فن دایک چگونه بهترین بازیکن لیگ جزیره شد؟

  • ورزشی
  • سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۱:۲۶
    کد خبر :529263

فن دایک جایزه بهترین بازیکن سال فوتبال انگلیس را از آن خود کرد.
بعد از سال‌ها، یک مدافع توانست عنوان بهترین بازیکن لیگ برتر را از آن خود کند. هرچند استرلینگ، آگوئرو، سیلوا، مانه و هازارد نیز هر یک فصل خوبی را پشت سر گذاشتند و در تیم‌هایشان خوش درخشیدند ولی عملکرد فن دایک آنقدر خارق العاده بود که با وجود بازی در نقش یک مدافع بتواند این عنوان را تصاحب کند.

هرچند هنوز تکلیف قهرمان لیگ برتر هم مشخص نشده است و شاید لیورپول جام قهرمانی را از دست دهد ولی بدون شک، فن دایک فصلی خارق العاده را پشت سر گذاشت. همین حالا هم لیورپول بیشترین امتیازش را در لیگ برتر بدست آورده و صرف نظر از عنوان قهرمان، این فصل نایب قهرمانی با بیشترین امتیاز را در تاریخ لیگ برتر خواهیم داشت.

به گزارش مشرق،قدرت لیورپول در فاز هجومی چیز جدیدی نبوده و نیست. اما تیم کلوپ به مدد فن دایک پیشرفتی قابل توجه در بخش دفاعی داشته است. آنها در این فصل در ۳۶ بازی فقط ۲۰ گل خورده اند و ۲۰ کلین شیت هم داشته اند. ثبات بازی فن دایک خیره کننده بوده است. او در تمام بازی‌های این فصل لیورپول از ابتدا به میدان رفته است، بهترین آمار برای مشخص کردن عملکرد خیره کننده در همین خلاصه می‌شود که طی ۳۲۰۵ دقیقه حضور در زمین مسابقه، یک بار هم دریبل نخورده است.

فن دایک به عنوان رهبر خط دفاع لیورپول، نه تنها به قوای دفاعی لیورپول استحکام بخشیده است بلکه الهام بخشی برای دیگر بازیکنان تیم بوده است و ماتیپ، لوورن و رابرتسون همگی در این فصل نسبت به فصل قبل عملکرد بهتری داشتند و در یک مجموعه واحد، در خط دفاع لیورپول کارآیی بالاتری داشتند.

اگر نگاهی به آمار درون تیمی لیورپول داشته باشیم، فن دایک در هفت بخش بهترین بازیکن تیمش در لیگ برتر بوده است.

این مدافع هلندی با ۱۹۳ دفع توپ، ۱۷ بلاک، ۴۰ بار قطع ارتباط بازی حریف، ۲۲۸ بار موفقیت در دوئل‌های فردی، ۱۷۰ بار موفقیت در دوئل‌های هوایی، ۱۰۸ دفع توپ با سر و در نهایت با ارسال ۲۵۴۸ پاس، نفر نخست تیمش بوده است.

شاید اگر عملکرد عالی فن دایک در این فصل نبود، همین حالا قهرمان لیگ برتر مشخص شده بود و بازی‌های هفته آخر لیورپول جنبه تشریفاتی می‌داشت. اما باید دانست که در این فصل، یاران لیورپول هشت مسابقه را با حداقل گل اختلاف پیروز شدند که در اینجاست که نقش یک خط دفاع موفق پررنگ جلوه می‌کند. فن دایک بازیکنی بوده که تفاوت را در یک سوم عقب زمین رقم می‌زند.

با این وجود، او در قوای هجومی نیز بازیکن موثری بوده است. فن دایک در این فصل در کل مسابقات هفت گل زده است و چهار پاس گل ارسال کرده است که برای یک مدافع میانی فوق العاده است. کافی است به قدرت و مهارت سرزنی او در بخش هجومی بنگرید. یا توانایی پاس‌های بلندش همچون دیدار با بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان، که موجب شد مانه گلزنی کند.

جیمی کرگر مدافع سابق لیورپول که تجربه سال‌ها بازی در نقش فن دایک را در لیورپول داشته است؛ در مورد او چنین نظری دارد: «او همچون مردی است که در حال بازی در بین بچه‌ها است. او در مقابل بهترین بازیکنان و بهترین تیم‌های لیگ برتری قرار گرفته ولی همه چیز برایش خیلی ساده و آسان بوده است. گویی که هنوز محک نخورده است.»

لیورپول چه بتواند به قهرمانی برسد و چه جام را بدون قهرمانی به پایان برساند، جای هیچ شبهه‌ای نیست که فن دایک نقشی پررنگ در رسیدن لیورپول به این مرحله از لیگ قهرمانان و این جایگاه و این رقابت در لیگ برتر داشته است و از این منظر او برنده ای شایسته برای عنوان بهترین بازیکن فصل فوتبال انگلیس است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید