بوی واردات سیگار مارلبرو مجددا بلند شد + سند و پاسخ وزارت صنعت

    کد خبر :53679

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس از اجازه ورادات سیگار مارلبرو به دست یک شرکت خاص و آنهم با اجازه وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با میزان از واردات سیگار مارلبرو به دست یک شرکت خاص و آنهم با مجوز وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

وی در تشریح این موضوع گفت: اخیرا اتفاق ناشایستی در کشور رخ داده است و معلوم می‌کند برخی مسئولین به ارتباط با شرکت‌های صهیونیستی علاقه دارند و آن موضوع وارادات سیگار مارلبرو بوده که محصول شرکت فلیپ موریس اسرائیل است.

این نماینده مجلس با اشاره به کم کیف مسئله یاشده افزود: در حال حاضر یک شرکت مجددا تقاضایی ارائه کرده و این تقاضا را مدیر کل نظارت بر دخانیات به آقای وزیر منعکس کرده است. در این رابطه آقای وزیر دستوری صادر کرده که صرفا به این شرکت(یک شرکت ناشناخته) اجازه واردات سیگار داده شود.

پورمختار تاکید کرد: همچنین در نامه مدیرکل نظارت بر دخانیات به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته شده است شرکت‌های مختلفی قصد واردات این سیگار را دارند و خواستار آن هستند و شرکت دخانیات ایران نیز یکی از متقاضیان است که قریب به ۴۰ میلیون نفر بازنشسته را حمایت می‌کند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این حال وزیر صنعت برخلاف قوانین یک رانتی برای این شرکت باز کرده – و با وجود اینکه شرکت فلیپ موریس مخالف تولید در ایران است،- گفته است ولی شما ابتدا یک تعهدی از این شرکت اخذ کنید و پس از اجازه دهید واردات انجام شود که این مسئله بسیار جالب توجه است.

پورمختار با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا ما باید این موضوع را غیر از مفاسد تلقی کنیم؟ بیان داشت: به همین دلیل فعلا چنین اقدامی صورت گرفته و باید بگوییم که اولا صهیونیستی بودن این شرکت محرز بوده است و همه دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی بر این موضوع تاکید داشته اند و با این حال وزیر مربوطه باز هم دست به چنین کاری زده است. دوما اگر ما همه موارد این موضوع را کنار بگذاریم چرا وزیر باید با وجود شرکت دخانیات ایران که فعالیتش روشن است و تجهیزات لازم را داراست و تعهد به ساخت دارد، باید اجازه این واردات به یک شرکت ناشناخته محول شود… این چه کسی است؟ به چه نحوی به داخل آمده است؟ چه رانتی پشت پرده این واردات هست؟ بنابراین بنده معتقدم این مسئولین تنها به دنبال واردات هستند.

وی در پایان یادآورشد: امیدواریم دولت محترم که داعیه مبارزه با فساد را دارد با این موضوع هم برخورد جدی داشته باشد.

در پی تذکر کتبی‌ محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در پایان جلسه علنی دیروز مجلس، خطاب به رئیس جمهور مبنی بر اقدامات غیرقانونی وزیر صنعت در واردات سیگار مارلبرو، وزارت صنعت و معدن و تجارت، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که خبرسازی درباره صهیونیستی بودن برخی برندهای سیگار صحت ندارد.

در این اطلاعیه به نقل از رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات، آمده است: خبرسازی درباره صهیونیستی بودن برخی برندهای سیگار صحت ندارد و شهریور ماه سال 1393 پس از بررسی کلیه سوابق و بحث و بررسی موضوع ، صهیونیستی نبودن شرکت فیلیپ موریس اعلام شد که این شرکت صاحب برند سیگار مالبرو است.

علی اصغر رمزی در ادامه با اشاره به خبرهای منتشر شده از سوی برخی رسانه ها مبنی بر صهیونیستی بودن سیگار با برند مارلبرو افزود: مطابق تبصره 1 ماده 8 قانون اصلاح قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین ، تنها مرجع تشخیص و تعیین صهیونیستی بودن شرکت ها کمیته ای مرکب از وزارتخانه های خارجه ، اطلاعات ، امور اقتصاد و دارایی ، بازرگانی، نفت ، بانک مرکزی و سازمان صدا وسیما است و این کمیته در شهریور ماه سال 1393 پس از بررسی کلیه سوابق و بحث و بررسی موضوع ، صهیونیستی نبودن شرکت فیلیپ موریس را اعلام کرد که این شکت صاحب برند سیگار مالبرو است .

وی تصریح کرد: پس از ابلاغ نظر کمیته موضوع تبصره 1 ماده 8 قانون یاد شده طبق روال و ضوابط موجود متقاضیانی که درخواست واردات و تولید برند یاد شده را دارند و از شرکت یاد شده مجوز مربوطه را اخذ نموده اند عمل شده است .

رمزی گفت: بدیهی است انتظار می‌رود که نماینده محترم مجلس شورای اسلامی طرح کننده انتقاد یاده شده، به قانون مذکور احترام گذارد و مغایر آن اظهار نظر نکند.

وی بیان داشت: قانونگذار با درایت و حکمت و توجه به رقابتی که در بین شرکت‌های مخلتف برای کسب سود و سهم بازار در مقابل رقبا دارند، اظهار نظر در خصوص صهیونیستی بودن یک شرکت را به نظر کمیته‌ای مرکب از چندین دستگاه مخلتف کرده است تا از اظهار نظرهای شخصی و بخشی جلوگیری و از انحراف واقعیت ها و ایجاد رانت برای رقبا پرهیز شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید