۷راه ساده برای پس‌انداز پول

    کد خبر :52952

 

سخت در اشتباهید اگر شما هم جزو آن افرادی هستید که تصور می‌کنید پس انداز کردن کار بسیار سخت و دشواری است. آنچه در ابتدا مشکل به نظر رسیده و این امر را برای شما غیرممکن می‌سازد، فقط قدم اول است.

بدین معنی که اگر یک برنامه درست در دست داشته باشید و تنها قدم اول را بردارید، در حقیقت نیمی از راه را رفته اید. اگر یافتن راه‌های آسان برای پس انداز پول و چگونگی استفاده از آن برای دنبال کردن اهداف مالی، برایتان دشوار به نظر می‌آید، نگران نباشید. ما این مژده را به شما می‌دهیم که مقاله پیش رویتان یک راهنمای گام به گام برای دست یافتن به یک برنامه پس انداز مناسب می‌باشد.

1-هزینه‌هایتان را یادداشت کنید:
به گزارش بازتاب به نقل از خراسان ، دانستن این که شما چه قدر خرج می‌کنید اولین قدم برای پس انداز پول است. برای این منظور همه هزینه‌های یک ماه خود را یادداشت کنید ، از پول روزنامه‌ای که هر صبح می‌خرید تا تنقلاتی که در طول روز صرف می‌کنید. بعد از ثبت همه هزینه‌ها ، مخارجتان را به گروه‌هایی مثل بنزین، خواربار، پوشاک و… دسته بندی کنید و در انتهای هر ماه مجموع هر دسته را حساب کنید. بدین روش شما یک برآورد روشن از مخارج یک ماهه خود دارید.

2-برای خود بودجه مالی درست کنید:
بعد از ثبت و یادداشت هزینه‌ها و ‌مخارج یک ‌ماه خود، آنها را سازماندهی و مرتب کرده تا حساب مخارج یک ماهه تان را داشته باشید و از آن به عنوان یک بودجه کوچک اما عملی و کارآمد استفاده کنید. این بودجه باید خلاصه وار تناسب مخارج شما با درآمدتان را نشان دهد. از این طریق می‌توانید دخل و خرج خود را برنامه ریزی کرده و ولخرجی‌هایتان را محدود نمایید. در ضمن علاوه بر مخارج معمول ماهیانه، می‌بایست هزینه‌هایی که نه لزوما هر ماه، اما به طور مرتب پیش می‌آیند را نیز لحاظ کنید مانند هزینه حفظ و ‌نگهداری خودرو، تعمیرات منزل و…..

۳-برای پس انداز کردن برنامه ریزی کنید:
اکنون که بودجه مالی خود را در اختیار دارید جایی برای پس انداز درون آن باز کنید. سعی کنید ده تا پانزده درصد از درآمدتان را به عنوان پس انداز کنار بگذارید. اگر مخارجتان آن قدر بالاست که این مقدار پس انداز برایتان دشوار است، زمان آن رسیده که از هزینه‌هایتان بکاهید. برای این کار، هزینه‌های غیر ضروری خود را شناسایی کنید. مانند بخشی از تفریحات، رستوران، خرید کالاهای لوکس و تجملاتی و ….. به این صورت شما می‌توانید در کنار پس انداز روزانه، هزینه‌های ثابت ماهیانه خود را تقلیل دهید. این نکته را فراموش نکنید که در نظر گرفتن پس انداز به عنوان یک هزینه ثابت مانند هزینه خواربار، یک روش خارق العاده برای تقویت عادت خوب پس انداز است.

۴-برای هدفی مشخص پس انداز کنید:
یکی از بهترین روش‌های پس انداز پول، تعیین یک هدف است. به چیزهایی که دلتان می‌خواهد داشته باشید فکر کنید، به هر آنچه که دوست دارید برایش پس انداز کنید؛ و یکی از آنها را هدف قرار دهید _ هر چیزی از پیش پرداخت برای یک خانه گرفته تا یک مسافرت دلخواه_ سپس بسنجید برای چنین پس اندازی چه مدت زمان ممکن است طول بکشد. برای روشن شدن مطلب در ادامه مثال‌هایی از اهداف کوتاه و بلند مدت آورده شده است:
الف) اهداف کوتاه مدت ( یک تا سه سال)
•هزینه‌های ضروری( برای مثال مخارج زندگی طی سه تا نه ماه)
•مسافرت و تفریحات
• پیش قسط یک خودرو
ب) اهداف بلند مدت( بیش از چهار سال)
•بازنشستگی
• تحصیل فرزندان
•پیش پرداخت یک خانه یا بازسازی آن
اگر برای بازنشستگی خود یا تحصیل فرزندتان پس انداز می‌کنید می‌توانید پول خود را در صندوق‌های سرمایه گذاری بگذارید. یا اگر در حال برنامه ریزی برای هدفی در آینده‌ای دور می‌باشید، سرمایه گذاری در این صندوق‌ها اگرچه ریسک پذیر و محتمل ضرر مالی هستند، اما می‌توانند فرصتی برای سوددهی بیشتر فراهم کنند.

۵-درباره اولویت‌هایتان تصمیم گیری کنید:
بعد از موضوع درآمد و هزینه‌ها ، اهداف مالی بیشترین تاثیر را روی چگونگی پس انداز شما دارند. چرا که با تشخیص درست و اولویت بندی مناسب می‌توانید از چشم‌انداز آینده مالی خود اطمینان خاطر حاصل کنید. اهداف خود را به ترتیب اهمیت و اولویت فهرست کرده و برای هر کدام از آنها، مبلغ و مدت زمان مورد نیاز برای پس انداز را تعیین کنید.اولویت بندی اهداف، ایده روشنی از اینکه چه وقت و از کجا شروع به پس انداز کنید در اختیارتان قرار می‌دهد. برای مثال اگر می‌دانید در آینده‌ای نزدیک نیاز به تعویض خودروی خود دارید، می‌توانید از همین حالا برای پس انداز اقدام نمایید. اما نکته مهمی که دانستن آن ضروری است این است که هیچ گاه اهداف بلند مدت خود را از یاد نبرده و آن‌ها را قربانی اهداف کوچک خود نکنید. مثلا برنامه ریزی برای بازنشستگی از اولویت بالاتری نسبت به نیازهای کوتاه مدت برخوردار است.

۶-از روش‌های مناسب استفاده کنید:
اگر برای اهداف کوتاه مدت پس انداز می‌کنید می‌توانید از روش‌های سرمایه گذاری زیر استفاده کنید:
•افتتاح حساب جاری کوتاه مدت
•افتتاح حساب بلند مدت با نرخ سود بالاتر نسبت به حساب‌های جاری
و ‌برای سرمایه گذاری‌های بلند مدت روش‌های زیر پیشنهاد می‌شود:
•خرید بیمه‌های عمر و سرمایه گذاری
•خرید سهام و اوراق مشارکت

۷-حواستان به رشد پس‌اندازتان باشد:
روند پیشرفت پس انداز خود را هر ماه بررسی کنید. این کار نه تنها کمک می‌کند همیشه برنامه پس انداز شخصی خود را پیش رو داشته و‌ دنبال کنید، همچنین به تشخیص به موقع و حل مشکلات و موانع نیز کمک می‌کند. این روش‌های ساده پس انداز می‌تواند الهام بخش شما برای پس انداز بیشتر و‌ دستیابی سریع تر به اهدافتان باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید