نصف اقتصاد کشور در اختیار یازده غول اقتصادی است

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۶:۵۴
    کد خبر :534600

بار دیگر به دلیل بازگشت برخی تحریم‌ها، عده‌ای سودجو نبض بازار را به دست گرفته اند و شرایط اقتصادی کشور، باعث ظهور سودجویانی جدید در عرصه‌های مختلف اقتصادی ـ که با برخی از نهاد‌های حاکمیتی نیز ارتباطاتی دارند ـ شده است.

قدرت نفوذ این دسته نوظهور در حدی است که ـ به گفته برخی نمایندگان عضو فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی ـ توانسته اند در میزان واردات و جنس کالا‌ها نیز اعمال نظر کنند و یا حتی با ارتباط با تجار کشور‌های دیگر، کنترل کامل بازار‌های داخلی را به دست گیرند.

امیر خجسته در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: در سال‌های اخیر، یکسری شرکت‌ها شکل گرفته اند که در کار پل‌سازی، هتل‌سازی تا واردات خوراک برای انسان‌ها و دام دست دارند. این غول‌های اقتصادی علاوه بر اینکه این کار‌ها را انجام می‌دهند، در تجارت با چین، آمریکا و کانادا نیز فعالند و می‌شود گفت که بیش از نصف اقتصاد ایران در اختیار این یازده غول اقتصادی است. این‌ها با زدوبند‌های خاص خود، درآمد‌های کلانی در سال‌های اخیر به جیب زده اند و به هیچ نهادی نیز پاسخگو نیستند. آنها در این چند سال توانسته اند با فرصت طلبی به درآمد‌هایی دست یابند، وگرنه امروز پولشان از پارو بالا نمی‌رفت.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: فراکسیون به همراه دستگاه‌های نظارتی به موضوع ورود کرده است و در حال تعیین تکلیف آن‌ها هستیم. بسیاری از افراد این شرکت‌ها شناسایی شده اند و هم اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم که این پول‌ها از چه طریقی و چه رانتی و کدام کانال به دست آمده است. این‌ها حتی در موضوع پارک‌سازی نیز ورود کرده اند و در تجارت بین چین و کانادا نقش آفرین هستند و به زودی به جامعه و نهاد‌های قضایی معرفی خواهند شد و باید ثروت‌هایی را که از بیت المال غارت کرده اند، بازگردانند.

وی در ادامه یادآور شد: این شرکت‌های اقتصادی که به یازده غول اقتصادی معروفند با همه نهاد‌های دولتی و انقلابی ارتباط دارند و خدایگان باند و رانت هستند، چون این کار‌ها بدون ارتباط با بدنه قدرت امکان پذیر نیست. آنها با همه جا در ارتباطند و همه افراد بانفوذ به نوعی با این شبکه‌ها ارتباط دارند.

این نماینده مجلس همچنین ادامه داد: میزان نفوذ این افراد در اقتصاد کشور آنچنان گسترده است که تمامی بازار‌ها را در اختیار دارند و هر وارداتی که به کشور می شود، با هماهنگی و اعمال نظر آن‌هاست. دامنه نفوذ این شرکت‌ها در بدنه قدرت هم به همین گستردگی است؛ از تعیین مدیران برای شرکت‌های مختلف گرفته تا تعیین وزیر که با اعمال نظرشان انجام می گیرد.

وی در ادامه افزود: خلاصه سیستمی که این یازده غول اقتصادی کشور چیده اند، باعث شده تا روز به روز با افزایش قیمت‌ها در جامعه رو به رو باشیم و دقیقا به دلیل نفوذی که بر سیستم‌های کنترلی و نظارتی دارند، کسی مانع آن‌ها نمی‌شود و نظارتی بر اوضاع وجود ندارد.

خجسته در پایان گفت: البته اقداماتی انجام گرفته و با شناسایی برخی از این افراد تا حدودی اوضاع کنترل شده است؛ اما زمان زیادی خواهد برد تا بتوانیم کامل دست این مافیای بزرگ را از سیستم اقتصادی کشور کوتاه کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید