روز‌های پایانی «ترزا می» در شماره ۱۰ داونینگ استریت

    کد خبر :534509

شکست سنگین حزب حاکم (محافظه کار) در انتخابات هفته گذشته شوراهای شهر انگلیس، در کنار نارضایتی عمومی از روند کند خروج این کشور از اتحادیه اروپا، فشارها برای کناره‌گیری «ترزا می» که این روزها صرفاً عنوان نخست ‌وزیری را یدک می‌کشد، افزایش داده است.

اعضا غیر پارلمانی حزب محافظه‌کار که در حدود 800 نفر برآورد می‌شوند، 15 ژوئن (25 خرداد) را برای رأی‌گیری درباره عدم صلاحیت رهبری ترزا می نخست وزیر انگلیس انتخاب کرده‌اند.

به گزارش ایرنا،نتیجه این رأی‌گیری الزام‌آور نیست اما ناظران بر این باورند که فشارها روی ترزا می را برای کناره گیری از قدرت افزایش می‌دهد.

این رأی‌ گیری در نشست اضطراری موسوم به کنوانسون ملی محافظه‌کاران برگزار خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که ترزا می شکست سنگینی را تجربه کند.

نظرسنجی‌ها حاکیست که 82 درصد اعضا حزب محافظه‌کار به دلیل نارضایتی از شکست کم‌ سابقه این حزب در انتخابات شوراهای شهر، خواهان برکناری ترزا می از قدرت هستند.

در انتخابات شوراهای شهر هر دو حزب اصلی محافظه‌کار و کارگر تعداد زیادی از کرسی‌های خود را به حزب میانه‌رو لیبرال دموکرات واگذار کردند.

حزب محافظه‌ کار یکهزار و 300 کرسی و حزب «کارگر» به رهبری «جرمی کوربین» نیز حدود 80 کرسی از دست‌ داد، که از بدترین پیش‌بینی نظرسنجی‌ها نیز بیشتر بود.

این برای سومین بار طی 6 ماه گذشته است که عدم صلاحیت رهبری ترزا می به رأی گذاشته می‌شود.

اولین رأی ‌گیری دسامبر گذشته و به درخواست نمایندگان حزب محافظه‌کار برگزار شد که ترزا می ‌توانست با اختلاف 83 رأی جان سالم به دربرد.

یک ماه بعد حزب کارگر صلاحیت دولت ترزا می را به چالش کشید که در جریان آن‌ هم وی با اختلاف 19 رأی در قدرت ماند.

رأی ‌گیری پیش رو 10 روز پس از سفر رسمی و جنجالی «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهوری آمریکا به لندن برگزار خواهد شد که ترزا می امیدوار است تا با امضا قراردادهای چند میلیارد دلاری تجاری با آمریکا، بخشی از خسارت‌های ناشی از بحران اقتصادی برگزیت را تأمین کند.

ترزا می وعده داده که به ‌محض موافقت پارلمان انگلیس با طرح دولت از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد.

با این ‌حال پارلمان انگلیس تاکنون سه بار به این طرح رأی مخالف داده و چشم‌اندازی برای خروج از بن‌بست برگزیت دیده نمی‌شود.

بیشتر هم‌حزبی‌های ترزا می خواستار روی کار آمدن نخست‌ وزیر تازه‌نفسی هستند که کشور را از این وضعیت خارج کند. رئیس یکی از فراکسیون‌های با نفوذ حزب محافظه‌کار (کمیته 1922) اصرار دارد نخست‌وزیر، روز مشخصی را برای استعفای خود تعیین کند.

گرچه قوانین داخلی حزب اجازه نمی‌دهد صلاحیت نخست‌ وزیر تا 12 ماه پس از رأی‌گیری قبلی به چالش کشیده شود، اما هم‌حزبی‌های ترزا می این آمادگی را دارند تا قوانین داخلی را برای خلاص شدن از حضور او در قدرت تغییر داده و رهبری او را به چالش بکشند.

ترزا می دو روز پیش در یادداشتی که در نشریه «ساندی میل» منتشر شد، از رهبر حزب کارگر خواست تا اختلافات را کنار گذاشته و بر سر خروج از اتحادیه اروپا توافق کنند.

ترزا می پس از آخرین مخالفت پارلمان با طرح دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا، دست به دامن حزب اصلی مخالف دولت شده است.

او که با انتقاد فراوان هم‌حزبی‌هایش در این ‌باره مواجه است، تلاش می‌کند تا از طریق مذاکره با جرمی کوربین، به راهی برای خروج از بن‌بست برگزیت در پارلمان برسد.

نخست ‌وزیر انگلیس در ساندی میل نوشته است: معتقدم 34 ماه پس از برگزاری همه ‌پرسی برگزیت، مردم انتظار دارند که رهبران سیاسی با یکدیگر متحد شده و برگزیت را اجرا کنند. پس به رهبر حزب مخالف می‌گویم بیایید به خواست رأی ‌دهندگان توجه و توافق کنیم.

از سویی، اسکاتلندی‌های استقلال ‌طلب و معترض به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ساز جدایی از این کشور را کوک می‌کنند.

هزاران تن از هواداران خروج اسکاتلند از انگلیس روز شنبه در حمایت از سخنان اخیر سر وزیر این منطقه برای برگزاری مجدد همه‌پرسی استقلال در خیابان‌های مرکزی شهر گلاسکو راهپیمایی کردند.

«نیکلا استرجن» وعده داده که پیش از سال 2021 همه‌پرسی جدایی اسکاتلند از انگلیس را برگزار کند.

اتحادیه اروپا تا 31 اکتبر (9 آبان) مهلت برگزیت را تمدید کرده تا پارلمان انگلیس درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا به توافق برسد.

اگر ترزا می تا دو ماه آینده دست نجنباند و طرح برگزیت را به تصویب پارلمان نرساند، یا دست‌کم تاریخ استعفای خود را اعلام نکند، بعید نیست که پس از بازگشایی پارلمان در سپتامبر آینده، صلاحیت او دوباره به چالش کشیده و این بار با اکثریت آرا، از قدرت برکنار شود.

آخرین نظر سنجی داخلی حزب محافظه کار حاکیست که ترزا می رکورد نامحبوب ترین عضو دولت را شکسته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید