دراگون ۱۰۰ تراشه حاوی سلولهای بدن را به فضا می برد

    کد خبر :530077

کپسول دراگون محموله ای ۱۶۹۱ کیلوگرمی از جمله نانو ذرات حامل دارو، بیورآکتور و حدود ۱۰۰ «ارگان تراشه» مختلف را به ایستگاه فضایی بین المللی می برد.

امروز (یکم می) کپسول دارگون محموله‌ای شامل نانو ذرات حامل دارو، بیورآکتوری که با جلبک کار می‌کند، یک پلتفرم میکرو جاذبه و انواع مختلفی از «ارگان روی تراشه» (یا ارگان تراشه) را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌برد.

این در حالی است که خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی مشغول بررسی و باز کردن انبوهی از محموله‌هایی هستند که کپسول سیگنوس هفته گذشته به آنجا برده است.

به‌هرحال کپسول دراگون بیش از ۱۶۹۱ کیلوگرم بار شامل ابزار و تجهیزات را به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) می‌برد. هنگام بازگشت نیز این کپسول ۱۰۲۹ کیلوگرم بار شامل آزمایش‌های مختلف را برای تحلیل به زمین بر می‌گرداند. کپسول مذکور همراه یک موشک فالکون ۹ به آسمان پرتاب می‌شود.

این هفدهمین مأموریت تأمین ذخیره‌ای است که اسپیس ایکس برای ایستگاه فضایی بین المللی انجام می‌دهد. کپسول مذکور از مقر کیپ کاناورال به آسمان ارسال می‌شود.

به نوشته فاکس نیوز، در این محموله حدود ۱۰۰ تراشه به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال می‌شوند. این تراشه‌ها حاوی سلول‌های انسانی هستند.

به‌هرحال ارگان روی تراشه‌ها به دانشمندان کمک می‌کند رفتار سلول‌ها در میکرو گرانش را بررسی کنند. در همین راستا دانشمندان انواع مختلفی از بافت تراشه را به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال می‌کنند. دانشگاه MIT ارگان تراشه‌هایی از بافت‌های غضروف، استخوان و نوعی بافت مفصل تهیه کرده است. بیمارستان کودکان فیلادلفیا بافت ریه روی تراشه و دانشگاه واشنگتن بافت کلیه روی تراشه را توسعه داده‌اند که همراه این محموله به فضا ارسال می‌شود.

تراشه توسعه یافته دانشگاهMIT برای مطالعه توانایی استخوان و غضروف برای احیا پس از خسارت به فضا ارسال می‌شوند. تراشه حامل بافت کلیه نیز چشم اندازی به آغاز بیماری پیشرفته کلیه در محیط میکرو گرانش فراهم می‌کند.

تراشه حاوی سلول‌های ریه نیز برای مطالعه تأثیر پاتوژن ها روی این عضو بدن ارسال می‌شود.

البته در ماه دسامبر اسپیس ایکس نخستین مجموعه از ارگان تراشه‌ها را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برد. این ارگان تراشه‌ها نیز در مأموریت بازگشت دراگون به زمین ارسال می‌شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید