سیل سوال «چگونگی دستگیری معتادان» از خط ملی اعتیاد

    کد خبر :533417
چگونگی دستگیری معتادان

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه پرسش در مورد ماده مخدر «شیشه» در رتبه اول تماس‌ها با خط ملی اعتیاد در سال گذشته بوده است، از افزایش تماس‌های مرتبط با مصرف «الکل» خبر داد.

ماریت قازاریان  آخرین گزارش از وضعیت تماس با خط ملی اعتیاد در سال گذشته را تشریح کرد و گفت: سال گذشته در مجموع ۴۲۰ هزار نفر تماس موفق با خط ملی اعتیاد برقرار کردند.

وی در ادامه از پاسخگویی ۹۹ درصدی به تماس‌های برقرار شده خبر داد و گفت: یک درصد باقی مانده هم به دلیل قطع شدن تماس، پشت خط ماندن افراد و… مانع پاسخگویی شده است.

به گفته رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی، به طور میانگین در طول سال گذشته زنان ۸۳ درصد از تماس گیرندگان بوده و عمدتاً مادر یا همسر افراد معتاد بوده‌اند.

قازاریان با بیان اینکه ماده مخدر «شیشه» در رتبه اول پرسش‌های تماس گیرندگان قرار داشته است، اظهار کرد: ماده مخدر «گل» نیز در رتبه بعدی قرار دارد. از آنجایی که سال گذشته سازمان بهزیستی در چندین نوبت کارزارهای رسانه‌ای و اطلاع رسانی در خصوص ماده مخدر گل را به راه انداخت، موجب افزایش حساسیت مردم نسبت به این ماده مصرفی و افزایش پرسش‌های آنان شد. به ویژه در نیمه دوم سال گذشته تماس‌های زیادی در این خصوص با خط ملی اعتیاد برقرار شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته با جمع آوری معتادان متجاهر، سیل عظیمی از تماس‌های مرتبط با این موضوع با خط ملی اعتیاد برقرار شد، تصریح کرد: این تماس گیرندگانه سوالاتی از قبیل چگونگی دستگیری یک معتاد و … را مطرح می‌کردند. در واقع مردم تقاضای دستگیری معتادان را داشتند که باید این موضوع را مدیریت کنیم.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی در ادامه توضیح داد: درباره “اشتغال” معتادان نیز در گذشته تماس‌های خیلی کمی برقرار می‌شد، اما طی ماه‌های اخیر به تماس‌های مرتبط با حوزه اشتغال و مسکن معتادان که بیشتر جنبه‌های حمایتی دارد، افزوده شده است. درخواست نشانی مراکز هم از دیگر موضوعات مطرح شده است. امسال نشانی‌ها کاملاً به روز رسانی شده است چراکه همیشه از استان‌های این اطلاعات را می‌گرفتیم، اما امسال تک تک آنها را از نظر نشانی و شماره تماس چک کردیم.

قازاریان در ادامه از افزایش تماس‌ها مرتبط با مصرف الکل با خط ملی اعتیاد خبر داد و گفت: در مورد مصرف الکل هم تماس‌ها نسبت به سال قبل بیشتر شده است. سال‌هایی بود که اصلاً تماسی در این مورد نداشتیم اما سال گذشته تماس‌های این حوزه افزایش یافت. از آنجایی که مراکز درمان الکل در کشور وجود ندارد ناچار هستیم تا آنها را به بیمارستان‌ها، اورژانس یا افرادی که در بخش درمان اعتیاد فعال هستند ارجاع دهیم، البته اگر ساز وکاری فراهم شود که بتوانیم مردم را بهتر راهنمایی کنیم، مناسب‌تر است.

به گزارش ایسنا،رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی ادامه داد: خط ملّی اعتیاد دارای بانک اطلاعاتی از مراکز دارای مجوز از سازمان بهزیستی و وزرات بهداشت است که با توجه به شرایط اقلیمی، استانی و همچنین نزدیکی به محل سکونت یا کار افراد و… مناسب‌ترین مرکز را به تماس‌گیرندگان معرفی می‌کند. همچنین این خط به افراد مبتلا به اعتیادی که خودشان با مرکز تماس گرفته و در ارتباط با شیوه و فرآیند درمان و مراکز معتبر، اطلاعاتی می‌خواهند، خدمات ارائه می‌دهد.

قازاریان در ادامه با اعلام اینکه خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ بدون کد هر روز (حتی روزهای تعطیل) از ۸ صبح تا ۸ شب پاسخگوی تماس‌هاست، در ارتباط با خدمات این خط نیز گفت: در حوزه پیشگیری و راهنمایی به آن دسته از افرادی که مبتلا به اعتیاد نیستند اما نگرانی‌هایی در این باره دارند راهنمایی و خدمات ارائه می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید