رئیس شورای روابط خارجی آمریکا: ایران از بازار نفت جهانی حذف نخواهد شد

    کد خبر :529531
بازار نفت جهانی

ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگو با بلومبرگ تاکید کرد به رغم تمدید نشدن معافیت های نفتی ایران این کشور از بازار نفت حذف نخواهد شد.

وی گفت : تحریم نمی‌تواند ایران را به عقب‌نشینی وادار کند چون تحریم‌ها به ندرت راه حل هستند.

سوال: همانطور که می دانید ترامپ معافیت های نفتی ایران را تمدید نکرد و همزمان عربستان سعودی وعده کرده است که جای خالی ایران را در بازار نفت پر کند. آیا این می تواند بر بازار نفت تاثیر بگذارد چون ترامپ قیمت بالای نفت را نمی خواهد.

ریچارد هاس در پاسخ گفت, عربستان احتمالا بتواند اندکی تولید نفت خود را افزایش دهد. اما مشکل فقط ایران نیست, در ونزوئلا و لیبی (هم مشکل وجود دارد) و این بسته به رشد اقتصادی جهان و نیاز جهانی به نفت است. عربستان می تواند اندکی از این (جای خالی را پر کند) اما سوال این است که ایران با وجود پایان معافیت های نفتی تا چه میزان در فروش نفت خود موفق باشد و ایران قرار نیست از بازار (نفت) حذف شود اگرچه میزان نفت صادراتی آنها کاهش پیدا خواهد کرد.

سوال: اگر بگوییم که می خواهیم فروش نفت ایران را به صفر برسانیم, واکنش کشورهایی که به این نفت نیاز دارند چه خواهد بود مانند چین و هند و این تحریم ها چه تاثیر خواهند داشت؟

ریچارد هاس در پاسخ گفت, بازارهای (غیررسمی) فروش نفت ایران وجود خواهد داشت چین و سایرین ممکن است چنین اقداماتی را در نظر داشته باشند. تحریم ها می توانند تاثیراتی داشته باشند اما به ندرت راه حلی برای چالش های بزرگ هستند. ما قادر نخواهیم بود از طریق تحریم ها, به طور معنا دار ایران را از آنچه در سوریه یا یمن انجام می دهد باز داریم افزون بر این با تحریم ها قادر به تغییر رژیم نخواهیم بود. و همچنین نباید فراموش کنیم که ایران نیز می تواند اقداماتی انجام دهد. آنها ممکن است از طریق ابرازهای سایبری یا فیزیکی در سایر بخش های خاورمیانه چه در عربستان یا جای دیگر, فشار را افزایش دهند. آنها یک گوشه نمی نشینند تا تماشا کنند که اقتصاد آنها آسیب می بیند و اجازه دهند همسایگانشان به راحتی سهم آنها را در بازار نفت در اختیار بگیرند. این اتفاق نخواهد افتاد.

سوال: آیا شما می دانید هدف راهبردی آمریکا در قبال ایران چیست؟ آیا تغییر رژیم است؟
ریچارد هاس در پاسخ گفت, سوال خوبی است. ما می گوییم که این گونه نیست اما وقتی به اظهارات علنی پمپئو در این زمینه نگاه می کنیم, شروط مختلفی برای ایران تعیین می کند که معادل تغییر رژیم است. این تغییرات اساسی در رفتارهای ایران در داخل و خارج این کشور است که می تواند معادل تغییر رژیم باشد. در حالی که این تحریم ها را تشدید می کنیم و به معافیت ها پایان می دهیم, دو سوال بزرگ وجود دارد: آیا این اقدامات در نهایت به درگیری اقتصادی نه فقط با ایران بلکه حتی با برخی از دوستانمان از جمله هند و برخی اروپایی ها منجر خواهد شد که در برابر تحریم های ثانویه آمریکا مقاومت خواهند کرد. و سوال دوم این که معنای موفقیت در این جا چیست؟ ما امیدواریم در عمل چه اتفاقی روی دهد و ایران پاسخ دهد. و من پاسخ خوبی برای این سوالات ندارم چرا که به عقیده من این خطای بزرگی است که بدون این که تصویر روشنی از مقصد داشته باشیم، گام در چنین مسیری بگذاریم.

ریچارد هاس: چینی ها رقیب جهانی ما در عرصه های مختلف هستند
به گزارش بلومبرگ ریچارد هاس در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات تجاری چین و آمریکا گفت:به نظر نمی رسد کسی قصد داشته باشد از آنها بخواهد اقدامات جدی در زمینه کاهش یارانه های دولتی انجام دهند. من فکر می کنم ما احتمالا به دنبال توافقی محدود باشیم, توافقی که به دنبال تغییر مدل اقتصاد چین نیست و نمی خواهد نقش دولت در اقتصاد این کشور را حذف کند, پس احتمالا ما دنبال عقب راندن چینی ها در زمینه قوانین انتقال فناوری و حذف برخی از محدودیت های تعرفه ای و غیرتعرفه ای هستیم و به نظر می رسد چینی ها نیز در این زمینه همراهی کنند.

سوال: بسیاری از شنوندگان ما خواستار پایان این جنگ تعرفه ای هستند. اما آیا در صورت این جنگ, اختلافات جدی ژئوپلتیکی همچنان بر روابط ما سایه خواهد افکند؟
ریچارد هاس در پاسخ گفت, این مشکلی نیست که باید حل شود بلکه در بهترین حالت, شرایطی است که باید مدیریت شود.حقیقت این است که ما برای سال های طولانی در بسیاری از زمینه ها رقبای اقتصادی بوده ایم و مشخصا رقبای راهبردی. این رقابت تنها به فناوری و سهم هر کشور از بازار محدود نمی شود. چینی ها از توان اقتصادی خود برای پیشبرد منافع راهبردی شان استفاده می کنند و از این رو فناوری 5G و این مساله که چه کسی کنترل زیرساخت ها را در اختیار دارد, بسیار حیاتی است.

سوال: اگر بخواهیم بین نشستی که اخیراً به میزبانی این کشور و با محوریت طرح یک کمربند و یک جاده برگزار شد و مذاکرات تجاری که قرار است فردا میان آمریکا و چین برگزار شود مقایسه ای داشته باشیم, آیا می توان گفت چین قصد دارد در چشم انداز اقتصادی بزرگتری در چارچوب طرح یک کمربند و یک جاده و ائتلاف های جدیدی که در حال شکل گرفتن است, از جنگ تجاری عبور کند؟
ریچارد هاس در پاسخ گفت, چینی ها در این زمینه بسیار فعال بوده اند. چینی ها رقیب جهانی ما در عرصه های مختلف هستند و ما در آینده نیز شاهد ادامه این رقابت اقتصادی و راهبردی خواهیم بود اما سوالی که باقی می ماند این است که آیا ما قادریم روی قوانین مشخصی توافق کنیم. در مواردی ما باید با هم رقابت کنیم. مساله متوقف کردن چین نیست بلکه ترغیب دیگران به همکاری با ما به جای چین است.

سوال: ما شاهد تشدید خشونت در ایرلند شمالی هستیم آیا به نظر شما مشکل جدی در آنجا در حال شکل گرفتن است ممکن است به دلیل برگزیت باشد.
ریچارد هاس در پاسخ گفت, من فکر نمی کنم ما به دورانی برمی گردیم که 3 هزار نفر ظرف چند دهه کشته شدند. من چنین چیزی نمی بینم. اما شما به یک موضوع اشاره کردید و آن برگزیت است. این مساله آینده ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند را با سوالات جدی روبرو کرده است. ادامه این روند می تواند فشار برای اتحاد دو ایرلند را افزایش دهد. و باید به یاد داشته باشیم با وجود گذشت سال ها از فعالیت نهادهای محلی در ایرلند شمالی, ما شاهد سیاست محلی نیستیم و ما همچنان شاهد نقش گسترده دولت هستیم و با توجه به وجود این خلع سیاسی, وقوع این خشونت ها دور از انتظار نیست و من امیدوارم این زنگ هشداری باشد و ما شاید تقویت نهادهای محلی باشیم. و در صورت ادامه برگزیت هیچ کدام از این ها روی نخواهد داد. من فکر می کنم برگزیت سوالات جدی درباره آینده ایرلند شمالی و همچنین اسکاتلند به وجود آورده است. و این بزرگترین طنز برگزیت است که این تلاش ها اساسا به از هم پاشیدن بریتانیای کبیرمی شود اما من فکر می کنم این امکان پذیر است.

سوال: ما شاهد سفر کیم جونگ اون, رهبر کره شمالی به روسیه بودیم. آیا این اقدامی تبلیغاتی بود یا این که ائتلافی جدی شکل گرفته است که در بلند مدت می تواند بر منافع آمریکا تاثیرگذار باشد؟
ریچارد هاس در پاسخ گفت, این اقدام بیشتر یک نمایش بود تا نشان دهد که با وجود تحریم ها می تواند نفش آفرینی کند. اما حقیقت این است که بیش از 90 درصد از تجارت کره شمالی با چین است. این اقدام با این هدف انجام گرفت که به ما نشان دهد که کره شمالی گزینه هایی در دست دارد. ما خواستار خلع سلاح هسته ای آنها هستیم و کره ای ها تمایلی به دست کشیدن از تسلیحات اتمی, توان هسته ای و موشک های خود ندارند. و از این رو اگر نتوانیم دیپلماسی جدی را پیش ببریم و راهبرد همه یا هیچ را در پیش بگیریم، به هیچ دستاورد دیپلماتیکی نخواهیم رسید و رژیم تحریم ها فروخواهد پاشید. پس به نظر من این هشداری به ما است تا نگاه واقع گرایانه تری به مذاکرات داشته باشیم.

سوال: آیا ما عملکرد خوبی در ونزوئلا داریم؟
ریچارد هاس در پاسخ گفت, ما کارهای درستی انجام می دهیم از یک سو از خطای استفاده از گزینه نظامی پرهیز کردیم و فشار بر مادورو را افزایش دادیم از سوی دیگر با برخی از همسایگانی که با آنها همکاری می کنیم وارد تقابل نشدیم. من فکر می کنم مادورو با حمایت کوبا, چین و روسیه برای مدتی دوام بیاورد. اما نگرانی من متوجه فردای بعد از مادورو است و آمریکا و سایر کشورها باید برای فردای روزی که مادورو می رود آماده باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید