نخست وزیر ژاپن: حاضرم بدون هیچ پیش شرطی با رهبر کره شمالی دیدار کنم

    کد خبر :531336
نخست وزیر ژاپن

نخست وزیر ژاپن ابراز آمادگی کرد که بدون هیچ شرطی با رهبر کره شمالی دیدار کند تا به بی‌اعتمادی دیرینه بین دو کشور پایان دهد.

به گزارش  بازتاب، روزنامه سانکئی امروز جمعه گزارش کرد، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن ابراز آمادگی کرده است که برای پایان دادن به بی‌اعتمادی میان ژاپن و کره شمالی، بدون هیچ شرطی با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار کند.

آبه این اظهارات را چند روز پس از آن بیان کرده که در واشنگتن با دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا دیدار و از او برای مطرح کردن مساله ژاپنی‌های ربوده شده توسط کره شمالی در نشست ماه فوریه با کیم جونگ اون تشکر کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حل مساله ژاپنی‌های ربوده شده توسط ماموران کره شمالی در چند دهه گذشته به منظور آموزش جاسوسان کره‌ای سال‌ها یکی از شرایط ژاپن برای بهبود روابط دیپلماتیک و اقتصادی با کره شمالی بوده است.

ژاپن همچون آمریکا خواستار پایان یافتن برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی است.

آبه در گفگو با روزنامه سانکئی اظهار کرد که تنها راه “شکستن بی‌اعتمادی مشترک فعلی” برگزاری مذاکرات غیرمشروط با کیم جونگ اون است.

آبه در این مصاحبه گفت: به همین دلیل است که دوست دارم بدون تعیین پیش‌شرط با او (کیم) دیدار کنم و گفتگوی بی‌پرده‌ای داشته باشم.

تغییر رویه نخست وزیر ژاپن در قبال کره شمالی بیش از یک سال پس از تلاش‌های این کشور برای بهبود روابط خارجی‌اش صورت می‌گیرد.

رهبر کره شمالی پیش از این با روسای جمهور آمریکا، کره جنوبی و روسیه دیدار کرده و حالا ژاپن تنها قدرت منطقه حاضر در بحران هسته‌ای کره شمالی است که با رهبر این کشور دیداری نداشته است.

آخرین دیدار رهبران ژاپن و کره شمالی به سال ۲۰۰۴ برمی‌گردد که طی آن جونیشیرو کوایزومی، نخست وزیر وقت ژاپن با کیم جونگ ایل، پدر رهبر فعلی کره شمالی دیدار کرد و دو طرف متعهد شدند که برای حل مساله ژاپنی‌های ربوده شده با یکدیگر همکاری کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید