متهم ویتنامی قتل برادر رهبر کره شمالی آزاد شد

    کد خبر :531021
متهم ویتنامی

دوان زی هونگ‘ تبعه ویتنامی و یکی از دو متهم اصلی پرونده قتل ‘کیم جونگ نام‘ برادر ناتنی رهبر کره شمالی امروز جمعه پس از ۴۰ ماه تحمل حبس آزاد شد.

به گزارش ایرنا از رسانه‌های منطقه، این متهم ویتنامی امروز از زندان زنان در حومه مالزی آزاد شد و انتظار می‌رود فردا به ویتنام برگردد.

‘سلیم بشیر’ وکیل این متهم ویتنامی به خبرگزاری کیودو ژاپن گفته است که مدارک ‘دوان زی هونگ’ برای خروج از مالزی به مقامات اداره مهاجرت تحویل شده است.

دادستان مالزی درپی اقدامات دولت ویتنام، پیگیری اتهامات علیه این زن ۳۰ ساله را متوقف کرده بود اقدامات دیپلماتیک ویتنام برای آزادی ‘دوانگ زی’ به ویژه پس از آزادی متهم اندونزیایی ردیف اول این پرونده توسط دادگاه شدت گرفته بود.

سه سال و چهار ماه زندان به اتهام مجروح کردن کیم جونگ نام برادر ناتنی رهبر کره شمالی برای متهم ویتنامی صادر شده بود که دوره این حکم از زمان دستگیری وی در فوریه ۲۰۱۷ محاسبه شده بود، اما این دوره به دلیل رفتار خوب متهم ویتنامی کاهش یافت و طبق گزارش وکیلش، وی امروز سوم مه (۱۲ اردیبهشت ۹۸) از زندان آزاد شد.

دادگاه ویژه رسیدگی به این قتل در مالزی در اسفند ماه سال گذشته با صدور حکمی بی سابقه «سیتی عایشه» شهروند ۲۶ ساله اندونزیایی متهم اول قتل «کیم جونگ نام را آزاد کرد.

‘سیتی عایشه’ به همراه ‘دوان زی هونگ’ شهروند ویتنامی متهم بودند که برادر رهبر کره شمالی را فوریه سال ۲۰۱۷ میلادی در فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور با ماده شیمیایی «وی ایکس» ترور کرده اند.

دوان زی هونگ ویتنامی و سیتی عایشه اندونزیایی متهم بودند که پارچه‌ای آلوده به این ماده را به چهره ‘کیم’ که راهی ماکائو بود، مالیده‌اند، اما هر دوی آن‌ها از ابتدای دستگیری مدعی شدند که تصور می‌کردند تمامی صحنه جنایت تنها یک فیلمبرداری دوربین مخفی است و آن‌ها در قتل برادر رهبر کره شمالی بی گناه بوده و خود را قربانی یک توطئه می‌دانند.

آزادی این دو تبعه اندونزی و ویتنامی در حالی است که برخی کارشناسان قضایی این پرونده می‌گویند متهمان اصلی این حادثه توسط ماموران کره شمالی تعلیم دیده بودند.

پیشتر این دو زن متهم به قتل ‘کیم جونگ نام‘ برادر ناتنی رهبر کره شمالی در جلسات مختلف دادگاه در مالزی ادعا کرده بودند که بیگناه هستند.

آن‌ها بر اساس فیلم‌های دوربین‌های مداربسته فرودگاه بین المللی شماره دو کوالالامپور متهم بودند که در روز ۲۵ بهمن ماه ۹۵ (۱۳ فوریه ۲۰۱۷) ماده شیمیایی عامل اعصاب به نام ‘وی. ایکس’ را که مصرف آن توسط سازمان ملل ممنوع اعلام شده است، به صورت ‘کیم جونگ نام’ مالیده و باعث مرگ وی شدند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید