شیوه‌نامه داد‌ و‌ ستد گازهای مشعل ابلاغ شد

    کد خبر :53091

 

بیژن زنگنه، وزیر نفت شیوه‌نامه نحوه داد‌و‌ستد شرکت ملی نفت ایران با خریداران گازهای مشعل را ابلاغ کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از شانا،

در این شیوه نامه آمده است: به منظور جلوگیری از سوختن گازهای مشعل، با هدف کاهش سوء زیست محیطی، ایجاد ارزش افزوده از این منابع و ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری و کسب و کار، بدینوسیله به استناد بند الف ماده ۴۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه مصوب سال ۱۳۹۵، شیوه نامه دادوستد شرکت ملی نفت ایران(که از این پس با نام «شرکت نفت» نام برده می شود) با خریداران گازهای مشعل (که از این پس از ایشان به عنوان «خریدار» نام برده می شود)، به شرح ذیل جهت اجرا ابلاغ می گردد.

ماده ۱- کلیه گازهای همراه و مشعل تولیدی در میادین نفتی / گازی و تاسیسات صنعت نفت که مطابق طرح و برنامه ریزی های فعلی حداقل ظرف مدت ۲ سال از تاریخ این ابلاغیه در حال سوختن خواهند بود، مشمول واگذاری موضوع این ابلاغیه خواهند شد. «شرکت نفت» موظف است ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ این ابلاغیه نسبت به عرضه عمومی و اعلام فراخوان فروش گازهای مشعل تحت اختیار و مدیریت خود به بخش غیردولتی اقدام نماید.

تبصره- در صورتی که پس از پایان مهلت فراخوان موضوع این ماده، صرفا یک متقاضی برای هریک از اقلام فراخوان موجود باشد، نسبت به واگذاری با قیمت موضوع ماده (۲) اقدام خواهد شد.

ماده ۲- قیمت پایه واگذاری گازهای موضوع این ابلاغیه در هر مورد با تشخیص «شرکت نفت»، برحسب دسترسی «خریدار» به سرویس‌های جانبی، حجم گاز در اختیار و کیفیت گاز، مدت زمان واگذاری و محل تحویل گاز«خشکی یا فراساحل» بین (۰,۵) تا (۲) سنت دلار در هر متر مکعب گاز تعیین خواهد شد.

ماده ۳- دوره قرارداد حسب مورد تا زمان بهره برداری پیش بینی شده از پروژه یا طرح مشخصی خواهد بود که پیش از این برای جمع آوری و بهره برداری از آن گاز برنامه ریزی شده است. در صورت تاخیر در بهره برداری برنامه ریزی شده، امکان تمدید مدت قرارداد تا زمان بهره برداری وجود دارد. در سایر موارد، دوره قرارداد حداقل ۵ سال و حداکثر ۱۰ سال خواهد بود.

ماده ۴- نوع قرارداد منعقده با «خریدار» قرارداد فروش گاز خام است و هر گونه سرمایه گذاری مورد نیاز برای بهره برداری از گاز مشعل خریداری شده، بر عهده «خریدار» است.

ماده ۵- «خریدار» می تواند گازهای مشعل خریداری شده رابا نصب تجهیزات و تاسیسات لازم، جمع آوری، حسب مورد فشارافزایی کرده و با استاندارد مورد قبول« شرکت نفت» به شبکه و خطوط انتقال این شرکت تزریق نموده و از ظرفیت خالی تاسیسات جمع آوری/ فرآورش گازهای همراه موجود در اختیار «شرکت نفت» با پرداخت کارمزد بهره گرفته و هیدروکربورهای موجود در گاز مشعل را تفکیک، تثبیت و به مبادی مصرف از جمله واحدهای پتروشیمی داخلی به عنوان خوراک/سوخت و یا به مشترکان داخلی شرکت ملی گاز ایران، منتقل و یا سوآپ کند.

در مواردی که «خریدار»، تمام گاز سبک را به «شرکت نفت» تحویل دهد، به نسبت گاز سبک بازگشتی به «شرکت نفت» به کل گاز سبک، بهای گاز خام فروخته شده به «خریدار» از وی دریافت نخواهد شد.

ماده ۶- «شرکت نفت» در قبال انتقال گاز، عملیات جداسازی NGL و حسب مورد شیرین سازی آن به ازای هر مترمکعب گاز خام دریافتی از «خریدار» برابر ۰,۴ تا ۱ سنت دلار کارمزد دریافت می کند. مبلغ دقیق کارمزد در هر مورد حسب نوع خدمت ارائه شده و هزینه های مترتب بر آن، به تشخیص شرکت نفت و حسب توافق با «خریدار» تعیین خواهد شد.

ماده۷- شرکت ملی گاز ایران در قبال انتقال یا سوآپ گاز طبیعی و حسب مورد شیرین سازی آن به ازای هر مترمکعب گاز تحویلی به خطوط انتقال این شرکت و متعاقبا عودت آن در نقطه ای دیگر (با توجه به ظرفیت‌های فنی، عملیاتی و برنامه های این شرکت)، کارمزد دریافت خواهد کرد. این کارمزد بر اساس ضوابط و رویه های شرکت ملی گاز ایران، حسب مورد توسط این شرکت و در توافق با «خریدار» تعیین خواهد شد.

ماده ۸- نحوه اندازه گیری و صدور صورت حساب

۱.«خریدار» موظف به نصب کنتورهای استاندارد مطابق توافق با «شرکت نفت» /شرکت گاز/ اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی، برای اندازه گیری میزان گاز دریافتی/تحویلی از/ به «شرکت نفت» شرکت گاز می باشد.

۲. میزان گاز دریافتی/ تحویلی از/ به «شرکت نفت» به صورت ماهانه حسب مورد توسط شرکت نفت یا شرکت ملی گاز ایران تعیین خواهد شد.

۳.تمام فرآورده های استحصالی(تفکیک شده یا نشده) از گاز مشعل دریافتی از«خریدار» به صورت امانی در اختیار«شرکت نفت» است و «خریدار» مجاز است آن ها را به هر کس و به هر قیمتی بفروشد. فروش، قیمت فروش و نحوه ی وصول بهای این فرآورده‎ها از شرکت‌های پتروشیمی و امثال آن ها بر عهده خود «خریدار» خواهد بود.

تبصره- در مواردی که شرکت نفت در تامین خوراک شرکت‌های پتروشیمی برابربا مقدار مشخص شده در قرارداد فی ما بین، کسری دارد، این شرکت مجاز است تا حسب مورد، در سقف حجم خوراک قرارداد فروش این شرکت با شرکتهای پتروشیمی، فرآورده های استحصالی دریافتی از «خریدار» را به نیابت از وی به فروش برساند.

۴. صورت حساب‌های صادره موضوع این ابلاغیه، بر اساس نرخ ارز رسمی بانک مرکزی و به صورت ریالی خواهد بود.

ماده ۹- قیمت گاز و کارمزد تعیین شده در هر مورد، تا پایان دوره قرارداد معتبر خواهد بود.

ماده۱۰- قیمت فروش گاز غنی به کارخانه های NGL۳۲۰۰، ۳۱۰۰، ۲۳۰۰، بیدبلند۲، خارگ و یا سایر کارخانه های NGL/ استحصال اتان، بر اساس ابلاغیه های مجزایی است که توسط وزیر ابلاغ شده یا خواهد شد.

ماده ۱۱- اشخاص که قبلا با ایشان قرارداد فروش گاز مشعل منعقد شده نیز می توانند به درخواست خود، مشمول ماده۵، ۶، ۷ و ۹ این شیوه نامه شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید