عراقچی: اروپایی‌ها باید به مسئولیت خود در قبال مهاجران افغانی عمل کنند

  • سیاسی
  • شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۲:۰۵
    کد خبر :535895

معاون وزیر خارجه کشورمان در گفتگو با یک برنامه تلویزیونی بر لزوم مسئولیت پذیری اروپا در قبال آوارگان افغانستانی تاکید کرد.

سید عباس عراقچی در گفتگو با برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه سیما با اشاره به جریان سازی‌های انجام شده در مورد سخنان وی در مورد مهاجران افغان در ایران تصریح کرد: این که عراقچی گفته است اگر تحریم‌ها فشار آورد ما مجبوریم با برادران و خواهران افغان خودمان خداحافظی کنیم این تعبیر از بنده نیست.

وی افزود: یک برداشت و سوءتفاهم بزرگی نسبت به صحبت‌های بنده صورت گرفته است، بحث اخراج، بازگرداندن و خداحافظی اصلاً مطرح نیست.

عراقچی گفت: حرفی که در آن شب زدم این بود که ما در مقابل برادران و خواهران افغان خود گزینه‌های جدیدی را قرار می‌دهیم اروپایی‌ها باید به مسئولیت خود عمل کنند و عمل به این مسئولیت نیز از دو طریق انجام پذیر است.

به گزارش تسنیم،وی افزود: اروپایی‌ها باید در تأمین هزینه مهاجران و پناهندگان افغان مشارکت کنند و بخشی از آن‌ها را در خاک خود بپذیرند اصلاً بحث بازگشت افغان‌ها به کشورشان مطرح نیست بلکه موضوع قرار دادن گزینه‌های جدید پیش روی افغان‌ها برای بهبود وضعیت این عزیزان است و اروپایی‌ها نیز مهاجران افغان را بپذیرند.

عراقچی با بیان اینکه روی صحبت ما اصلاً نه با افغانستان و نه افغان هاست بلکه با غربی‌ها و اروپایی هاست گفت:: دیگرانی که مسبب بسیاری از مشکلات و مسائل در افغانستان هستند باید به مسئولیت خود در این رابطه عمل کنند.

معاون سیاسی وزیرامور خارجه افزود: مسبب مشکلات و آوارگی مردم افغانستان مردم ایران نیستند بلکه در درجه اول امریکایی‌ها و غربی‌ها و کسانی هستند که گروه‌های تروریستی در افغانستان ایجاد و از آن‌ها حمایت کردند و نیروی نظامی به افغانستان فرستادند و در آنجا پایگاه نظامی ایجاد کردند، در این کشور جنگ به راه انداختند لذا نباید توقع داشته باشند فقط ایران هزینه‌های عملکرد آن‌ها را بپردازد.

وی گفت:ما با برادران و خواهران افغان خودمان 40 سال است که زندگی می‌کنیم و اتفاقاً بسیار حضور خوبی در ایران دارند و در جبهه‌ها رشادت‌های بسیار کرده اند و در زمان جنگ با صدام و دفاع از حرم رشادت‌های بسیاری داشتند.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه روابط واقعاً برادرانه و خواهرانه بین مردم ایران و افغان‌ها وجود دارد تاکید کرد: بحث ما کمک بیشتر به همین عزیزان است و دیگران نیز مسئولیت خود را باید در این رابطه انجام دهند.

وی افزود: تا جایی که توانستیم کمک کردیم و باز هم کمک خواهیم کرد و تا هر روزی که بتوانیم افغان‌های عزیز در ایران حضور خواهند داشت ما هیچ مشکلی با این موضوع نداریم، اما نمی‌شود که غربی ها، امریکا و اروپایی‌ها ما را تحریم و فشار‌های اقتصادی سنگینی را بر ما تحمیل کنند، اما مسئولیت خود را در این رابطه فراموش کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید