الاخبار: بن سلمان برای پذیرش معامله قرن ده میلیارد دلار به محمود عباس پیشنهاد کرد

    کد خبر :529278
بن سلمان

روزنامه لبنانی الاخبار فاش کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگران فلسطین پیشنهاد ۱۰ میلیارد دلاری برای پذیرش معامله قرن آمریکا که قرار است در ماه جولای مفاد آن اعلام شود، داده است.

به گزارش بازتاب، این روزنامه نوشت که گزارش‌های ارسالی دفتر نمایندگی اردن در رام الله به وزارت خارجه این کشور بیانگر حجم نگرانی اردن از تبعات طرح آمریکا موسوم به معامله قرن است که واشنگتن قصد دارد در ماه جولای میلادی آن را افشا کند.
طبق این گزارش، نگرانی‌های اردن در این روز‌ها بیشتر شده به خصوص پس از اینکه رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی اخباری مبنی براینکه اردن هزینه سنگینی را در این معامله (وطن جایگزین برای فلسطینیان) پرداخت می‌کند و قیمومیت آن بر مسجد الاقصی و مقدس اسلامی در قدس لغو و به عربستان داده خواهد شد و نیز سرزمین‌هایی در شرق اردن به فلسطینیان در مقابل بخش‌هایی از شمال عربستان اعطا می‌شود، منتشر کردند.
همچنین گزارش‌های ارسالی دفتر نمایندگی اردن در رام الله به وزارت خارجه اردن بیانگر پیشنهاد ۱۰ میلیارد دلاری «محمد بن سلمان»، ولی عهد عربستان به «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای پذیرش معامله قرن است.
براساس گزارش‎های اردن که روزنامه الاخبار به نسخه‌ای از آن‌ها دست یافته، پس از اینکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، قدس اشغالی را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دسامبر ۲۰۱۷ به رسمیت شناخت، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از رهبران فلسطینی خواسته است تحت هیچ بهانه‌ای با ایالات متحده آمریکا روبرو نشوند چرا که روند بررسی برای یک ناظر جدید بر عملیات صلح هنوز متزلزل است.
طبق این گزارش، «خالد الشوابکه» رئیس دفتر نمایندگی پادشاهی اردن در رام‌الله، پس از دیداری که با «احمد مجدلانی» از مشاوران تشکیلات خودگردان فلسطینی داشت، طی گزارشی به وزارت خارجه اردن در ۲۰ دسامبر سال ۲۰۱۷، اعلام کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین مجدلانی را به چین و «نبیل شعث» را به روسیه اعزام کرده است تا پکن را به پیوستن به کمیته چهارجانبه بین‌المللی متقاعد کنند و هدف از این تحرک، عدم رویارویی با طرف آمریکایی و نیز تقویت این کمیته و حمایت از دولت آمریکا برای ارائه بسته‌ای برای روند صلح است که راضی‌کننده و عادلانه برای تمامی طرف‌ها باشد.
الشوابکه همچنین در تاریخ ۲۶ دسامبر ۲۰۱۷ نیز درباره روابط عربستان و تشکیلات خودگردان فلسطین و سفر محمود عباس به ریاض و گفت و هایش درباره معامله قرن و پیشنهاد‌های آمریکا که سعودی‌های برای عباس تشریح کردند، گزارش داده است: «در مراسم شامی، که روز گذشته ۲۵ دسامبر ۲۰۱۷ برگزار شد با «مجدی الخالدی» مشاور دیپلماتیک ابومازن صحبت کردم و هنگام پرسش از او درباره سفر ابومازن (محمود عباس) به عربستان سعودی، متوجه شدم که؛ دیدار اخیر ابومازن با «محمد بن‌سلمان» (ولیعهد سعودی) خوب و بهتر از دیدار اول شان پیش از کنفرانس استانبول بود».
این مسئول اردنی اضافه می‌کند: «بن‌سلمان به ابومازن اطلاع داد که آمریکایی‌ها آماده هستند به فلسطینیان سرزمینی را که در آن زندگی کنند به آن‌ها اعطا کنند، سرزمینی که برای خود آن‌ها خواهد بود. از عربستان و دیگر کشور‌های عربی نیز خواسته شده است که حمایت مالی از فلسطینیان و افتتاح پروژه‌هایی در کرانه باختری را که به رونق اقتصادی و رشد و توسعه مناطق موسوم به B. و C. آن کمک می‌کند، فراهم کنند. ریاض همچنین اعلام کرده از تشکیلات خودگردان فلسطین با مبلغی بیش از ۴ میلیارد دلار حمایت خواهد کرد.
الشوابکه در گزارش خود به وزارت خارجه کشورش افزود: «ابومازن نیز در مقابل به محمد بن‌سلمان وضعیت موجود در فلسطین را تشریح کرده و اعلام کرده است که هرگز نمی‌تواند هیچ‌گونه امتیازی در ارتباط با شهرک ها، تشکیل دو کشور و درباره قدس بدهد و چرا که فلسطینیان تأکید دارند که آمریکایی‌ها هرگز پیشنهاد‌های جدی و مکتوبی برای عرضه کردن ندارند بلکه همان تاکتیکی را دنبال می‌کنند که پیشتر درباره قطعنامه بالفور دنبال کردند و هرگونه فشاری از هر طرفی باعث خواهد شد که تشکیلات خودگردان نهادهایش را منحل کند و اسرائیل مسئول مدیریت اوضاع در اراضی اشغالی شود».
در ادامه گزارش الشوابکه نقل شده است: محمد بن‌سلمان جزئیات «معامله قرن» را به ابومازن اعلام کرد و از او خواست با این طرح موافقت و در جهت آن حرکت کند.
این مقام اردنی فاش می‌کند: «بن‌سلمان از ابومازن پرسید که ‘میزان بودجه سالیانه اطرافیانت چقدر است؟ ‘، که ابومازن پاسخ داد ‘من امیر نیستم که اطرافیانی داشته باشم’. بن‌سلمان توضیح داد: ‘تشکیلات خودگردان، وزرای آن و کارمندانش چقدر به پول نیاز دارند؟ ‘، ابومازن پاسخ داد: ‘یک میلیارد دلار’. بن‌سلمان گفت: ‘اگر با معامله قرن موافقت کنی من به تو ۱۰ میلیارد دلار را برای ۱۰ سال خواهم داد’. ولی ابومازن به این طرح معترض شد و اظهار داشت که این امر، به پایان حیات سیاسی‌اش منجر خواهد شد».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید