گلایه مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی از خلف وعده مسئولان

  • ورزشی
  • جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۱:۴۴
    کد خبر :531124
گلایه مدال‌آوران

شماری از مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا از تعویق در پرداخت پاداش این دو رویداد و تبدیل آن از سکه به حواله گلایه کردند.

حدود 7 ماه از برگزاری بازی‌های آسیایی و پس از آن نیز بازی‌های پاراآسیایی 2018 جاکارتا می‌گذرد؛ دو رویدادی که ورزشکاران کشورمان در آنها خوش درخشیدند و توانستند مدال‌های زیادی کسب کنند.

در بازی‌های آسیایی 2018 کاروان کشورمان موفق به کسب 20 طلا، 20 نقره و 22 برنز شد و در رده ششم جدول مدالی قرار گرفت. در بازی‌های پاراآسیایی هم کاروان ایران 51 طلا، 42 نقره و 43 برنز به دست آورد تا برای نخستین بار در رده سوم این بازی‌ها قرار بگیرد.

پیش از اعزام کاروان‌های ایران، مسئولان ورزش کشورمان و در راس آن وزارت ورزش و جوانان اعلام کردند که به نفراتی که طلا بگیرند 160 سکه، نقره 80 سکه و برنز 40 سکه تعلق می‌گیرد. همچنین به مدال‌آوران در رشته‌های تیمی نصف این پاداش اهدا می‌شود. اعلام این موضوع موجی از خوشحالی را در بین ورزشکاران به وجود آورد تا آنها با انگیزه بسیار بیشتری به تلاش خود ادامه دهند. این تلاش‌ها مثمر ثمر نیز واقع شد و خوشبختانه کاروان‌های اعزامی موفق ظاهر شدند.

پس از برگزاری این دو رویداد در اندونزی، ورزشکارانی که روی سکو رفته بودند، برای دریافت پاداش‌ها لحظه‌شماری می‌کردند؛ اتفاقی که تا امروز هنوز رخ نداده و این انتظار همچنان ادامه دارد. در همین راستا شنیده می‌شود که قرار است این پاداش‌ها به زودی پرداخت شود که قطعاً این موضوع خوشحالی مدال‌آوران را به دنبال دارد، اما قرار نیست پاداش‌ها به صورت سکه باشد. گفته می‌شود پاداش‌ها از سکه تبدیل به حواله و پول شده و همین موضوع ناراحتی ورزشکاران را به دنبال داشته است.

تبدیل شدن پاداش سکه‌ای به حواله و پول پیش از این در ورزش ایران سابقه‌ داشته است. سال گذشته قرار بود پاداش ورزشکاران به صورت سکه باشد، اما پس از کش و قوس‌های فراوان در نهایت تبدیل به پول شد؛ پولی کمتر از قیمت اصلی سکه‌ها. باید باید منتظر بمانیم و ببینیم این بار قرار است چه اتفاقی برای پادا‌ش‌ها رخ دهد. در صورتی که سکه‌ها تبدیل به حواله شوند، به احتمال فراوان موجی از بی‌انگیزگی در بین ورزشکاران ایجاد خواهد کرد. این موضوع اعتراض ورزشکاران را در پی داشته است

* تبدیل شدن سکه به حواله و از بین رفتن زحمات چهار ساله

وحید سعادت‌پور ملی‌پوش بسکتبال با ویلچر، درباره شرایط پرداخت پاداش مربوط به قهرمانی تیم ملی بسکتبال با ویلچر در بازی‌های پاراآسیایی 2018 به خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، گفت: شنیده‌ایم که قرار است به جای سکه، به ما حواله یا پول داده شود که این موضوع اعضای تیم ملی را دچار استرس کرده است. این موضوع هنوز رسمی نشده، اما شنیده‌ایم که مسئولان تصمیم لازم در این باره را گرفته‌اند. این موضوع را یکی از مسئولان وزارت ورزش که به تمرین تیم ملی آمده بود، عنوان کرد.

وی با تاکید بر خراب شدن روحیه ملی‌پوشان پس از خبر تبدیل شدن پاداش سکه‌ای به حواله یا پول گفت: در تیم ملی چند تازه داماد داریم که واقعاً ناراحت هستند، چرا که روی این سکه‌ها حساب کرده بودند. در واقع همه ما روی سکه‌ها حساب کرده بودیم. فکر می‌کردیم که می‌توانیم با دریافت سکه‌ها، نزدیک به 400 میلیون درآمد داشته باشیم، اما حالا اگر پاداش‌ها به صورت حواله یا پول باشد، نهایتاً 160 میلیون تومان پول به ما می‌رسد. این پول با توجه به گرانی‌های اخیر و بالا رفتن قیمت خانه، فقط می‌تواند برای رهن خانه هزینه شود.

ملی‌پوش بسکتبال با ویلچر عنوان کرد: اگر پاداش سکه‌ای تبدیل به حواله یا پول شود، زحمات چهار ساله‌مان از بین می‌رود.

* چیزی خارج از حق‌مان را نمی‌خواهیم

فرهاد کهریزی دارنده مدال برنز دوی 400 متر در بازی‌های پاراآسیایی 2018 جاکارتا هم در این باره به تسنیم گفت: اوضاع که خوب نیست. من نه تنها از طرف خودم، بلکه از طرف دیگر ورزشکار حوزه دوومیدانی این حرف‌ها را مطرح می‌کنم. با دست خالی نمی‌توان جنگید. ما تا الان جنگیده‌ایم، اما ادامه آن ممکن نیست. هر روز خبر ضد و نقیضی درباره چگونگی پرداخت پاداش بازی‌های پاراآسیایی مطرح می‌شود که ما را نگران می‌کند. انتظارات باید دو طرفه باشد، اما یک‌طرفه است. ما وظیفه‌مان را انجام دادیم و به مدال رسیدیم و پرچم ایران را بالا بردیم، اما مسئولان هنوز ادای دین نکرده‌اند.

وی ادامه داد: نمی‌دانیم باید در این باره با چه کسی حرف بزنیم. در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم، در این باره صحبت کردیم و ایشان خطاب به وزیر ورزش گفتند «قولی که داده‌اید، انجام بدهید».

مدال‌آور ایران در بازی‌های پاراآسیایی 2018 جاکارتا عنوان کرد: من هزینه مربی، باشگاه، مکمل، پوک و خوراک را خودم می‌دهم. اگر قرار باشد به جای سکه به ما پول یا حواله بدهند، نمی‌دانم چه کار کنم. اگر 40 سکه تبدیل به پول شود، نزدیک به 80 میلیون خواهد شد. من مجرد هستم، اما سرپرست خانواده محسوب می‌شوم و باید خرج سایر اعضای خانواده را هم بدهم. درست است که آنها در این وضعیت درک می‌کنند و حرف نمی‌زنند، اما تحت فشار هستند.

کهریزی گفت: چیزی خارج از حق‌مان را نمی‌خواهیم. وظیفه‌مان این بود که برای بالا بردن پرچم ایران بجنگیم و حالا امیدواریم مسئولان به قول‌شان عمل کنند. به قول یکی از ورزشکاران، آیا مسئولان هم می‌توانند بدون دریافت چند ماه حقوق زندگی کنند؟

وی با اشاره به شرایط حسین کیهانی دونده ملی‌پوش کشورمان خاطرنشان کرد: همه به یاد دارند که کیهانی چه افتخار بزرگی کسب کرد، اما عدم رسیدیگی و پرداخت پاداش‌ها به او در مسابقات قهرمانی آسیا ضربه زد و باعث پایین آمدن انگیزه‌اش شد.

کهریزی در پایان گفت: پس از کسب مدال، نگاه جامعه به مدال‌آوران عوض شد. مردم فکر می‌کنند پاداش‌ها را گرفته‌ایم، اما شرایط کنونی را درک نمی‌کنند. ما الان نیاز به درک مسئولان داریم.

* ادامه ورزش با امید نقد شدن سکه‌ها

فرود ظفری یکی دیگر از مدال‌آوران ایران در اندونزی بود. وی در بازی‌های آسیایی و در رشته ووشو موفق به کسب مدال نقره شد و طبق شرایط اعلام شده، باید 80 سکه به او تعلق یابد. ظفری در این باره گفت: مسئولان قول داده بودند که سکه بدهند، اما شنیده‌ام این پاداش تبدیل به حواله یک میلیون و 850 هزار تومانی شده است. امیدوار به دریافت سکه بودم و با امید رسیدن به آن بود که به تلاشم ادامه می‌دهم. قطعاً این موضوع بر روحیه ورزشکاران تاثیر منفی می‌گذارد و امیدوارم مسئولان توجه بیشتری در این باره داشته باشند.

* زیر حرف‌شان زده‌اند؛ ناامید هستیم

عرفان آهنگران ملی‌پوش ووشوی ایران که موفق به کسب مدال طلا در بازی‌های آسیایی شد، در این باره خبرگزاری تسنیم گفت: تبدیل شدن سکه به حواله یک بدقولی تمام عیار است. سال گذشته در مراسمی که رئیس جمهور و وزیر ورزش حضور داشتند، قول سکه داده شد. به اندونزی رفتیم و با بهترین نتیجه برگشتیم، اما مسئولان هنوز به قول‌شان عمل نکرده‌اند. ما ورزشکار حرفه‌ای هستیم که به جز ورزش، کار دیگری بلد نیستیم. امیدوارم همان قول قبلی محقق شود.

وی ادامه داد: درست است که قیمت سکه از سال گذشته تا امسال زیاد شده، اما همه چیز گران شده است. من با سایر ورزشکاران که صحبت کرده‌ام، آنها نیز ناراحت و ناامید هستند. باور کنید هدف ما پول نیست و به دنبال افتخارآفرینی برای ایران هستیم، اما مسئولان باید مسائل دیگر را هم در نظر بگیرند تا با فراق خاطر به فکر مدال باشیم. همه از این خلف وعده‌ها ناراحت هستیم و امیدوارم که پاداش‌ها به صورت سکه باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید