ساخت مرکز بین‌المللی تجاری در مرز ازبکستان و قزاقستان

    کد خبر :529044

مدیر بخش همکاری‌های بین المللی وزارت اقتصاد ملی قزاقستان گفت: مرکز بین‌المللی همکاری‌های تجاری و اقتصادی آسیای مرکزی سال 2025 در مرز ازبکستان و قزاقستان آغاز به کار می‌کند.

«غیرت توره بایف» مدیر بخش همکاری های بین المللی وزارت اقتصاد ملی قزاقستان گفت: مرکز بین المللی همکاری های تجاری و اقتصادی «آسیای مرکزی» در سال 2025 میلادی در مرز ازبکستان و قزاقستان آغاز به فعالیت می کند.

وی افزود: یادداشت تفاهم در مورد ایجاد این مرکز بین المللی بین سازمان های ذیصلاح در چارچوب سفر رئیس جمهور قزاقستان به ازبکستان امضا شد.

این یادداشت تفاهم، ایجاد کارگروه مشترک بین ازبکستان و قزاقستان که طرح و «نقشه راه» توسعه این مرکز تجاری را تنظیم می کند، در نظر دارد.

ایجاد مرکز بین المللی همکاری های تجاری و اقتصادی در چند مرحله از جمله مرحله مقدماتی در سال 2019 میلادی، سرمایه گذاری در سال های 2020 و 2023 و چشم انداز راه‌اندازی در سالهای 2023 و 2025 میلادی انجام می گیرد.

ساخت واحدهای تجاری عمده فروشی و خرده فروشی و زیربناهای لازم، ایجاد مراکز حمل و نقلی و لجستیکی از جمله وظایف عمده مرکز بین المللی همکاری های تجاری و اقتصادی می باشد.

این مرکز در مرز ازبکستان و قزاقستان ایجاد خواهد شد که در نزدیکی دو شهر بزرگ تاشکند و چیمکنت واقع است.

همچنین در نزدیکی این مرکز ایستگاه ریلی «ساری آغاش»، گذرگاه بین المللی «جیبک ژولی» و اتوبان اروپایی غربی و چین غربی قرار دارند.

قزاقستان یکی از بزرگترین همکاران بازرگانی ازبکستان محسوب می‌شود و مبادلات بازرگانی ازبکستان و قزاقستان در 10 ماه سال 2018 میلادی به بیش از دو میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش فارس ،هم اکنون در ازبکستان 260 شرکت با سرمایه‌گذاری قزاقستان از جمله 192 شرکت مشترک و 37 شرکت با 100 درصد سرمایه سرمایهگذاران قزاق در زمینههای ساختمان‌سازی، فرآورده‌های کشاورزی، تجارت، صنایع غذایی، فلزکاری و ماشین‌سازی فعالیت می‌کنند.

همچنین نمایندگی 3 شرکت قزاقستانی از طرف وزارت روابط اقتصادی و بازرگانی و سرمایه‌گذاری ازبکستان به ثبت رسیده است.

قزاقستان استقلال این کشور را در تاریخ 23 اکتبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخت و در همین روز بین این 2 کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید