هند درحال ارزیابی هزینه‌های سنگین توقف واردات نفت ایران است

  • اقتصادی
  • پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۱:۰۱
    کد خبر :534821

به دنبال تصمیم اخیر آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌ها، وزارت مالی هند در حال بررسی هزینه‌های بیشتر خرید نفت از کشورهای دیگر از جمله عربستان و عراق است.

به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا، از آنجا که 80 درصد از نیاز انرژی هند توسط واردات تأمین می‌شود، در صورت خرید نفت با قیمت بالاتر از نفت ایران بدون شک ذخایر حساب جاری و فارکس (forex) کشور دچار افت خواهد شد.
بر اساس داده‌های آماری وزارت صنعت هند، در سال مالی گذشته واردات نفت از ایران در حدود 9 میلیارد دلار بوده است.
منابع رسمی هند می‌گویند، دریافت نفت از منابع جایگزین، موجب تأثیرات مالی و فشار بیشتر بر اقتصاد هند خواهد شد و با خرید نفت بشکه‌ای 75 تا 80 دلار فشار بر لایحه واردات نیز افزایش خواهد یافت.
به گفته شبکه خبری ان تی وی، ایران در حالی نفت به هند می‌فروشد که هزینه آن را با اعتبار 60 روز دریافت می‌کند و حتی هزینه بیمه محموله نفتی را دریافت نمی‌کند.
در پی تصمیم آمریکا، هند در هفته جاری از واردات نفت خام از ایران خودداری کرده است.
«دارمندرا پرادان» وزیر پتروشیمی هند در ماه گذشته گفت، دولت مرکزی برنامه‌ای قوی برای عرضه مناسب نفت خام به پالایشگاه‌های هندی دارد.
وی در ادامه گفت، منابع اضافی از دیگر کشورهای عمده تولید کننده نفت تهیه می‌شود و پالایشگاه‌های هند به‌طور کامل آماده پاسخگویی به تقاضای ملی برای بنزین، دیزل و دیگر محصولات نفتی هستند.
به گفته شبکه ان تی وی، با اتمام زمان معافیت تحریم‌ها، دولت مرکزی هند تا کنون هیچ موضع رسمی در مورد واردات نفت ایران اتخاذ نکرده است، این در حالی است که در ماه آوریل واردات نفت از ایران توسط هند 57 درصد کاهش یافته است.
بر اساس بیانیه اخیر کاخ سفید، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است معافیت مشتریان نفت ایران را از اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران تمدید نکند.
این تصمیم آمریکا مورد انتقاد چین و هند قرار گرفته و به نظر می‌رسد بر تعداد کشورهای معترض به این رویکرد افزوده خواهد شد.
کاخ سفید در بیانیه خود تأکید کرده است که این تصمیم را باهدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران و قطع دسترسی ایران به منبع اصلی درآمد خود اتخاذ کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید