ایران سومین تولیدکننده گیلاس جهان/ رایزنی برای اتصال جاجرود – لواسان

    کد خبر :53294

شهردار لواسان با اعلام این که ایران سومین تولیدکننده بزرگ گیلاس در جهان است از رایزنی با وزارت راه و شهرسازی برای اتصال جاجرود به لواسان در راستای کاهش ترافیک خبر داد.

علی مرادی در نشست خبری با اشاره به برگزاری سومین جشنواره گیلاس در لواسان اظهار کرد: این جشنواره به مدت 3 روز از یکشنبه 25 تیر ماه و در حاشیه دریاچه سد لتیان و در مسیر رودخانه جاجرود برگزار خواهد شد و در فاصله ساعات 20 تا 24 به روی علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان باز خواهد بود.

وی با بیان این که جشنواره گیلاس با حضور مسئولان کشوری و منطقه‌ای برگزار می‌شود و هدف آن ارتقای توانمندی و قابلیت‌های تولیدکنندگان است، تصریح کرد: ایران با تولید سالانه 200 هزار تن گیلاس جایگاه سوم تولید جهان را در اختیار دارد که حدود 60 تا 61 هزار تن از این محصول در شهرستان شمیرانات به عمل می‌آید.

وی ادامه داد: سالانه 18 میلیون تن گیلاس در دنیا تولید می شود که ایران پس از ترکیه و آمریکا در رده سوم قرار دارد. با آنکه ترکیه جایگاه نخست تولید را در جهان دارد، اما با بررسی‌هایی که انجام گرفته کیفیت گیلاس ایران جایگاه نخست را در دنیا داشته و علاقه‌مندان زیادی دارد.

وی با اشاره به وجود سایر امکانات از جمله اقامت، پیست دوچرخه‌سواری و مناظر زیبای دیدنی و همچنین گلخانه‌ هوشمند در کنار جشنواره گیلاس گفت: این امکانات شرایط بسیار مفرحی را برای بازدیدکنندگان ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این برنامه‌های هنری هم تدارک دیده شده و غرفه‌های عرضه‌کننده محصولات کشاورزی هم در این جشنواره وجود خواهد داشت که بازدیدکنندگان می‌توانند بازدید و خریداری کنند.

شهردار لواسان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا محصولات گیلاس این منطقه صادر یا فرآوری می‌شود، گفت: معمولاً تولید محصولات این منطقه بیشتر برای مصرف داخلی است و هنوز در بخش فرآوری آن ورود نشده است و باید بخش خصوصی این کارها را انجام دهد. از آنجایی که وزارت جهاد کشاورزی متولی این بخش است، باید به صنایع تبدیلی مرتبط با این محصول بپردازد.

مرادی با بیان اینکه لواسان به عنوان منطقه‌ای حاصل خیز در تولید محصولات سردرختی شهرت دارد، افزود: این جشنواره فرصت مغتنمی است تا علاوه بر ارتقای سطح کیفی و کمی تولید گیلاس این شهرستان سایر محصولات کشاورزی نیز به طور مستقیم به دست مصرف‌کنندگان برسد. به منظور تقویت تولیدات باغی، ایجاد اشتغال و شناسایی و معرفی ظرفیت‌های تولیدی در این بخش در چنین جشنواره‌هایی ضروری است.

وی با یادآوری این که جشنواره امسال در بالادستی سد لتیان با امکانات خاص برگزار می‌شود که این موضوع بر جذابیت این جشنواره می افزاید، از رایزنی برای اتصال جاجرود به لواسان خبر داد و افزود: پیشنهاد داده ایم تا حریم لواسان با حمایت این منطقه راه سازی شود و اجرای بقیه پروژه نیز با با حمایت راه و شهرسازی در دست پیگیری است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید