اصولگرایان حاضرند باج بدهند تا همراهی پایداری‌ها را بخرند؟

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۹:۱۳
    کد خبر :532788
اصولگرایان

عضو شورای راهبردی وحدت اصولگرایان گفت: با شناختی که از پایداری دارم بعید می دانم سر این موضعی که اعلام شده باقی بماند و با شتاب و عجولانه بخواهد پیش برود، اگر پایداری بخواهد مستقل وارد شود توفیق چندانی به نخواهد داشت.

نیلوفر مولایی: ۹ ماه دیگر انتخابات مجلس یازدهم در پیش است اما با وجود آنکه فضای سیاسی رقابتی-انتخاباتی نشده و دو جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی هنوز به طور علنی ورودی به این میدان نداشتند، پایداری چراغ اول را روشن کرد و خیلی صریح و واضح از حضور مستقل در عرصه انتخابات ۹۸ خبر داد. حال این سئوال مطرح است که در پس ذهن پایداری ها چه می گذرد؟

*با توجه به ۹ ماه مانده به انتخابات مجلس یازدهم، شما فضای سیاسی کشور را چطور ارزیابی می کنید؟

در شرایطی قرار گرفته‌ایم که با تحریم همه جانبه اقتصادی آمریکا مواجهیم، آمریکایی ها می خواهند به نارضایتی مردم در عرصه های اقتصادی و معیشتی دامن زده شود. از طرفی دیگر با برخی ناکارامدی ها مواجه هستیم که به این نارضایتی دامن زده و تشدید می شود. از طرفی اصلاح قانون انتخابات را در پیش داریم که احتمالا از طرف شورای نگهبان تایید نهایی شود.در این صورت تحولی در عرصه انتخابات خواهد افتاد و نگاه استانی و حزبی و تناسبی پررنگ خواهد شد.

با این شرایط مشارکت و حضور حداکثری مردم بسیار پر اهمیت خواهد بود. این مشارکت در گروی رقابت سالم جریان های سیاسی غالب در کشور است که فضای آن توسط برگزارکنندگان انتخابات، احزاب و اصحاب رسانه فراهم می‌شود. رسانه ها نیز باید منعکس کننده مطالبات واقعی و به حق مردم باشند. البته با توجه به واقعیت های تحریم، احیانا نفوذ دشمن باید مراقبت داشت که از دو قطبی شدن فضای انتخاباتیپرهیز شود.

نکته سوم اینکه انتخابات را به عنوان یک فرصت برای رشد و بلوغ سیاسی قرار دهیم و جریان های مختلف سیاسی راهکارهایی رابرای تحقق شعار سال که رونق تولید است و برون رفت از معضلات اقتصادی چاره اندیشی کنند وهمچنین جریان های سیاسی برای تحقق و اجرای بیانیه گام دوم انقلاب نقشه راه ارائه دهند.

نکته دیگر آنکه انتخابات پیش رو باید منتهی به تشکیل مجلسی کارآمدتر و منسجم تر از مجلس فعلی شود.هم اکنون شاهد هستیم، یک جریان اقلیت می تواند تصمیماتی را که قرار است در صحن مجلس گرفته شود به راحتی جا به جا کند و این باعث می شود نمایندگانی که اکثریت مجلس را در اختیار دارند نتوانند موفق عمل کنند، به همین خاطر مجلس از هر زمان و دوره ای ناکارآمدتر شده است. از طرفی مردم انتظار دارند حفظ منافع ملی بر منافع محلی و گروهی و قمی ترجیح داده شود که لازمه آن وجود مجلسی است که تحلیل عمیق تر و جامع تر از شرایط پیرامونی و شرایط جهانی داشته باشد.

قاعدتا باید کاری کرد که همه جریان های سیاسی کشور برای ورود به عرصه های انتخاباتی هدف‌گذاری های لازم را انجام دهند و در جریان اصولگرایی با مواضع انقلابی این کار در دست انجام است.

*چرا آسیب شناسی و به اصطلاح بررسی فضا در جریان اصول گرایی، در دو قالب جامعه روحانیت و شورای وحدت اصولگرایی انجام می شود؟

همه تشکل ها سیاسی دارند این کار را انجام می دهند و تاجایی که من اطلاع دارم شورای راهبردی وحدت اصولگرایان، جبهه مردمی نیروهایانقلاب و سایر جبهه های سیاسی در حال آسیب شناسی هستند و هنوز به سازوکار همگرایی و وحدت قطعی نرسیدند. البته این اقدامات به صورت درون تشکیلاتی انجام می شود.

موضوع مهمی که روی آن دارد کار می شود، گفتمان انتخاباتی است که هنوز هیچ کدام از جریان های سیاسی به این گفتمان تاکنون دست پیدا نکردند اما تعیین این گفتمان بر شکل گیری سبد رای واحد بسیار تعیین کننده است، همان طور که در جریان انتخابات ریاست جمهوری دو جریان سیاسی غالب هر کدام سبد رای واحدی داشتند. تکرار این اتفاق برای انتخابات مجلس بسیار پر اهمیت است.

*با وجود آن که شما بر شکل گیری سبد رای واحد تاکید دارید اما رئیس ستاد انتخابات پایداری دیروز اعلام کرد که لیست مستقل معرفی خواهد کرد، آیا این تهدیدی برای سبد رای اصولگرایان در انتخابات مجلس خواهد بود؟

جبهه مردمی انقلاب ظرفیتی دارد که می تواند سبد رای واحد را با اراده و خردجمعی تدارک ببیند.

*اما پایداری ها به جبهه مردی نیروهای انقلاب اسلامی نپیوستند؟

پایداری بعد از آن که جبهه ی مردمی به کاندیدای واحد در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ رسید، در ستادهای انتخاباتی حضور فعال پیدا کرد.

*آقای ناظمی واقعیت این است پایداری اعلام رسمی کرد که لیست مستقل می دهد. در واقع این مجموعه منتظر نماند تا جمنا به جمع بندی برسد و گفتمان و مکانیزم انتخاباتی خود را اعلام کند، این پیش دستی پایداری چه معنایی دارد؟

با شناختی که از پایداری دارم بعید می دانم سر این موضعی که اعلام شده باقی بماند و با شتاب و عجولانه بخواهد پیش برود، در حالی که ما هنوز به عرصه و فضای انتخاباتی ورود پیدا نکرده ایم.

*پس تاکیدشان بر دادن لیست مستقل برای چه بود، آیا پایداری می خواست واکنش جریان اصولگرایی را برای امتیازگیری محک بزند؟

این شتاب را یک موضوع مقطعی میدانم چراکه پیروزی دو جریان غالب سیاسی در گروی وحدت و انسجام‌شان است. در کلان شهر ها تجربیاتی که از گذشته تا به امروز داشته ایم این است که مردم به فهرست رای می دهند و لیست ها و نامزدهای مستقل رأی ندارند. همین اتفاق در انتخابات مجلس سال ۹۴ در تهران و کلان شهر ها افتاد.

*پس شما میفرمایید پایداری باید از تجربیات گذشته عبرت بگیرد؟

بله، اگر پایداری بخواهد مستقل وارد شود توفیق چندانی به ویژه در کلان شهرها نخواهد داشت.در شهرهای کوچک و متوسط نیز منوال خواست خود را خواهد داشت.

*اصولگرایان حاضرند به پایداری باج یا امتیاز ویژه ای بدهند تا همراهی پایداری ها را بخرند؟

این شکل گیری ادبیات را در فضای سیاسی و گفتمانی بعید می دانم ولیکن به هر جهت در جریان اصولگرایی با انقلابی سلایق متفاوتی وجود دارد، با این سلایق لازم است مذاکره صورت گیرد تا یک گفتمان واحدی به وجود آید و در این راستا افراد شایسته وبا رأی آوری بالا مورد حمایت قرار گیرند و بتوانند به مجلس راه پیدا کنند و مجلس آینده جهت حل مشکلات کشور راهکار داشته باشد.

*یعنی جبهه مردمی نیروهای انقلاب یا شورای راهبردی وحدت اصولگرایان وقتی با پایداری وارد مذاکره می شود امتیاز خاصی را برای پایداری کنار نمی گذارد؟

معتقد هستم که باید معیارهایی تعیین و بر اساس آن معیارها کارانتخاب نامزدهای شایسته انجام شود چون برای تدوام انقلاب اسلامی و اجابت مطالبات مردم و رهبری لازم است افرادی به مجلس راه پیدا کنند که پاسخگو باشند.

*امتیاز خاصی به جبهه پایداری داده می شود یا نه؟

فکر نمی کنم یعنی آن هایی که بخواهند عجولانه تصمیم بگیرد و اینکه ساز جداگانه ای بزنند، حال هر کدام از جریان های سیاسی باشد خواه پایداری یا غیر پایداری، بعید می دانم به خاطر این نوع رفتار سیاسی بتوانند امتیازی بگیرد. قطعا آن هایی می توانند امتیاز بیشتری داشته باشند که به وحدت و انسجام و شکل گیری سبد رای واحد کمک یا فکر کنند. شورای راهبردی وحدت ایجاد شد تا این ساز و کارها را طراحی کند. حالا شاید یک تشکل سیاسی نسبت به جبهه مردمی نیروهای انقلاب نقدی دارد و کمرنگ در این جبهه حضور پیدا کند اما به سازوکار طراحی شده توسط شورای راهبردی وحدت اصولگرایان تمکین کند.

*جامعه اسلامی مهندسین آیا منتطر شورای راهبردی وحدت خواهد بود یا مکانیزم خود را دنبال می کند؟

جامعه مهندسین در چارچوب جبهه پیروان خط امام و رهبری عمل می کند. هم اکنون در حال مطالعه،آسیب شناسی و بررسی فرصت ها و تهدیدهاست و فراتر از آن شورای راهبردی وحدت اصولگرایان و جبهه ی مردمی نیروهای انقلاب است که نهایتا برآیند مطالعه به جامعتین عرضه می شود.فعلا جبهه پیروان که شامل هفده تشکل اصولگرایی است مثل دیگر تشکلهای اصولگرا همچون ایثارگران، رهپویان وجمعیت پیشرفت و عدالت و سایر شخصیت های حقیقی سیاسی برای ساخت فضای گفتمانی و وحدت ساز جهت هم افزایی و همگرایی تلاش می کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید