سکوت علما در مقابل تروریست خواندن مقاومت پذیرفته نیست

    کد خبر :53433

روز گذشته نشست نقش علما در مساله فلسطین در همایش بین المللی تشکل‌های جوان و دانشجویی برای یاری قدس و فلسطین در استانبول با حضور علمایی از کشورهای فلسطین، ترکیه، تونس و آفریقایی جنوبی برگزار شد.

به گزارش  خبرنگاران پویا، شیخ عبدالوهاب اکنجی مسوول اتحاد العلماء در کشور ترکیه که کارشناس مجری این برنامه بود ضمن تاکید بر نقش مهم علما در حمایت از فلسطین گفت: ما در ترکیه در حال تجمیع توان علما برای مطرح کردن اهمیت فلسطین و تبیین مساله برای مردم خصوصا در مساجد هستیم.

پس از وی شیخ احسان هندرکس با اشاره به تجربه آپارتاید در آفریقای جنوبی گفت: رژیم آپارتاید همزمان با اشغال فلسطین در 1948 شکل گرفت ولی ما ممنوعیت رفت و آمد درکشور یا تحصیل نداشتیم و این نشان می دهد آپارتاید صهیونیستی به مراتب خشن تر و خطرناک تر است.

وی با اشاره به رهبری نلسون ماندلا بر مبارزات مردمی آن کشور گفت: وی بعد از موفقیت اعلام کرد که ما چگونه اینک در آسایش زندگی کنیم حال آنکه فلسطین همچنان در اشغال باشد؟

او افزود: مسلمانان در آفریقایی جنوبی که جمعیتی 50 میلیون نفری دارد تنها 2 درصد هستند ولی گاهی می شود که تا 10 درصد کرسی های مجلس را کسب می کنند چرا که مردم می دانند مسلمانان آزادی طلب و طرفدار مظلومان هستند.

پس از وی شیخ عبدالفتاح مورو از کشور تونس با اشاره به جوانان حاضر در کنفرانس گفت: با اینکه سند حقوق بشر بعد از جنگ جهانی دوم یعنی 1945 تهیه شد ولی جهانیان اجرای این سند در قبال فلسطین را روا ندانستند. وی افزود: اروپایی ها معتقدند یهودیان به مسیح علیه السلام ظلم کرده‌اند ولی انتقام این ظلم را از مسلمانان گرفتند.

او ضمن اشاره به دروغ یهودستیزی گفت: 60 درصد یهودی های جهان به اسرائیل نرفتند و اتفاقا امروز در بهترین حالت در کشورهای مختلف زندگی می کنند و این نشانگر دروغگویی نسبت به ظلم به یهودی هاست. وی اسرائیلی ها را هم در ادعای ایجاد یک دموکراسی کامل در میانه دیکتاتوری های عربی دروغگو خواند و گفت: اتفاقا آنها اصلا نتوانستند یک کشور دموکرات عادلانه ایجاد کنند و فقط در حال ظلم نژادپرستانه به ساکنان فلسطین می باشند.

این روحانی تونسی ضمن اشاره به ضعف های مسلمانان گفت: مادامی که ضعیف باشیم و سلاح و سینما و.. در اختیار دشمنان ما باشد نمی توانیم از آزادی قدس سخن بگوییم. باید با جهل و فقر و تفرقه بجنگیم و در همه چیز خودکفا بشویم.

وی ضمن اشاره به اینکه در دهه های گذشته هزاران جوان مسلمان در پزشکی و مهندسی فارغ التحصیل شدند گفت: ما دیر فهمیدیم که برای تغییر نیازمند فلسفه و علوم اجتماعی و علوم سیاسی و روابط بین الملل هستیم. اگر متخصصان بومی در این زمینه های نداشته باشیم انقلاب های ما را از ما پس می گیرند چنانچه گرفتند.

در پایان شیخ نواف التکروری روحانی فلسطینی عضو اتحاد العلما ضمن اشاره به نقش مهم جوانان گفت: کار ما حرف زدن است و شما هستید که وسط میدان عمل هستید.

وی با اشاره به سخنان اخیر برخی کشورهای عربی و اسلامی علیه مقاومت فلسطین گفت: متاسفانه شاهد سکوت بسیاری از علمای جهان اسلام در قبال این موضع گیری ها بودیم که خود نوعی خیانت به آرمان فلسطین است و قابل قبول نیست.

او گفت: نقش علما فقط تشویق یا منع زبانی نیست بلکه باید عملا وارد جامعه شده و به رشد جامعه کمک کنند. مسائل را در زمان مورد نیاز تبیین کنند و شجاعت داشته باشند. علما باید به میان مردم بروند. با مجاهدان فلسطینی دیدار کنند و فقط بیاینه صادر نکنند.

وی با اشاره به سیره شهید شیخ احمد یاسین گفت: فکر نکنم بچه ای در غزه بود که از نزدیک با ایشان تعامل نداشت و این نشان دهنده روحیه مردمی و انگیزه تربیتی ایشان بود.

وی در پایان به نقش مهم علمای جوان جهان اسلام اشاره کرد و خواستار بروز بیشتر علمای جوان در مسائل امت اسلامی شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید