الخلیج الجدید: ۱۶ فعال مدنی دیگر در عربستان بازداشت شدند

    کد خبر :529978
عربستان

منابع مطلع عربستان روز چهارشنبه اعلام کردند که ریاض در ادامه سیاست‌های خود علیه فعالان و طبقه نخبه و دانشگاهی این کشور، در ماه آوریل (فروردین/ اردیبهشت) ۱۶ فعال دانشگاهی و نویسنده را بازداشت کرده است.

پایگاه قطری ‘الخلیج الجدید’ به نقل از صفحه ‘زندانیان عقیدتی’ در توئیتر نوشت که ‘خدیجه الحربی’ فعال اجتماعی عربستان از جمله بازداشت شدگان است.

زندانیان عقیدتی در گزارش خود اعلام کرد که آخرین لیست مربوط به اسامی فعالان بازداشتی از سپتامبر ۲۰۱۷، شامل ۱۱۴ نفر است که ۱۱ تن از آن‌ها زن هستند.

طبق این گزارش، مقامات ریاض طی سه ماه گذشته، ۵ فعال بازداشتی به نام‌های ‘عزیزه الیوسف، رقیه المحاربو، ایمان النفجان، صنهات العتیبی و علی الزعل’ را به طور موقت آزاد کرده است.

انتقادات منطقه‌ای و بین المللی علیه مقامات ریاض طی یک هفته اخیر و پس از اعدام ۳۷ تبعه عربستان که ۳۳ نفر از آن‌ها شیعه بودند، افزایش یافته است.

عربستان طی دو سال گذشته صد‌ها فعال، روحانی، نخبه، کارشناس اقتصادی و دانشگاهی این کشور را تنها به جرم ابراز عقیده و مخالفت با سیاست‌های این کشور بازداشت کرده است.

افراد بازداشت شده در معرض انواع شکنجه‌های جسمی و روحی قرار دارند. حبس انفرادی، ممنوع السفر شدن اعضای خانواده آن‌ها از جمله این شکنجه‌ها است. ۵ فعال عربستان در زندان کشته شدند و برخی از آن‌ها به سبب بیماری‌های روحی و روانی در اثر شدت شکنجه، آزاد شدند.

سازمان دیده بان حقوق بشر بار‌ها از مقام‌های سعودی خواست تا فعالان زندانی در عربستان را آزاد کنند.

براساس گزارش رسانه‌های عربی، فعالان حقوق بشری بازداشت شده در زندان‌های عربستان وضعیت مناسبی ندارند.

در حالی که این بازداشت‌ها انتقاد مجامع بین‌المللی از جمله عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و اتحادیه اروپا را در پی داشته است، عربستان همچنان به بازداشت مخالفان و فعالان حقوق بشری و حقوق زنان ادامه می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید