مذاکره آمریکا با روسیه درباره نیرو‌های ایرانی حاضر در سوریه

    کد خبر :529295

هشدار اقتصاددانان به ترامپ درباره تحریم نفتی ایران، اظهارات کارشناس قطری در مورد جنگ ایران و اعراب، واکنش «قرقاش» به مصاحبه «ظریف» با رسانه‌های آمریکایی و انتشار ویدئوی جدیدی از ابوبکر البغدادی پس از پنج سال از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به مذاکره آمریکا با روسیه درباره نیرو‌های ایرانی حاضر در سوریه نیز اشاره کرد.

«جیمز جفری»، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه روز دوشنبه مدعی شد، گروه تروریستی داعش همچنان توانایی‌های زیادی داشته و این گروه هنوز یک تهدید به شمار می‌آید.

وی که با اسکای‌نیوز مصاحبه می‌کرد، افزود: از موضع سازمان ملل متحد درباره قطعنامه ۲۲۵۴ که نقشه راهی برای حل بحران سوریه فراهم کرد، حمایت می‌کنیم.

مذاکره آمریکا با روسیه جفری در ادامه مصاحبه از نشست گروه آستانه درباره سوریه نیز انتقاد کرد و مدعی شد نشست‌های آستانه نمی‌تواند هیچ گونه پیشرفت ملموسی در سطح تشکیل کمیته قانون اساسی ایجاد کند.

نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه گفت: موضوع نیروهای ایرانی در سوریه را به عنوان اولویت نخست با روس‌ها مطرح خواهد کرد.

جفری افزود: مذاکرات نظامی و سیاسی با هم‌پیمانان در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در سوریه ادامه دارد و در نهایت شاهد ائتلافی در شمال شرق سوریه خواهیم بود که گسترده‌تر از گذشته خواهد بود.

هشدار اقتصاددانان به ترامپ درباره تحریم نفتی ایران

به گزارش روزنامه تلگراف، اقتصادانان بین‌المللی هشدار دادند که شوک نفتی ناشی از اقدامات «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند قیمت نفت را به بشکه‌ای 100 دلار برساند و احیای رشد اقتصادی برای سال آینده را از ریل خود خارج کند.

براساس این گزارش، دولت ترامپ قیمت نفت را هفته گذشته بالا برد؛ زمانی که واشنگتن نگرانی‌ها در زمینه تأمین نفت در بازارهای جهانی را با لغو معافیت های نفتی ایران افزایش داد.

«آکسفورد اکونومیک» پیش بینی کرد، اگر قیمت های جهانی نفت به بشکه‌ای 100 دلار برسد رشد تولید ناخالص جهانی ممکن است به 2.6 درصد برای سال 2020 کاهش یابد و تورم جهانی نیز به رقم 4 درصد برسد.

تلگراف افزود: اقتصاددانان بر این باورند که رشد اقتصادی جهانی در سال 2020 احیا خواهد شد و صندوق بین المللی پول نیز انتظار رشد 3.6 درصدی را برای سال آینده پیش بینی کرده است.

براساس این گزارش، تحلیلگران نگران هستند که با افزایش فشارهای ترامپ علیه ایران و ونزوئلا که هر دو از صادرکنندگان بزرگ نفت هستند، قیمتها رکورد چند سال اخیرا را بشکند و به بالاترین میزان خود برسد.

اظهارات کارشناس قطری در مورد جنگ ایران و اعراب

«عبدالعزیز آل اسحاق» روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی قطری در جریان «سمینار الجزیره» در دوحه با موضوع «واقعیت امروز کشورهای خلیج (فارس) و فرسایش نفوذ عربستان سعودی»، از ضعف ارتش کشورهای عربی و ناتوانی آنان انتقاد کرد.

آل اسحاق در یک برنامه تلویزیونی گفت: «یک مسأله مهم وجود دارد؛ اگر ما تصمیم بگیریم که با ایران وارد جنگ شویم، نه آمریکا قادر به حمایت از ما در برابر آن خواهد بود، نه ارتش‌های ما توانایی پشتیبانی از ما در برابر ایران را دارند».

وی ادامه داد: «اگر دکتر ناصر الدویله روزی گفته بود که ارتش عراق، کویت را با اتوبوس اشغال کرد، من فکر می‌کنم سازمان الحشد الشعبی ـ و نه ایران ـ اگر بخواهد عربستان سعودی را اشغال کند، با اپلیکیشن اوبر (تاکسی اینترنتی Uber) آن را اشغال خواهد کرد.»

ناصر الدویله، نماینده پیشین پارلمان کویت و از افسران پیشین ارتش این کشور بود. او در یک برنامه تلویزیونی گفته بود، ارتش عراق با اتوبوس توانست کویت را اشغال کند، نه با تانک یا تجهیزات نظامی.

آل اسحق با تأکید بر ضعف ارتش های عربی و «قدرت و نفوذ ایران در منطقه» تصریح کرد: «خیلی حرف جنگ با ایران را تکرار کرده‌اند این روزها. هیچ جنگی با ایران رخ نخواهد داد؛ نه الان، نه بیست سال دیگر، نه پنجاه سال دیگر».

این حرف کارشناس قطری، بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشته و کاربران سعودی را بشدت خشمگین کرده است.

«یحیی التلیدی» از کاربران فیسبوک در حساب کاربری خود نوشت: «ایرانی که این قطری با آن تهدید می‌کند، می‌داند که زرادخانه نظامی‌اش قدیمی و کهنه است و سیستم موشکی آنان فقط یک حباب است که هیچ آینده‌ای ندارد و مسئولان ایرانی خوب می‌دانند که رویارویی با سعودی به سودشان نیست، نه امروز، نه فردا و نه ده سال دیگر».

«قاسم المذحجی» هم ادعا کرد که شک دارد این نویسنده، قطری باشد و وی را اصفهانی خواند و در صفحه فیسبوک خود ادعا کرد: «ریشه تو اصفهانی است؛ به همین دلیل از قدرت ایران تبلیغ می‌کنی که شکست نمی‌خورد».

عبدالعزیر آل اسحاق روزنامه‌نگار، نویسنده و مجری تلویزیونی «لکم القرار» (تصمیم با شماست) است که مؤسسه پرورشی، علوم و توسعه جامعه قطر آن را تولید می‌کند.

وی یکی از برجسته‌ترین روزنامه‌نگاران قطری، رئیس دفتر وزیر فرهنگ، رئیس دبیر کل شورای ملی فرهنگ و هنر و رئیس بخش رسانه و حقوق کمیته مسئول برگزاری همایش دریایی قطر است. آل اسحاق به عنوان سردبیر مجله «العاصمه» فعالیت داشته و هم اکنون نیز مقالاتی در روزنامه‌های «الوطن و الرایه» منتشر می‌کند و ستون نویس مجله «الصقر» است.

واکنش «قرقاش» به مصاحبه «ظریف» با رسانه های آمریکایی

«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات در پست توئیتری خود در واکنش به مصاحبه «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان با رسانه های آمریکایی مدعی شد: حمله ظریف به مقامات اماراتی و سعودی مردود بوده و بیانگر ناتوانی در منطق است.

وی در ادامه گفت: خروج ایران از بحران این کشور، نیازمند اتخاذ یک رویکرد واقعی است و حمله به رهبران ما کمکی به ایران برای خروج از مشکلاتش نمی کند بلکه شرایط را پیچیده تر می کند.

وزیر خارجه کشورمان پیشتر تأکید کرده بود که برخی مقامات آمریکایی و مقامات سعودی و اماراتی، واشنگتن را به ورود به جنگ با ایران تشویق می کنند.

انتشار ویدئوی جدیدی از ابوبکر البغدادی پس از پنج سال

گروه تروریستی داعش، فیلم جدیدی از «ابوبکر البغدادی»، سرکرده این گروه تروریستی منتشر کرده است.

بعد از سخنرانی البغدادی در «مسجد جامع النوری» که سال ۲۰۱۴ پس از سقوط موصل اتفاق افتاد، این اولین ویدئویی است که از او منتشر می‌شود.

بین این دو بازه گمانه‌زنی‌ها و اخبار مختلفی درباره مکان اختفای البغدادی و سرنوشت او منتشر شده است. هفته گذشته یک منبع عراقی گفت، البغدادی در «تدمر» سوریه است و می‌کوشد وارد عراق شود.

سرکرده داعش در این فیلم هجده دقیقه‌ای، درباره جنگ در «باغوز» سوریه صحبت می‌کند.

ژستی که البغدادی در این فیلم گرفته، شباهت زیادی به ژست «اسامه بن لادن»، رهبر معدوم شبکه تروریستی القاعده در فیلم‌ها و تصاویرش دارد.

البغدادی در ویدئوی جدید که «الفرقان»، از رسانه‌های وابسته به داعش منتشر کرده، درباره «نبرد باغوز» صحبت می‌کند. شکست داعش در این نبرد در حکم پایان خلافت داعش در عراق و سوریه دانسته می‌شود.

سرکرده داعش در ویدئوی روز دوشنبه به از دست رفتن خلافت داعش اعتراف کرده است. او به رغم این گفت که نبرد این گروه با غرب ادامه خواهد داشت.

او می‌گوید: «حقیقتاً نبرد اسلام و پیروانش با صلیبیون و طرفداران آن نبردی طولانی است. نبرد باغوز به پایان رسید و آنچه در آن به نمایش درآمد، سبعیت و وحشی‌گری امت صلیب علیه امت اسلام بود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید