تحریم‌های شدیدترعملا وجود خارجی ندارد

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۰:۳۳
    کد خبر :529203
محمدصادق کوشکی

یک استاد دانشگاه معتقد است: اگر آمریکا می‌توانست فروش نفت ایران را به صفر برساند، سال‌ها پیش این کار را انجام می‌داد. با توجه به اقتضائات بازار جهانی نفت و گاز شدنی نیست.

محمدصادق کوشکی در گفت‌وگو با ایسنا درباره این که در مقابل اعمال تحریم‌های شدیدتر از سوی آمریکا چه اقداماتی باید انجام شود؟ گفت: تحریم‌های شدیدترعملا وجود خارجی ندارد؛ زیرا آمریکایی‌ها اعلام کردند که می‌خواهند فروش نفت ما را به صفر برسانند در حالی که چند روز بعد اعلام داشتند که در حال تجدید نظر هستند،‌ این رفتارها یعنی این‌که تحریم‌های شدیدتر امکان پذیر نیست و تحریم‌های شدیدتر واژه جنگ روانی است و ما به ازای بیرونی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها اگر می‌توانستند فروش نفت ما را به صفر برسانند، سال‌ها پیش این کار را می‌کردند و تعارف نداشتند، اگر دولت آمریکا می‌توانست چنین کاری را انجام دهد، دو سال پیش و یا سال پیش این کار را می‌کرد، بنابراین چنین اقدامی با توجه به اقتضائات بازار جهانی نفت و گاز شدنی نیست، به همین خاطر چیزی به اسم تحریم‌های شدیدتر هم معنا ندارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مساله دیگر این‌که کشورهایی مثل کره، بازار هدف اختصاصی برای ایران در نظر گرفته‌اند، یعنی کمپانی‌های صنعتی کره، آن‌هایی که خودرو یا لوازم خانگی می‌سازند خط تولید اختصاصی برای بازار 80 میلیونی ایران آماده کردند و اگر صادرات آن‌ها به ایران متوقف شود خط تولید در کره هم متوقف می‌شود.

کوشکی افزود: چینی‌ها و هندی‌ها نیز چنین وضعیتی را دارند، همه این کشورها مشتاق هستند نفت ایران را خریداری کنند یعنی فرآورده‌های نفتی ایران از قبیل میعانات نفتی و گازی را خریداری کرده و ما به از کالا تحویل دهند، اتفاقی که اکنون هم رخ می‌دهد، به همین دلیل تمایل ندارند تا بازار 80 میلیونی ایران را از دست بدهند، زیرا این بازار 80 میلیونی اگر حذف شود جایگزینی ندارد.

وی همچنین بیان کرد:‌ این‌گونه نیست که امارات با جمعیت 5 میلیونی و عربستان با جمعیت 27 میلیونی بتوانند کل محصولاتی که به ایران صادر می‌شود را خریداری کنند و این مساله مستلزم این است که بخشی از صنایع در هند، چین و کره تعطیل شود و آن‌ها راضی به این کار نیستند، در واقع منعفت این کشورها در این است که از ایران نفت، گاز و مشتقات آن را بخرند و به جای آن کالا بفروشند.

این استاد دانشگاه در ادامه درباره اینکه گروه‌ B (بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن سلمان و بن زاید) به دنبال این هستند شرایطی را ایجاد تا ترامپ را در منطقه درگیر جنگ کنند، اظهار کرد: باید بدانیم تصمیم‌گیری این‌که آمریکا با کشوری وارد جنگ شود، توسط رئیس جمهور آمریکا گرفته نمی‌شود، مراکز متعدد، اندیشکده‌ها ومراکز تحقیقاتی و در واقع مجموعه‌ای متعدد این تصمیم‌ها را می‌سازند، در نتیجه این‌که تصور کنیم آمریکا کشوری است که توسط یک نفر اداره می‌شود و آن هم رئیس‌جمهور تصور باطلی است.

کوشکی ادامه داد:‌ ورود آمریکا به جنگ تابع قواعد و مقرراتی است که لازمه‌اش طی کردن مراحلی است، در حالی که آمریکا اکنون هیچ‌کدام از این مراحل را طی نکرده،‌ راهبردهای کلانی هم که آمریکا در کنگره پذیرفته و براساس آن راهبردها برای آینده کشورش برنامه‌ریزی می‌کند در هیچ‌کدام از این راهبردها افقی برای جنگ آمریکا با دولت دیگری لااقل تا 2030 پیش‌بینی نشده است.

وی تصریح کرد: بنابراین در چنین حالتی این‌که آمریکا وارد جنگ شود، یک بلوف است و خود آمریکایی‌ها نیز چنین ادعایی را ندارند،‌ حتی در این مدت هم در دروان ریاست جمهوری ترامپ از گزینه‌های روی میز هم صحبت نکرده‌اند، این یعنی آمریکایی‌ها بنایی برای جنگ آن‌هم با ایران ندارند، اما در این میان شخصی مانند بن سلمان هم حماقت کافی را دارد، کشورش دیکتاتوری است، او می‌تواند به طور فردی تصمیم بگیرد و البته از سوی صهیونیست‌ها نیز تحریک می‌شود، در نتیجه اگر بپذیریم بن سلمان با کمک صهیونیست‌ها یا اماراتی‌ها بخواهد مرتکب حماقت شود این احتمال قابل پذیرش است اما این‌که آمریکایی‌ها بخواهند مرتکب چنین حرکتی شوند از آن ساختار آمریکا چنین حماقتی بعید است و نشانه‌ای هم برایش نداریم.

این استاد دانشگاه در پایان اظهار کرد:‌ اما این‌که سعودی‌ها، اماراتی‌ها با کمک صهیونیست‌ها بخواهند مرتکب حماقتی شوند و جنگی را در خلیج فارس آغاز کنند، این موضوع نگرانی بزرگ برای اروپا، هند و چین است و آن‌ها حرکت‌هایی را از سال گذشته شروع کردند برای این که به عربستان فشار آورند تا عربستان مرتکب چنین حماقتی نشود. چرا؟ چون اگر به فرض سعودی‌ها بخواهند آتش جنگ را در خلیج فارس روشن کنند، این آتش فقط دامن سعودی یا امارات را نخواهد گرفت بلکه به طور جدی برای چین،‌ کره، اروپا، ‌هند یا ژاپن دردسر ساز خواهد شد، به همین خاطر این احتمال ‌که سعودی‌ها علیرغم این‌که دوست دارند چنین حماقتی را مرتکب شوند و اروپایی ها به آن‌ها اجازه دهند، ضعیف است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید