صالحی: از امروز دیگر ملزم به رعایت سقف تولید ۳۰۰ کیلو اورانیوم و ۱۳۰ تن آب سنگین نیستیم

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۵:۰۳
    کد خبر :534486

رئیس سازمان انرژی اتمی دقایقی بعد از اعلام موضع جمهوری اسلامی ایران توسط رئیس جمهوری در جلسه هیئت دولت به ارائه توضیحاتی درباره جزئیات این سیاست‌ها پرداخت.

علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی صبح چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره اقدام امروز ایران برای کاهش سطح تعهدات در قالب برجام گفت: جمهوری اسلامی ایران توانست با سیاست هوشمندانه خود رفتار نفاق‌گونه دولت آمریکا را در سطح افکار عمومی جهان نشان دهد. پیش‌تر آمریکا ادعا می‌کرد که ایران اهل مذاکره نیست؛ ایران وارد مذاکره شد و برجام به دست آمد.

وی ادامه داد: آمریکایی ها همچنین ادعا کردند ایران ملتزم به تعداتش نخواهد بود؛ ۱۴ گزارش از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد که پایبندی ایران را تایید کرد. بعدا صحبت‌های دیگری کردند مبنی بر اینکه ایران در کشورهای دیگر دخالت می‌کند که گفتیم ربطی به برجام ندارد. بعد مسائل موشکی را مطرح کردند که در قطعنامه ۲۲۳۱ این موضوع تبیین شده بود.

به گزارش ایسنا،صالحی افزود: بخصوص بعد از اینکه آمریکا از برجام خارج شد آنها می‌خواستند ما را به دام خود بیندازند و مدیریت‌مان کنند که با اقدام ایران و صبر راهبردی رفتار منافقانه آنها بلااثر ماند و ایران مظلومیت خود را در افکار عمومی جهان نشان داد و ظالمیت آنها را هم جا انداخت.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: دولت آمریکا مدعی است که بنیانگذار سازمان ملل است و می‌گفت همه باید ملتزم به قطعنامه‌ها باشند اما خودش قطعنامه را بلااثر می‌کند. همه این‌ها گویای این است که دولت آمریکا در تلاش برای تحریک جمهوری اسلامی ایران است اما ایران با درایت و هوشمندی و صبوری دست آمریکا را برای جهان رو کرد.

وی گفت: صحبتی که امروز آقای روحانی مطرح کردند مبنی بر بند ۲۶ برجام است که می‌گوید هرزمان ما تشخیص دهیم طرف مقابل به بخشی از تعهداتش عمل نکرده می‌توانیم بخشی از تعهدات خود را تعلیق کنیم. امروز ایشان فرمودند که براساس این بند و حق ایران، بایستی یک توازن بین تکلیف و حقوق باشد.

صالحی تصریح کرد: همانطور که رئیس جمهوری اعلام کردند، از امروز به بعد آب سنگین و اورانیوم تولید شده در کشور به فروش نخواهد رسید. این بدان معنا است که دیگر ملزم به رعایت سقف ۳۰۰ کیلو برای اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ و همچنین سقف ۱۳۰ تن برای آب سنگین نیستیم و دیگر التزامی به رعایت این سقف‌ها نداریم.

وی ادامه داد: آخرین اقدامی که آمریکا کرد نیز این بود که تلاش کرد بخشی از حقوق ما را هم در فروش اورانیوم غنی شده از ما بگیرد. براین اساس و سیر تحولات و عدم پرکردن خلاء خروج آمریکا از برجام؛ جمهوری اسلامی ایران امروز این قدم را برداشت و عدم فروش آب سنگین را اعلام کرد و ما دیگر ملتزم به سطح ۱۳۰ تن برای آب سنگین نیستیم و در حقیقت پیام رئیس‌جمهور این بود.

صالحی تاکید کرد: همچنین این مساله برای ۶۰ روز است و اگر در این ۶۰ روز آنها توانستند نظرات ایران را تامین کنند، ایران شرایط را به حالت امروز برمی گرداند و اگر کماکان بخواهند بر بدعهدی خود بمانند ایران هم قدم های بعدی را خواهد برداشت. ما بحث خروج از برجام نداریم بلکه در چهارچوب برجام از حقوقی که برای ما مشخص شده استفاده خواهیم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید