تلاش جدید آمریکا برای همراه کردن شورای امنیت با خود علیه ایران

    کد خبر :530245
شورای امنیت

پس از امضا و اجرای برجام و در ادامه خروج آمریکا از آن، واشنگتن تلاش گسترده‌ای برای فشار حداکثری به ایران راه اندازی کرد؛ تلاش‌هایی که عمدتا یکجانبه بوده و بر خلاف دوران باراک اوباما حمایت جهانی و اعضای شورای امنیت را در پی نداشته است.

در همین راستا، واشنگتن به همراه اسرائیل و محور سعودی در دو سال گذشته به دنبال آن بوده اند، دایره محور ضد ایرانی را گسترده تر کنند و با همراه کردن جامعه جهانی با سیاست های خود، فشار بر ایران را افزایش دهند.

با این حال، نه امضاکنندگان برجام ـ که خود اعضای دائم شورای امنیت هستند ـ و نه سایر کشورهای جهان، با سیاست های آمریکا در برابر ایران همراهی نکردند. این مسأله باعث شد ایران بتواند ضمن تأکید بر مواضع خود، فشارهای یکجانبه آمریکا را تحمل کند.

به گزارش «تابناک» به همین جهت، به نظر می رسد آمریکایی ها تحرکات جدیدی برای همراه کردن جامعه جهانی و اعضای شورای امنیت آغاز کرده اند، به گونه ای که وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای، از برنامه برایان هوک، نماینده ویژه این وزارتخانه در امور مربوط به ایران، برای دیدار با اعضای شورای امنیت خبر داد.

هدف از این دیدار ـ که تاریخ آن برای امروز چهارشنبه اعلام شده است ـ به‌روزرسانی اطلاعات اعضای شورای امنیت درباره سیاست واشنگتن در قبال ایران عنوان می‌شود.

به ادعای وزارت خارجه آمریکا، قرار است هوک بر اهمیت واداشتن ایران به مسئولیت‌پذیری در قبال سرپیچی از قطعنامه‌های شورای امنیت، مبنی بر توسعه و آزمایش موشک‌های بالیستیک تأکید کند.

گفتنی است، هوک پیشتر نیز در تلاش برای تحریک اتحادیه اروپا علیه تهران، با طرح ادعایی مضحک گفته بود، توسعه برنامه موشکی ایران و آزمایش آن تهدید به شمار می رود و بر خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.

وی همچنین قرار است بر لزوم اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت در قبال ایران از جمله رعایت محدودیت‌های سفر و تحریم‌های تسلیحاتی نیز تأکید کند.

گفتنی است، ترامپ سال میلادی گذشته (۲۰۱۸)، در اقدامی یک‌جانبه و به بهانه‌های واهی از جمله عدم پوشش برنامه موشکی ایران و اتهام واهی حمایت از تروریسم، از برجام خارج شد و همزمان، به اعمال فشار اقتصادی از جمله تحریم نفتی علیه ایران روی آورد.

درهمین ‌راستا، وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته مدعی شد، معافیت اعطاشده به هشت خریدار عمده نفت ایران از دوازدهم اردیبهشت، لغو خواهد شد؛ حال آنکه برخی کشورها از جمله هند هشدار داده‌اند که اجرای سناریوی آمریکا مبنی بر جایگزین کردن نفت ایران، آن طور که واشنگتن تصور می‌کند ساده نیست.

با توجه با تحرکات مذکور از سوی آمریکا، دور از انتظار نیست که مقامات این کشور بخواهند پرونده ای در رابطه با ایران را بار دیگر در دستورکار شورای امنیت قرار دهند. پرونده موشکی و حقوق بشر، دو مسأله ای است که انتظار می رود ابزارهای فشار آمریکا بر ایران در شورای امنیت باشند.

با این حال، واشنگتن به خوبی می داند که اعضای شورای امنیت با سیاست های آمریکا در قبال ایران موافق نیستند. به همین جهت است که پیش از تشکیل هر گونه جلسه ای در ارتباط با ایران، برایان هوک در پی جلب نظر اعضای شورای امنیت است تا انتقال پرونده ای از پرونده های ایران به شورای امنیت و تشکیل جلسه در آن رابطه با شکست مواجه نشود.

گفتنی است، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی اخیر خود با فاکس‌نیوز، موضع ایران درباره این اظهارات علیه عدم پایبندی ایران به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و سازگار نبودن برنامه موشکی ایران با این قطعنامه‌ها را این گونه تشریح کرد: قطعنامه ۲۲۳۱ بر سر برنامه موشکی ایران بسیار صریح است. ایران باید از ساخت موشک‌هایی که توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارند، جلوگیری کند. هدف موشکی که ما طراحی کرده‌ایم، قرار دادن ماهواره در فضا بوده است. این موشک برای حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید