رولز رویس ۱۱۵ ساله شد

  • خودرو
  • دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۰:۳۴
    کد خبر :533198

برند بریتانیایی رولز رویس، ۱۱۵ سال تولیدِ خودروهای لوکس را جشن می‌گیرد. این شرکت همچنان به باور دو بنیان‌گذارش، وفادار مانده است.

در چهارم مه سال ۱۹۰۴ میلادی (۱۴ اردیبهشت سال ۱۲۸۳ خورشیدی)، چارلز رولز و هنری رویس برای اولین‌بار در هتل میدلند منچستر دیدار کردند. حاصل این ملاقات، ظهور برندی جدید و پیشرو در خودروسازی جهان شد. ۱۱۵ سال از آن روز می‌گذرد و حالا رولز رویس، یکی از اصیل‌ترین شرکت‌های خودروسازی با نوآوری و شکوه بی‌نظیر است. رولز رویس هنوز هم با شعار «بهترین خودروی جهان» مسیر خود را ادامه می‌دهد؛ بدون شک اگر دو بنیان‌گذار این برند زنده بودند، محصولات رولز رویس در سال ۲۰۱۹ را تأیید می‌کردند.

بیش از یک قرن از رونمایی اولین خودروی رولز رویس با قدرت ۱۰ اسب‌بخار در پاریس می‌گذرد؛ در این مدت مهندسی و روش و جنس خودروسازی دگرگون شده است. با این وجود، رولز رویس هنوز هم به رویکرد و ارزش‌های ۱۱۵ سال گذشته پایبند مانده؛ مجموعه‌ی رولز رویس هنوز هم یادآور باورهای چارلز و هنری است.

طراحی اولین خودروهای رولز رویس بدون شک با الهام از ابتدایی‌ترین نمونه‌ها و کالسکه‌هایی که اسب‌ها قوای فنی‌شان بودند، انجام شده بود. این الگوبرداری ویژگی مهمی دارد؛ کالسکه‌های قدیمی دست‌ساز و اولین طراح‌های رولز رویس، استادان قدیمی بودند. مجموعه‌ی رولز رویس تلاش کرد تا به‌ بهترین صورت ممکن تغییر لازم از کالسکه به خودرو ایجاد شود. طراحی سفارشی خودرو و تولید دست‌ساز قطعات مختلف خودروی رولز رویس (اصطلاحا کوچ‌بیلدینگ، Coachbuilding) در دهه‌ی ۱۹۶۰ به پایان رسید. اما رولز رویس دوباره با مدل Sweptail محصول سال ۲۰۱۷، هنر طراحی و تولید دست‌ساز خودرو را به همه یادآوری کرد. مدل سوئپ‌تِیل تنها در یک دستگاه تولید شد تا نمایانگر روزهای گذشته‌ی خودروسازی و امکان سفارش‌سازی تمام بخش‌های خودرو از طراحی داشبورد تا یخچال باشد. علاوه‌بر این، طراحی بدنه‌ی این مدل به‌خصوص در جلوپنجره و نمای عقب، دقیقاً زبان طراحی خاص و متفاوت رولز رویس است.

هنری رویس با تولید نمونه‌ی تقویت‌شده از خودروی فرانسوی دوکاویل (Ducaville) به خودروسازی وارد شد؛ رویس این مدل با پیشرانه‌ی ۲ سیلندر و قدرت ۱۰ اسب‌بخار را پس از سودآوری شرکت F H Royce and Company خریداری کرد. پس از اینکه رولز با اولین خودروی رویس رانندگی کرد، به قابلیت‌های این مهندس بریتانیایی ایمان آورد؛ طولی نکشید تا رولز مأموریت فروش خودروهای رویس را قبول کرد. رولز رویس در دو سال اول آغاز کار شرکت، تنها ۱۰ دستگاه خودرو تولید کرد. در سال ۲۰۱۸، تولید و فروش یک سال این برند به ۴,۱۰۷ دستگاه در ۵۰ کشور مختلف جهان رسید که بیشترین فروش تاریخ رولز رویس در یک سال محسوب می‌شود. رولز رویس برای پاسخ‌گویی به به تقاضای مشتری‌ها، پلتفرمی جدید موسوم‌به «معماری لوکس» طراحی کرد که زیربنای تمام مدل‌های آینده را تشکیل داد. در این پلتفرم، فریم آلومینیومی باتوجه به ابعاد بدنه با زیربندی متفاوت هماهنگ می‌شود؛ خودروهای رولز رویس با این پلتفرم، حالا درکنار سیستم تعلیق جدید معروف به قالیچه‌ی پرنده، مقاوم‌تر و راحت‌تر از همیشه می‌شوند.

سال ۱۹۱۷ بود که هیو لوید-توما سیاستمدار بریتانیایی به‌همراه همسرش برای صرف شام به کافه‌ی کایرو (Cairo) رفته بود. مردی با لباس عربی از او در مورد رولز رویسی که روبه‌روی کافه پارک شده بود، سؤال کرد؛ آن مرد که توماس ادوارد لورنس، معروف به «لورنس عربستان» بود، خودروی همسر لوید-توما را به بهانه‌ی دستور سلطنتی با خود برد. توماس ادوارد لورنس و این خودرو، هر دو در یکی از مشهورترین عکس‌های جنگ جهانی اول جاودانه شدند. یک قرن از پیوند لورنس و رولز رویس می‌گذرد و حالا این شرکت که زیرمجموعه‌ی بی‌ام‌و آلمان است، اولین شاسی‌بلندش را تولید می‌کند. کالینان (Cullinan) با شعار رانندگی راحت و لوکس در هر مسیری تولید شده است.

تورستن مولر اکتووش مدیرعامل رولز رویس در مورد ۱۱۵ سالگی این برند گفت:عمیقاً از اصالت رولز رویس آگاه هستیم؛ باعث افتخار است که ادامه‌‌دهنده‌ی راه ۱۱۵ سال گذشته باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید