آمریکا به ترکیه حمله ارزی کرده است؟

    کد خبر :535820

روزنامه نزدیک به دولت “حریت” در گزارشی اعلام کرد بانک‌های آمریکایی “جی پی مورگان” و “سیتی بانک” در پس حمله به لیر قرار دارند.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا؛ روزنامه حریت ترکیه در گزارشی اعلام کرده است بانک‌های آمریکایی جی پی مورگان و سیتی بانک پس از چندین تلاش برای تضعیف ارزش لیر، اکنون در پس حمله جدید به بازارهای ارزی این کشور هستند.

دور جدید ریزش ارزش لیر پس از آن صورت گرفت که کمیسیون انتخابات این کشور به درخواست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دستور ابطال نتایج انتخابات شهرداری در استانبول و برگزاری مجدد آن را داد.

کارشناسان و فعالان بازار ارز هشدار داده‌اند که اقتصاد ترکیه تحمل اوضاع متشنج سیاسی این کشور را ندارد و ممکن است لیر به سطوح پایین‌تری نیز سقوط کند. روزنامه حریت در ادامه گزارش خود با اشاره به مداخله بانک مرکزی در بازار ارز گفته است به دنبال حمایت این بانک و بانک‌های دولتی دیگر، ارزش لیر بار دیگر در برابر دلار تقویت شده است.

نورا نوتبوم، کارشناس مسائل اقتصادی در مؤسسه ” ابن امرو” هشدار داده است لیر به دلیل مناقشات داخلی و مجادله با آمریکا سر خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه و هم چنین سیاست‌های بانک مرکزی ممکن است به سطوح پایین‌تری سقوط کند. با این حال به نظر می‌رسد که مقامات ترکیه در حال ارزیابی برخی تصمیمات خود هستند.

این نخستین بار نیست که ترکیه، بانک‌های آمریکایی را متهم به دخالت در بازار ارز این کشور می‌کند. پیش‌تر بعد از آن که بانک آمریکایی جی پی مورگان در گزارشی مدعی شده بود ارزش لیر پس از انتخابات محلی سی و یکم مارس کاهش خواهد یافت و به مشتریان خود توصیه کرده بود سهم دلار از سبد ارزی خود را تقویت کنند، نهاد ناظر بر نظام بانکی ترکیه از آغاز رسیدگی به پرونده این بانک به اتهام اخلال در نظام ارزی این کشور خبر داده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید