روسیه به سیاست جایگزین کردن ذخایر طلا به‌جای دلار آمریکا ادامه می‌دهد

    کد خبر :531164
روسیه

روسیه از آغاز سال ۲۰۱۹ به اینطرف، رکوردار خرید طلا در جهان شده و طی این مدت ۵۵.۳ تن طلا خریداری کرده که هدف بانک مرکزی روسیه از این اقدام، ادامه کاهش وابستگی کشور به دلار آمریکا در صورت تشدید تحریم‌هاست.

به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری «نووستی»، شورای جهانی طلا (WorldGoldCouncil) اعلام کرد که روسیه در سه ماهه نخست سال 2019 در میان بزرگترین خریداران طلا در جهان، مقام نخست را به دست آورده است.

بر اساس این اطلاعات، روسیه طی این مدت 55.3 تن طلا خریده است. بدین ترتیب میزان ذخایر طلای این کشور به بیش از 2168 تن رسیده که 19 درصد از کل ذخایر طلا در جهان است. در سال 2018 روسیه 272.3 تن طلا به دست آورده بود.

واقعیت این است که روسیه با خرید طلا سعی دارد تا وابستگی خود به دلار آمریکا را در صورت گسترش تحریم‌ها از سوی این کشور، کاهش دهد.

جایگاه دوم در میزان خرید طلا متعلق به بانک مرکزی چین است که تلاش می کند ذخایر طلای خود را تا جای ممکن افزایش دهد و در این جهت گیری حرکت می‌کند تا در صورت وخامت اوضاع در روابطش با واشنگتن، از دلار آمریکا صرف نظر کند.

بر اساس این رده بندی، کشورهای ترکیه، قزاقستان، اکوادور، قطر و کلمبیا نیز از دیگر فعالان خریداران طلا از ابتدای سال 2019 هستند. در مجموع بانک‌های مرکزی کشورها جهان در سال جاری در عرصه خرید طلا رکورد شش سال قبل را شکسته و 145.5 تن طلا خریداری کردند که 68 درصد بیشتر از طلای خریداری شده در سال 2018 است.

بانک مرکزی روسیه طی سال گذشته میزان ذخایر طلای را به میزان 14.9 درصد یا بعبارت تقریبا 275 تن یا نزدیک به 70 میلیون اونس، افزایش داده است. این بانک طی سال گذشته به مرور مبادرت به خرید طلا کرده و در ماه دسامبر در مجموع 9.3 تن طلا خریداری کرده بود.

به گفته “الویرا نابیولینا” رئیس بانک مرکزی روسیه، سیاست کشور در این راستا مبتنی بر متنوع ساختن سرمایه گذاری‌‌ها در ذخایر بین المللی روسیه است و در این زمینه کلیه خطرات احتمالی مالی، اقتصادی و ژئوپلیتیکی در نظر گرفته شده است. برای همین منظور از آغاز پاییز سال 2018 سهم ذخایر بین المللی روسیه بصورت دلار آمریکا که در سال 2010 به میزان 176 میلیارد دلار بود، تا 14 میلیارد دلار کاهش یافت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید