بیت‌کوین به ایران آمده؟

  • اقتصادی
  • سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۶:۰۰
    کد خبر :529612
بیت‌کوین

چند روز پیش دستگاهی در نمایشگاه بورس رونمایی شد که باعث شد بعضی‌ها شک کنند بیت کوین به ایران آمده است.

حتماً اسم بیت‌کوین یا همان ارز دیجیتال به گوشتان خورده است؛ ارزی که بعضی از خوره‌های دنیای مجازی اعتقاد دارند آینده اقتصاد جهان متعلق به این واحد پول است، اما دولت‌ها و نهادهای رسمی اقتصاد خیلی به آن امیدوار نیستند و همین ناامیدی در کنار غیر قابل کنترل بودن آن باعث شده که خیلی از کشورها به صورت قانونی تن به مبادلات آن ندهند و حاضر نشوند بیت‌کوین را به رسمیت بشناسند، اما برخی از کشورها هم اجازه مبادله و حتی تبدیل این ارز به پول داخلی خودشان یا ارزهای رایج دیگر را می‌دهند.

برای ایرانی‌هایی که به ارز دیجیتال علاقه دارند یا تصمیم گرفته‌اند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، امکان تبدیل سرمایه دیجیتالشان به ریال در داخل کشور عملاً ممکن نبوده است، چون بانک مرکزی زیر بار به رسمیت شناختن بیت‌کوین نرفته و تا نخستین روز سال ٩٨ نزدیک‌ترین کشورها به بیت‌کوین‌دارهای ایرانی برای تبدیل ارز دیجیتالی که به دست آورده بودند، ارمنستان و عربستان بود، البته عربستان فقط در سالن ترانزیت فرودگاه بین‌المللی‌اش یک دستگاه خودپرداز بیت‌کوین دارد، اما صرافی‌های داخلی‌اش اجازه انجام چنین کاری را ندارند.

اول فروردین‌ماه امسال خبر رسید که دوبی هم دستگاه خودپرداز دوطرفه بیت‌کوین راه انداخته و آن را در یکی از برج‌های تجارت بین‌المللی‌اش قرار داده است. همه اینها را گفتیم که بفهمید چقدر خبری که چند روز پیش از نمایشگاه بورس، به بعضی از رسانه‌ها رسید، عجیب بود. در این خبر که عکسی هم ضمیمه آن بود، نوشته شده بود که نخستین دستگاه خودپرداز بیت‌کوین در ایران راه‌اندازی شده است، اما با کمی جست‌وجو در گوگل به خبر مشابه دیگری هم می‌رسیم که در دی‌ماه سال گذشته منتشر شده است؛ خبری که می‌گوید از نخستین دستگاه خودپرداز بیت‌کوین در همایش بانکداری الکترونیک رونمایی شده است.

این خبر یک ویدئو هم به همراه دارد که نحوه کار این دستگاه را نشان می‌دهد؛ دستگاهی که شکل و شمایلش به‌کلی متفاوت از دستگاه‌هایی است که تصویرش این روزها به‌عنوان نخستین دستگاه خودپرداز بیت‌کوین دست‌به‌دست می‌شود. روابط‌عمومی سازمان بورس که بانی نمایشگاه بورس است که این روزها در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، در جواب سوال «شهروند» که این دو دستگاه با هم چه تفاوتی دارند و دستگاهی که این روزها به‌عنوان نخستین خودپرداز بیت‌کوین در شبکه‌های مجازی دیده می‌شود، چیست، می‌گوید: «اولا طبق قوانین بانک مرکزی مبادله ارز دیجیتال در کشور ما ممنوع است و طبیعتاً هیچ نهاد اقتصادی نمی‌تواند در این زمینه کار کند، اما تا جایی که ما می‌دانیم این دستگاه متعلق به یک گروه استارت‌آپی است و در حد نمایش و رونمایی قرار دارد، نه این‌که وارد شبکه پولی کشور شده باشد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید