آیا ایران امروز از برجام خارج خواهد شد؟

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۹:۳۲
    کد خبر :534075
برجام

مشاور امنیت ملی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس برای اجرای برجام شروطی قائل شد. در قانون مجلس آمده که اگر طرف مقابل زیر تعهدات خود زد ما در مقابل نسل جدید سانتریفیوژها را فعال کنیم، 190 هزارسو غنی سازی انجام دهیم و حتی سطح غنی سازی خود را به 20 درصد برسانیم.

ایران تصمیم گرفته نسبت به آمریکا و اقدامات یکجانبه گرایانه اش واکنش نشان دهد، با توجه به اظهارات فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ایران از این پس تصمیم دارد که تعهدات مازاد بر NPT را اجرا نکند.

منصور حقیقت پور درباره تصمیم ایران برای انصراف از اجرای بخشی از برجام به نامه نیوز گفت: آمریکا شروع کننده این فضای جدید هستند، ایران حسن نیت خود را با مذاکرات و توافق بر سر برجام نشان داد و تعهداتش را نیز پیش از رقیب به اجرا درآورد. بیش از 8 مرتبه آژانس بین المللی انرژی اتمی بر این مسئله مهر تأیید زد.

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام افزود: بعد از این ماجرا نیز، اروپا برای جبران خلا حضور آمریکا در برجام تلاش ناکافی انجام داد و حتی در مقابل یکه تازی های آمریکا برای تحریم ایران عملا سکوت کرد. گرچه اروپایی ها علاقمند به جبران بودند و خروج آمریکا از برجام را محکوم کردند اما هیچ اقدام اثربخشی هم برای کاهش فشارها بر ایران انجام ندادند.

مشاور رئیس مجلس یادآور شد: چرا باید ایران یکطرفه سکوت کند و ببیند هر روز امریکایی ها یک خباثتی را علیه ملت ما به اجرا در می آورند، قرار دادن نام سپاه در لیست گروه های تروریستی، تمدیدنکردن معافیت های خرید نفت از ایران، بازگرداندن تحریم های هسته ای و تحریم کردن محصولات پتروشیمی توسط آمریکا اصلا قابل قبول نیست.

وی با اشاره به راهکارهای ایران برای مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا ادامه داد: یک مکانیزم درون برجام است و مکانیزم دیگر قانونی بود که مجلس شورای اسلامی تصویب کرد و برای اجرای برجام شروطی قائل شد. در این قانون آمده که اگر طرف مقابل زیر تعهدات خود زد ما در مقابل نسل جدید سانتریفیوژها را فعال کنیم، 190 هزارسو غنی سازی انجام دهیم و حتی سطح غنی سازی خود را به 20 درصد برسانیم. ضمن آنکه مجلس اخیرا قانونی مصوب کرد و دست دولت را در پاسخ به اقدامات آمریکا باز گذاشت.

نایب رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم تأکید کرد: حق جمهوری اسلامی ایران است که بیش از این نگذارد حقوقش تضییع شود و اقدامات برپایه منافع ملی خودش را انجام دهد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر ایران از قسمتی از تعهداتش در برجام خارج شود، قدرت چانه زنی پیدا می کند؟ توضیح داد: ما از برجام خارج نمی شویم. در برجام مکانیزمی برای این کار گذاشته شده است، ضمن آنکه آمریکا نخستین کشوری بود که برجام را زیر پا گذاشت و حالا باید پاسخگو باشد. در عین حال اروپایی ها برای جبران خسارت ایران کم گذاشتند.

حقیقت پور تأکید کرد: ما که نمی توانیم نسبت به اذیت و آزاری که به مردم مان وارد می شود، صبر کنیم و در مقابل قر و نازهای آمریکایی ها و اروپایی ها دست روی دست بگذاریم. ضمن آنکه به تمام تعهدات بین المللی احترام می گذاریم برای احقاق حقوق خود دست مان باز است.

وی ادامه داد: کسانی که می گویند اگر ایران از برجام خارج شود یا درصدد احقاق حقوق خود برآید احتمال جنگ نظامی وجود خواهد داشت یا غافل هستند یا در راستای منافع کشور آمریکا حرف می زنند. هر جنگی قرائن و شواهد و اصولی دارد. مگر آمریکایی ها به همین راحتی می توانند با ایران وارد جنگ شوند.

مشاور رئیس مجلس یادآور شد: آمریکایی ها قبل ورود به عراق، شش ماه بالا و پایین کردند و دنبال مجوز گرفتن و صحبت با این و آن بودند. عمق استراتژیک ایران اجازه ورود امریکایی ها به جنگ را نخواهد داد. آمریکایی ها یک جای ایران را بزنند در همه جای دنیا منافع آنها را به خطر می اندازیم. آمریکایی ها می دانند دوره قاجار تمام شده است و با نظام جمهوری اسلامی طرف هستند. الان حججی ها کمر آمریکا را خواهند شکست.

همچنین صادق زیباکلام درباره واکنش ایران به اقدامات تحریمی آمریکا گفت: ما انتخاب های زیادی نداریم. حالا اینکه ما در برجام بمانیم یا خارج شویم، در ان پی تی بمانیم یا خارج شویم خیلی چیزی را عوض نمی کند.

وی افزود: اروپایی ها شانس و امیدی دارند که جریانات میانه رو بتوانند مقداری سیاست های آمریکاستیزی ایران تعدیل شود اما ترامپ و اطرافیانش معتقدند امید بستن به روحانی و اصلاح طلبان هیچ فایده ای ندارد و فقط باید با زورگویی جلو رفت بنابراین خروج ایران از برجام قدرت چانه زنی را برای ما در مقابل آمریکا ایجاد نمی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید