۳ کمک روسیه به ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا

    کد خبر :534880

یک کارشناس مسائل روسیه، اظهار کرد در دوران تحریم‌ها، روسیه در سه حوزه می‌تواند در دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک کند .

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا، شعیب بهمن در مورد اهمیت سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به مسکو و دیدارش با مقامات این کشور اظهار کرد: روسیه یکی از پهناورترین کشورهای جهان و از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است. این کشور از امکانات و ظرفیت‌های سیاسی و اقتصادی گسترده‌ای در سطح نظام بین‌الملل برخوردار است و در بعد سیاست خارجی این کشور از جایگاه ممتازی برای ایران برخوردار است و دو کشور از روابط خوبی با یکدیگر بهره می‌گیرند.

وی ادامه داد: هر چند روابط تهران و مسکو از نظر اقتصادی طی سال‌های اخیر توسعه پیدا نکرده ولی دو کشور زمینه‌های متعدد و گوناگونی را برای همکاری دارند و در شرایطی که آمریکا تلاش می‌کند حلقه تحریم‌ها علیه ایران را تنگ‌تر کند گسترش روابط با مسکو می‌تواند در کم اثر کردن تحریم‌ها مؤثر باشد.

بهمن با اعتقاد بر اینکه مسکو با توجه به ظرفیت‌هایش می‌تواند در کم کردن اثر تحریم‌ها علیه ایران شریک قابل توجهی برای تهران باشد، ادامه داد: طی سال‌های گذشته اهتمام و توجه داخلی برای توسعه روابط با این کشور وجود داشته است ولی ما بعضاً مشاهده کرده‌ایم که دیدگاه‌های منفی تاریخی برخی از مدیران باعث شده که این روابط در برخی از حوزه‌ها از جمله اقتصادی رشد پیدا نکند. البته این موضوع به عدم شناخت دقیق برخی از مدیران کشور از وضعیت اقتصادی، فناوری و تکنولوژی روسیه نیز باز می‌گردد.

این کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه ارزش اسناد اقتصادی امضا شده بین دو کشور حدود ۲۰ میلیارد دلار است ولی بسیاری از طرح‌ها در این زمینه فقط بر روی کاغذ مانده و اجرایی نشده است خاطرنشان کرد: روس‌ها در شرایط تحریمی در سه حوزه می‌توانند به ایران کمک کنند از جمله حوزه فروش نفت، چرا که از گذشته طرح‌هایی بین ایران و روسیه در این زمینه وجود داشته و با فعال شدن این طرح‌ها دولت مسکو می‌تواند به ایران در زمینه فروش نفتش کمک کند، به نحوی که آمریکایی‌ها در تلاش خود برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران ناکام بمانند.

وی خاطرنشان کرد: دولت روسیه همچنین در حوزه مبادلات ارزی و بانکی و ورود ارزهای بین‌المللی می‌تواند به ایران کمک کند؛ چرا که این کشور در این حوزه از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است. از دیگر سو ایران می‌تواند به واسطه همکاری با روسیه برخی از کالاهای استراتژیک مورد نیاز خود را نیز وارد کشور کند.

بهمن با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی روسیه می‌تواند یکی از گزینه‌های جدی ایران برای دور زدن و کم اثر کردن تحریم‌های آمریکا باشد در پاسخ به این سوال که در روزهای اخیر اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه برنده تصمیم جدید آمریکا مبنی بر لغو معافیت‌های تحریمی نفت ایران، روسیه است و روس‌ها در صدد هستند که در بازار جای نفت ایران را پر کنند، اظهار کرد: روس‌ها چنین حرفی را به صورت رسمی نزدند که می‌خواهند جای خالی نفت ایران را در بازار پر کنند و از طرف دیگر اگر مقاصد صادرات نفت ایران و روسیه را بررسی کنیم می‌بینیم که مقاصد صادرات نفت دو کشور متفاوت است. نفت روسیه بیشتر به سمت اروپا و بخشی از آن به چین فروخته می‌شود ولی عمده خریدار نفت ایران کشورهای آسیایی هستند. بنابراین هیچ وقت نفت روسیه نمی‌تواند جای خالی نفت ایران را پر کند چرا که مقاصد صادراتی آنها متفاوت است.

این کارشناس مسائل روسیه ادامه داد: در دوره پیشین تحریم‌های نفتی نیز این عربستان، کویت و امارات بودند که تلاش کردند جای نفت ایران را بگیرند و این تحلیل که مسکو به دنبال پر کردن جای نفت ایران است درست نیست. البته تردیدی وجود ندارد که روس‌ها از افزایش قیمت نفت سود می‌برند ولی دیگر تحلیل‌های مطرح شده در این زمینه نادرست است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید