعف ساختار موجود و فعالیت ۴دوره گذشته شورایاری‌ها مورد بحث و بررسی علمی و کارشناسی قرار گرفته است؟ آیا الگوی موجود مدیریت محله، الگوی مطلوبی است؟

این عضو شورای شهر افزود: چنانچه وضعیت موجود، وضعیت مطلوبی نیست که نیست، چه الزامات و فاصله‌ای و در چه حوزه‌هایی با الگوی مطلوب دارد؟ آیا در طول دوره‌های گذشته و فعلی ما شاهد افزایش مشروعیت و مقبولیت و جلب اعتماد عمومی برای مشارکت در این حوزه بوده ایم؟ به چه میزان مردم تهران از کارنامه سرای محلات و مدیریت محله و انجمن شورایاری رضایت دارند؟ و به چه میزان در پیشبرد مأموریت‌های مدیریت محله با آنان مشارکت دارند؟ اینها از جمله دغدغه‌ها و سوالاتی است که این روزها و در آستانه برگزاری انتخابات شورایاری‌ها و آغاز به فعالیت دوره جدید مدیریت محله در سطح شهر و شهرداری و شورا مطرح است.

به گزارش مهر، سالاری با بیان اینکه ما بعنوان کلیت شورای پنجم باید در این خصوص پاسخگو باشیم اظهار داشت: همکاران عزیز ما در ستاد هماهنگی شورایاری‌ها باید ابتدا گزارش کامل ارزیابی وضعیت موجود و گذشته را در جلسه شورای شهر و مشترک با شهرداری ارائه دهند و الگوی مطلوب اصلاحی که با بهره گیری از آسیب شناسی و ارزیابی جامع تدوین شده و یا می‌شود به تصویب برسد و سپس بر اساس شاخص‌ها و مؤلفه ها ی آن الگو نسبت به برگزاری انتخابات حتی با تأخیر چندماهه اقدام شود.

وضعیت موجود و گذشته مدیریت محله وضعیت مطلوبی ندارد

وی بیان کرد: آنچه امروز در بین صاحبنظران و کارشناسان مرتبط با این حوزه مطرح است و بنده هم به آن اعتقاد دارم، اینست که وضعیت موجود و گذشته مدیریت محله وضعیت مطلوبی ندارد و نسبت به آنچه هدف ایجاد این نهاد بوده انحرافاتی جدی پیدا کرده است و با این حجم از ساختار و امکانات و ظرفیت عملاً به یکی از زیر مجموعه‌های شهرداری اضافه شده و مشارکت اجتماعی به مفهوم واقعی در این عرصه کم رنگ است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اضافه کرد: هرچند همه ما اذعان داریم که امروزه شورایاران محلات از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی کم نظیر کارشناسی به عنوان حلقه واسط مردم و شورای شهر هستند و در جلسات حضور و بازدید از مناطق و محلات به خوبی شاهد کنشگری مؤثر آنان در شناسایی مشکلات و چالش‌ها و ارائه پیشنهادات و کمک به تصمیم گیری ها هستیم.

وی گفت: بررسی اجمالی اولیه نشان می‌دهد که به مرور مدیریت محله و انجمن شورایاری به جای ایفای نقش مشارکت دهی شهروندان در امور محله و نظارت بر عملکرد شهرداری کم کم به سوی اینکه خود جزئی از ساختار سازمانی شهرداری تهران و متصل و عجین در آن باشد تمایل پیدا کرده و به زیر مجموعه شهرداری تهران تبدیل شده است.

سالاری اظهار داشت: اکنون این نهاد با رسالت اصلی خود که ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی در محلات شهر تهران بوده فاصله زیادی دارد و عموم کارشناسان و مدیران مرتبط معتقدند باید ابتدا نسبت به اصلاح الگوی موجود مبتنی بر محورهایی نظیراصلاح اساسنامه و آئین نامه‌های مرتبط، اصلاح ساختار سازمانی مدیریت محله، بازنگری در ورود انجمن شورایاری به فرایندهای مالی و اداری، بازنگری در ساز و کارهای مشارکت دهی گروه‌ها و شبکه‌های مرجع محلی در تصمیم گیری ها، قطع وابستگی سرای محله به شهرداری‌ها، تعریف برنامه‌های متنوع و متکی به انگیزه‌های مردمی، بازنگری در شرح وظایف و مأموریت‌های فصلی سردر محلات و نیز نحوه همکاری امنا با شورایاران، بازنگری در رابطه شورایاران با شهرداری و مواردی از این قبیل اقدام نموده و در فرایند تدوین الگوی جدید و مطلوب مدیریت محله مدنظر قرار دارد.

وی افزود: سپس بر اساس چهارچوب و محورهای الگوی جدید نسبت به فراخوان از مردم برای کاندیداتوری و برگزاری انتخابات آن هم در مدت زمان کافی عمل شود تا میزان مشارکت و آن وقت مشارکت کاندیداها بهبود یابد. لذا به همکاران محترم پیشنهاد می‌دهم تا در برگزاری انتخابات تعجیل نکنند تا این که این مهم به سرانجام برسد.

این عضو شورای شهر تهران در پایان نطق خود در اعتراض به ستاد هماهنگی شورایاری‌ها گفت: ستاد هماهنگی شورایاری‌ها در ماه‌های اخیر تصمیم گرفته که رابطه شورایاران با سرای محلات و اعضای شورا کم رنگ شود و مدیران محلات کنار گذاشته شده اند، ما به عنوان اعضای شورای شهر تا زمانی که اعضای شورای شهر جدید مستقر شوند فعالیتمان قانونی است و باید پاسخگو باشیم، وضعیت در مورد اعضای شورایاری‌ها نیز چنین است. امروز به شدت در محلات به این موضوع اعتراض دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید