بودجه پول دولت نیست

  • اقتصادی
  • سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۳:۰۵
    کد خبر :533678
بودجه

به گزارش بازتاب به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، فرهاد دژپسند در جلسه ذی حسابان دستگاه‌های اجرایی، با بیان اینکه بودجه، پول دولت نبوده و بیت المال است، گفت: در سال ۱۳۹۸، قاطعیت در قطع هزینه‌های غیرضرور، الزامی است.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه، بودجه، باید ریال به ریال و به دقت خرج شود، خطاب به ذی حسابان دستگاه‌های اجرایی گفت: باید تمام تجربیات ۴۰ سال گذشته را برای مدیریت بودجه سال ۹۸ به کار بگیرید.

وی با اشاره به اینکه تعداد کل ذی حسابان دستگاه‌های اجرایی کشور، به ۳ هزار نفر می‌رسد، تصریح کرد: این مساله باید به معنای استقرار ۳ هزار مأمور صرفه جویی و حفاظت از اموال مردم در دستگاه‌های اجرایی باشد؛ ضمن اینکه ذی حساب نماد تخصیص بهینه اقتصادی، مدیریت بهینه دارایی و انضباط مالی-اداری است.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه نقش ذی حسابان به عنوان حافظ و امین مردم در مدیریت بیت المال مهم است، تاکید کرد: ذی حسابان مدیران جهادی در مدیریت هزینه هستند و این امر به خصوص در شرایطی که دشمن با تمام قوا و رفتارهای غیر خردمندانه و کاملاً نامتعارف در پی انسداد منابعی است که می‌شود دولت را به واسطه آن مدیریت کرد، اهمیت دو چندانی می‌یابد.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: همان طور که با کاهش درآمد خانوار، هزینه‌های آن لزوماً کاهش نمی‌یابد، هزینه‌های دولت هم که در زمان وفور درآمدهای نفتی، افزایش پیدا کرده بود، با کاهش این درآمدها، کاهش نمی‌یابد. اینجا نقش ذی حسابان در کاهش هزینه‌ها بسیار حیاتی است، اگر چه باید متذکر شوم، این عمل نه با سرکوب هزینه‌ها، بلکه با مدیریت هوشمندانه آن قابل انجام است.

دژپسند با بیان اینکه در اقتصادی که بودجه آن مبتنی بر نفت و نه مالیات است، ذی حساب، دو نقش «رعایت وظایف قانونی» و «امانتداری مردم» را به دوش می‌کشد، اظهار داشت: حقیقتی که نباید به آن بی توجه بود این است که در اقتصاد مبتنی بر نفت، آثار هزینه‌های اضافی دولت، به طور مستقیم به مردم نشان داده نمی‌شود و در حقیقت نوعی مالیات پنهان به مردم تحمیل می‌شود.

وی افزود: در چنین شرایطی، ذی حساب، نمایندگی مردم را در دولت بر عهده دارد.

وزیر اقتصاد با اشاره به نقش مهم ذی حسابان در شناسایی و احصاء اموال و دارایی‌های دولت، تصریح کرد: شما به سادگی می‌توانید بر اساس هزینه‌های مطالبه شده برای نگهداری و تأمین آب و برق، تأسیسات و تعمیرات، میزان اموال دستگاه محل مأموریت خود را احصاء کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید