در جلسات گفتگوی ملی چه می‌گذرد؟

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۱:۳۵
    کد خبر :536641

هر چند باهنر در بین صحبت‌های خود تلاش کرد تا بین جلسات گفتگوی ملی با موضوع انتخابات مرزگذاری روشنی انجام دهد و ائتلاف اصلاح‌طلب و اصولگرا در رقابت ۹۸ بی معنی بداند، که اگر روند گفتگو‌ها خوب جلو رود، دو طرف رسیدن به یک ائتلاف انتخاباتی را خیلی هم بعید نمی‌دانند.

«گفتگوی ملی»، پیشنهادی آرمانی که بعد از اعتراضات دی ماه 96 مطرح شد و مورد استقبال بسیاری از سیاسیون دو جناح قرار گرفت اما آن روزها گذشت و چون کسی گامی برای عملیاتی کردن آن برنداشت، کم کم می رفت که مثل سایر موضوعات موسمی به فراموشی سپرده شود اما اظهارات اخیر محمدرضا باهنر موضوع «گفتگوی ملی» را به مرکز توجه رسانه ها تبدیل کرد.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت «چند جلسه‌ای است که من و آقای ضرغامی گفتگو با برخی اصلاح‌طلبان از جمله محمدرضا عارف را آغاز کرده‌ایم، البته هیچ مأموریتی از طرف اصولگرایان برای حضور در این جلسات نداریم و عارف هم به نمایندگی از اصلاح‌طلبان در این نشست‌ها حضور ندارد. فعلا گعده است و اگر منسجم و مرتب شود یک نفر به عنوان سخنگو، گزارشی را در خصوص آن اعلام خواهد کرد».

هر چند باهنر در بین صحبت های خود تلاش کرد تا بین این جلسات با موضوع انتخابات مرزگذاری روشنی انجام دهد و ائتلاف اصلاح‌طلب و اصولگرا در رقابت 98 بی معنی بداند اما واکاوی نامه نیوز مشخص کرد که اگر روند گفتگوها خوب جلو رود، دو طرف رسیدن به یک ائتلاف انتخاباتی را خیلی هم بعید نمی دانند.

احمد کریمی اصفهانی درباره محتوای جلسات گفتگوی ملی گفت: هنوز چنین اتفاقی نیفتاده که جمیع اصولگرایان با جمیع اصلاح طلبان گفتگو کنند. البته جمعیت های مختلف این حق را دارند که بنشینند، با هم مذاکره و تصمیم هایی را اتخاذ کنند اما آن تصمیمی مورد قبول جبهه پیروان خط امام و رهبری است که با حضور همه اعضای جبهه درباره آن بحث و جمع بندی صورت گیرد. یعنی کسی نمی تواند به صورت انفرادی برای جبهه تصمیم بگیرد.

وی ادامه داد: همه سیاسی کشور اعم از اصولگرا، مستقل و اصلاح طلب می دانند که دشمن مشترکی وجود دارد بنابراین باید آنها این مسئله را برای همدیگر تبیین کنند که در عین رقابت، منافع مشترک را هم باید درنظر گرفت. در این اوضاع به هیچ عنوان چراغ سبزی از طرف هیچ گروه و هیچ تشکل و هیچ جناحی به دشمن و در رأس آن آمریکا نباید نشان داده شود. این طور نیست که اگر دشمن امروز اصولگرایان را از میدان به در کرد فردا می تواند با اصلاح طلبان یا مستقل ها کنار بیاید.

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه دشمن می خواهد تمام سرمایه کشورهای اسلامی را به یغما ببرد، اظهار کرد: استکبار تصور می کند با تسلط بر ایران به راحتی می تواند اهدافش را در سایر کشورهای اسلامی پیاده کند لذا ما باید بدانیم دشمن مشترکی داریم که نوک پیکانش به سوی ایران است. در این گفتگوها همه به این جمع بندی رسیدند که باید در مقابل دشمن ایستادگی کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیشتر بحث هایی که در جلسات گفتگوی ملی مطرح شده سیاست خارجی است، افزود: مسائل دیگر زیاد مطرح نیست چون ایستادگی در مقابل دشمن موضوع مشترک و مورد اجماع بین همه ما است و هرچه تنش های داخلی کمتر و هماهنگی های بین جریانی بیشتر شود قدرت ایران در عرصه سیاست خارجی بیشتر نمایان می شود.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه جریان های سیاسی باید آگاهی مردم جامعه را در موضوعات مهم ملی بالا ببرند، بیان کرد: اگر جریان ها دشمن مشترک را مشکل مشترک خود قرار دهند و این باور را به جامعه منتقل کنند، به طور طبیعی تشتت و اختلافات داخلی کنار می روند. در مقابل هرچه اختلافات داخلی بیشتر باشد نفوذ خارجی بیشتر می شود.

وی در پاسخ به این سئوال که نتیجه جلسات گفتگوی ملی می تواند ائتلاف انتخاباتی بین بخشی از اصلاح طلبان و اصولگرایان شود، گفت: اینها حدس و گمان است حالا چقدر به واقعیت نزدیک شود معلوم نیست. گذشت زمان مشخص می کند چه خواهیم کرد.

کریمی اصفهانی درباره مشورت با ناطق نوری برای جلسات گفتگوی ملی گفت: درباره این جلسات فعلا مشورتی با ایشان نیست. مکرر دربعضی جلسات تقاضا شده؛ بالاخره از بزرگان اصولگرا و صاحب حل و عقل هستند ولی اینکه درباره این موضوع با ایشان صحبت کنند خیر، این طور نبوده است.

خوف و رجای اصلاح طلبان

حسن رسولی نیز از برگزاری جلسات گفتگوی ملی، تفسیر خاص خود را داشت، او گفت: این مسئله که برخی از مدیران گذشته به ویژه پس از فراغت از مسئولیت در اذهان خود به دنبال ارزیابی و اندازه‌گیری صحیح و یا ناصحیح بودن تصمیمات گذشته به ویژه تصمیمات راهبردی شان باشند، امری طبیعی محسوب می‌شود.

وی افزود: گذر زمان و خارج شدن از فضاهای رسمی تصمیم‌گیری و افزوده شدن بر سن و انباشت تجربه امکان ارزشیابی تصمیمات قبلی مدیران ارشد را افزایش می‌دهد. به ویژه اینکه مدیران نسل اول انقلاب فاقد تجربه بودند به همین دلیل باگذر زمان امکان سنجش خطا بیشتر فراهم خواهد شد. از این رو همه مدیران باید به ارزیابی عملکردشان بپردازند.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان یادآور شد: ضرغامی از این منظر که پیشقدم شده تا برخی از تصمیماتش در دوران مدیریت بر صدا و سیما را مورد ارزیابی قرار داد، باید به او به دلیل چنین ریسک و اقدام شجاعانه‌اش تبریک گفت. ای کاش این رویکرد در مدیران نسل قبلی که بنده یکی از آنها هستم، نهادینه شود و مدیران در بخش های مختلف درباره عملکردشان به گفت و گو بنشینند.

این فعال سیاسی نزدیک به محمدرضا عارف توضیح داد: با گفتگو درباره عملکردهای گذشته، اثربخشی و کارآمدی مدیران نسل جدید افزایش خواهد یافت، البته به این شرط که هدف و نیت اصلی از چنین اقدامی خدمت بازنشستگان به نهاد سازمان و مدیریت کشور باشد و امیال و اغراض تبلیغاتی در آن نهفته نباشد در این صورت با اقبال مدیران دهه پنجم هم روبرو خواهد شد.

استقبال موتلفه از جلسات گفتگوی ملی

حمیدرضا ترقی ضمن اعلام بی اطلاعی حزب موتلفه از جلسات گفتگوی ملی محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با محمدرضا عارف گفت: تعامل با اصلاح طلبان درون حاکمیت و قانونمدار که فصل الخطابی رهبر معظم انقلاب را قبول دارند، مشکلی ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید