ترکیه به هواپیماهای ایران سوخت رسانی می کند؟

    کد خبر :535979

در حالی که مدیرعامل سابق هما در مراسم تودیع خود از آغاز مجدد سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه های ترکیه از جمعه ۲۰ اردیبهشت خبر داده بود، معاون وزیر راه از آن اظهار بی‌اطلاعی کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از مهر، از ۱۰ آبان سال گذشته که ممانعت فرودگاه‌های ترکیه از سوخت گیری هواپیماهای ایرانی به بهانه تحریم‌ها آغاز شد تا کنون این معضل به بیشتر فرودگاه‌های غرب آسیا و اروپا تسری یافته و علی رغم مذاکرات گوناگون، این معضل همچنان باقی است.

با این حال ترکیه به دلیل داشتن بیشترین تعداد پرواز با ایران که به گفته علی عابدزاده به روزانه ۱۰۰ پرواز و به گفته مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ مسافر رسیده است، از مهم‌ترین کشورهایی است که باید مشکل سوخت گیری هواپیماهای ایرانی در این کشور برطرف شود.

فرزانه شرفبافی مدیرعامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز در مراسم تودیع خود در نخستین روز هفته گذشته به موضوع ممانعت ترک‌ها از سوخت گیری هواپیماهای ایران ایر در فرودگاه‌های ترکیه اشاره و اظهار کرد: قرار است از جمعه این هفته (روز گذشته ۲۰ اردیبهشت) سوخت گیری هواپیماهای ایران ایر در فرودگاه جدید استانبول از سر گرفته شود.

این در حالی است که جاهد تورهان، وزیر حمل و نقل ترکیه در هشتمین نشست کمیسیون مشترک حمل و نقل ایران و ترکیه که پس از ۷ سال در هفته نخست اردیبهشت ماه امسال برگزار شد، دو طرف رایزنی‌هایی در خصوص امکان سوخت گیری هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های این کشور انجام داده و به توافقاتی دست یافته بودند که به گفته مدیرعامل سابق هما، ۲۰ اردیبهشت آغاز صدور مجوز سوخت گیری هواپیماهای ایرانی در ترکیه تعیین شده بود.
معاون وزیر راه: از آغاز مجدد سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی در ترکیه اطلاعی ندارم

علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با مهر درباره اینکه آیا سوخت گیری هواپیماهای ایرانی در ترکیه عملیاتی شده یا خیر اظهار داشت: در نشست کمیسیون مشترک حمل و نقل ایران و ترکیه عمدتاً درباره توسعه همکاری‌ها صحبت شد.

وی ادامه داد: قرار بوده ترکیه‌ای ها به هواپیماهای ما سوخت بدهند ولی هنوز نتوانسته‌ایم با دیگر کشورها به توافق برسیم. من در جریان نیستم که ترک‌ها روز جمعه به هواپیماهای ایرانی سوخت رسانی کرده‌اند یا خیر.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: قرار بود ترک‌ها ظرف دو هفته از زمان مذاکره‌ای که در ۹ اردیبهشت ماه با ایران داشتند، به هواپیماهای ما سوخت رسانی کنند. اما مشخص نیست که این اتفاق رخ داده یا خیر.

به گفته عابدزاده، در حال حاضر فشار آمریکا بر این کشور برای تشدید تحریم‌های ایران بسیار بالاست و امکان اجرایی شدن توافقاتی که با ما داشته‌اند، کمی بعید به نظر می‌رسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید