جولان گارانتی تقلبی در بازار صنایع برودتی

    کد خبر :53146

 

در این شرایط بحرانی که در صنعت مسکن وجود دارد، همانطور که انتظار می‌رفت صنایع وابسته به آن نیز درگیر نابه‌سامانی‌های بسیاری شدند و علاوه بر مشکلات عدیده‌ای که وجود داشت مشکل رکود را نیز پیش‌روی خود مشاهده کردند.

به گزارش  بازتاب به نقل از کسب و کار ، صنایع برودتی در چند سال اخیر و با توجه به پتانسیل تولید در کشور پیشرفت‌هایی داشته‌اند، اما متاسفانه در این سال‌ها به قدری فشار به تولیدکنندگان زیاد بوده که اکثر وارد‌کنندگان محصولات برودتی و تهویه مطبوع امروز تولید‌کنندگان سابق این مرز و بوم هستند چون سود هم‌اکنون در واردات است. از سوی دیگر، خدمات پس از فروش از مشکلات جدی تولید‌کنندگان داخلی است و اکثر تولید‌کنندگان از این کار به‌شدت وحشت دارند.

این در حالیست که توسعه مراکز خدمات پس از فروش کالاهای ایرانی هم به نفع مصرف‌کنندگان و هم به نفع تولید‌کنندگان است. در حال حاضر 90 درصد شکایات و معضل اصلی اتحادیه از وجود تعمیرکاران غیرحرفه‌ای و بدون پروانه کسب و کارت‌های گارانتی غیرقانونی است.

از سوی دیگر، یکی از دلایل اصلی گسترش روزافزون بیکاری در ایران را می‌توان گسترش واردات بی‌رویه محصولات و کالاهای خارجی دانست که مشابه آنها حتی با کیفیتی بسیار بالاتر توسط تولیدکنندگان داخلی ساخته می‌شود. در صنایع برودتی نیز واردات مواد اولیه غوغا می‌کند. البته واردات به دست کسانی است که تخصصی در این صنعت ندارند و با ورود به این بازار عرصه را برای فعالان قانونی تنگ کرده‌اند. با توجه به اینکه صنایع برودتی، صنعت بزرگی به شمار می‌رود، طبیعی است که در این بخش واردات با تبلیغات بسیار گسترده از طرف واردکنندگان صورت بگیرد؛ اما متاسفانه انجمن‌های فعال در کشور که باید حامی تولیدکننده داخلی باشند، هیچ نظارتی بر این واردات بی‌رویه ندارند. همین امر سبب می‌شود تا چرخه تولید و درآمدزایی در این صنعت دچار اشکال شود.

کارشناسان این بخش معتقدند که برای بقای صنایع برودتی باید کمی بار مشکلات از روی دوش تولیدکننده داخلی برداشته شود، اما مشکل از جایی شروع می‌شود که همزمان با عدم حمایت از تولیدکننده داخلی تهویه مطبوع، واردکنندگان بعضی از کالاهای وارداتی را با قیمتی کمتر از قیمت تمام‌شده کارخانه عرضه می‌کنند. مساله دامپینگ یا عرضه کالای خارجی با قیمتی پایین‌تر از تولید در کشور ما بسیار پیچیده است. اثبات این موضوع بسیار سخت است. در مورد موضوع دامپینگ همیشه بحث بوده، اما کسی به صورت جدی این مشکل را بررسی نکرده است. با وجود دامپینگ دیگر رمقی برای تولیدکننده داخلی باقی نمی‌ماند. با جلساتی که در انجمن برگزار شده است درصدد حل این معضل هستیم.

امید است شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای پیش برود که صنعت تولید و صادرات صنایع برودتی جایگاه واقعی خود را پیدا کنند و شاهد تاثیر‌گذاری بیشتری از تولیدکننده داخلی در این صنعت باشیم.

فعالیت واردکنندگان بدون تخصص بازار صنایع برودتی را فلج کرده است

علی جمالی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی

طی چند سال اخیر مشکلات بسیاری در صنف صنایع برودتی وجود داشته که واردات بدون نظارت و بی‌رویه مواد اولیه یکی ازمهم‌ترین مشکلات بوده است. از سوی دیگر واردکنندگانی که هیچ تخصص و مهارتی در این بخش ندارند اقدام به واردات کرده‌اند که این حرکت صنعت صنایع برودتی را فلج کرده است. به عبارتی باید گفته شود که در بخش صنایع برودتی هیچ نظارتی بر واردات مواد اولیه وجود ندارد و اغلب واردات به دست کسانی انجام می‌شود که هیچ تخصصی در این حرفه ندارند و برای کسب سود اقدام به واردات مواد اولیه بسیار بی‌کیفیت می‌کنند و متاسفانه نظارت‌های لازم نیز در این خصوص وجود ندارد.

همواره صحبت از حمایت از تولید داخلی است و مسئولان و متولیان امر بر این موضوع تاکید ویژه‌ای دارند، اما این در حالیست که در این میان که بهتر است مواد اولیه‌ای که مشابه آن در داخل وجود ندارد از معافیت گمرکی برخوردار باشند، جلوی پای آنها سنگ‌اندازی می‌شود. قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز باید به‌گونه‌ای اجرا شود که قیمت تمام‌شده یک کالا، یک‌بار مشمول مالیات شود نه اینکه جداگانه روی مواد اولیه وارداتی، روی حقوق پرسنل و هزینه‌های جاری واحدها گرفته شود و در آخر بر قیمت کل کالای تولیدشده هم اعمال شود. چنین مواردی موجب افزایش قیمت نهایی محصولات می‌شود و با توجه به ارتباط مستقیم با بخش ساخت‌وساز، افزایش قیمت تمام‌شده در این بخش را درپی دارد.

همچنین بخش اعظمی از تولیدات صنف صنایع برودتی رابطه مستقیم با وضعیت بازار مسکن دارد. این قسمت از تولیدات صنایع برودتی، مانند شوفاژ و چیلر، جزئی از موارد و مراحل ساخت مسکن هستند و طبیعی است که هرگونه رونق یا رکود در این حوزه می‌تواند بر صنایع مرتبط تاثیر سریع و مستقیم بگذارد. بخش دیگری از تولیدات صنایع برودتی نیز که بیشتر در حوزه لوازم خانگی طبقه‌بندی می‌شوند، گرچه رابطه مستقیمی با رکود یا رونق بازار مسکن ندارند اما در زمان رونق بازار مسکن، رونق بازار این کالاها نیز بیشتر است. البته وقتی رکود به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم باشد، همه بخش‌های اقتصادی، طعم تلخ این رکود را خواهند چشید.

همچنین ضرورت دارد اشاره شود که در این فصل که تقاضا برای خرید و بازدید دوره‌ای افزایش دارد مردم برای تعمیر وسایل به کسانی که از اتحادیه پروانه گرفته‌اند، مراجعه کنند و به روزنامه‌ها مراجعه نکنند، چراکه یک‌سری از کالاهای خارجی خدمات پس از فروش ندارند که خود تبدیل به مشکلی جدی برای خدماتی‌ها و مردم شده‌اند. قانون می‌گوید در صورتی که تولید‌کننده داخلی یا شرکت واردکننده، خدمات پس از فروش نداشته باشند، کالا به عنوان قاچاق محسوب می‌شود اما قانون اعمال نمی‌شود. در این رابطه باید گفته شود که 90 درصد شکایات و معضل اصلی اتحادیه وجود تعمیرکاران غیرحرفه‌ای و بدون پروانه کسب و کارت‌های گارانتی غیرقانونی است. در سطح شهر متاسفانه کارت‌های گارانتی غیرقانونی از سوی افراد غیرحرفه‌ای صادر می‌شود که در لحظه خرید، مصرف‌کنندگان بنابر همین کارت‌های گارانتی و به سفارش فروشنده، محصول را خریداری می‌کنند. باید کارت‌ها به‌طور قانونی و توسط واردکننده اصلی کالا صادر ‌شود. در حال حاضر به‌راحتی یک فرد می‌تواند یک شرکت را به ثبت رسانده و بدون هیچ‌گونه نظارتی کارت گارانتی برای کالا صادر کند و پول هنگفتی از این کارت‌های گارانتی به دست آورد. در این میان شرکت‌های معتبر و بزرگ نیز در امر گارانتی با مشکلات تامین قطعات یدکی مواجه شده‌اند. اتحادیه می‌تواند کار کسانی که مغازه دارند را پیگیری کند؛ اگر مردم با جایی تماس بگیرند که پروانه ندارد اما مکان کسب دارد نیز در صورت بروز مشکل می‌توان کار آنها را پیگیری کرد اما نمی‌توان به کسانی که در واحدهای مسکونی و دفاتر هستند و جا ندارند، اعتماد کرد.

ضرورت همکاری با شرکت‌های خارجی برای ورود تکنولوژی ساخت و تولید

کوروش مناجاتی، موسس صنایع برودتی

صنعت سرمایشی و برودتی در کشور در سال‌های اخیر رشد و توسعه چشمگیری داشته است که جا دارد از تولیدکنندگان این صنعت که با وجود مشکلات بسیار توانسته‌اند در بازار دوام بیاورند، تقدیر کرد. بازار صنایع برودتی با مشکل واردات مواد اولیه روبه‌رو است. آلومینیوم فلز مناسبی برای تجهیزات برودتی و تهویه است. با وجودی که ایران معادن متعدد آلومینیوم دارد ولی مقدار آن کافی نیست و از این رو از آلومینیوم خارجی نیز استفاده می‌شود. در این بین واردات این مواد اولیه مشکل‌ساز شده و واردکنندگان غیرقانونی و غیرمتخصص در این حوزه توانسته‌اند بازار را در دست بگیرند و به دلیل اینکه نظارتی هم در این‌باره وجود ندارد بازار فعالان قانونی و جواز‌دار فلج شده است.

در حال حاضر تکنولوژی نیز در تمام صنایع ورود کرده و این صنعت نیز جدا از دیگر صنایع نیست. به عبارت دیگر، تکنولوژی‌های دنیا هر روز در حال تغییر است و تولید‌کنندگان به منظور ارتقای محصولات خود، سعی دارند از این نوآوری عقب نمانند و در بازارهای هدف موفق ظاهر شوند. بنابراین تولید‌کنندگان داخلی نیز باید با توجه به نیاز روز جامعه همیشه به دنبال نوآوری و تکنولوژی‌های جدید باشند تا در رقابت سالم صنعت، باقی بمانند. همچنین باید سعی شود که بعد از لغو تحریم‌ها با شرکت‌های خارجی پیوند و همکاری داشته باشیم تا بتوانیم دانش و فناوری روز را از آنها بگیریم و تولیدات ما هم باکیفیت شود، چراکه اگر صادرات نداشته باشیم، نمی‌توانیم پیشرفت خاصی در صنعت یخچال‌سازی داشته باشیم.

در این بین دولت نیز باید تولیدکنندگان صنایع برودتی را از گرفتن مالیات معاف کرده تا آنها بتوانند سرمایه‌گذاری کنند و همچنین باید از تولیدکننده حمایت و مالیات بر ارزش‌افزوده را کم کند. از طرفی ارز هیچ ثباتی ندارد. اگر دولت از تولیدکننده حمایت و به تخصصی شدن صنایع کمک کند، با بهره‌گیری از فناوری‌های روز، تولید در کشور به چندین برابر می‌رسد. در تمام دنیا تولیدکنندگان از معافیت‌های متعددی مانند معافیت‌های مالیاتی و عوارض گمرکی برخوردارند، اما بیشتر مدیران دولتی در صنایع برودتی به این مسائل آگاهی ندارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید