کیان پور: رویکرد شهرداری‌ها در صدور مجوزهای ساخت و ساز باید تغییر کند

    کد خبر :528767
مجوزهای ساخت و ساز

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها باید در مقابل ساخت و سازهای غیر مجاز بایستند، گفت: اگر یک بازنگری جدی در شورای عالی معماری و شهرسازی و سیاست‌های شهرسازی انجام نگیرد تهران در آینده نه چندان دور در زمان بحران با مشکل جدی روبرو خواهد شد.

مجید کیان پور با اشاره به ضرورت برخورد و جلوگیری از صدور مجوزهای غیر قانونی ساخت و ساز در کلانشهرها بیان کرد: در واقع روند توسعه شهر تهران باید تغییر کند و در این تغییر نیز توسعه شهر تهران باید به طور همه جانبه دیده شود. اینکه ما با در نظر گرفتن مزیت‌هایی برای یک بخش و محدود کردن بخش دیگر روند توسعه شهری را مختل کنیم قابل قبول نیست.

وی در ادامه اظهار کرد: امروز ضوابط طرح جامع توسعه شهری به صورت منطقه‌ای انجام می‌شود و در هر منطقه اختیارات به شهردار داده شده است در حالی که ما نیاز به یک بازنگری جامع در طرح جامع تفصیلی توسعه شهر تهران نیاز داریم و باید تلاش شود از همه ظرفیت‌های موجود به طور کارشناسی برای توسعه شهر استفاده شود.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس با اشاره به اینکه امروز شاهد ساخت ساختمان‌های چندین طبقه در کوچه‌های کوچک هستیم، گفت: این امر باعث می‌شود تا تراکم در منطقه بالا رود و در زمان بحران امکان خدمت رسانی واقعاً وجود نخواهد داشت. ما به جای اینکه یک برنامه جامع برای ایجاد جذابیت و تشویق سرمایه گذاران و بخش خصوصی برای ساخت و ساز در مناطق مختلف تهران ایجاد کنیم، به سمت ایجاد جذابیت تنها در مناطق خاصی از تهران رفته‌ایم و بقیه مناطق را فراموش کرده‌ایم.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر یک بازنگری جدی در شورای عالی معماری و شهرسازی و سیاست‌های شهرسازی انجام نگیرد تهران در آینده نه چندان دور در زمان بحران با مشکل جدی روبه رو خواهد شد. امروز در یک کوچه شش متری مجوز ساخت آپارتمان‌های پنج طبقه مرتبه داده می‌شود در حالی که تهران یک شهر زلزله خیز است و اگر اتفاقی به وقوع بپیوندد دیگر نمی‌توان اوضاع را مدیریت کرد.

کیان پور افزود: ما باید به سمت توسعه مدون و همه جانبه شهری برویم و این توسعه نباید به گونه‌ای باشد که هر 20 سال یکبار ما مجبور به تخریب خانه‌هایمان شویم و سرمایه کشور را به هدر دهیم. باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم که سرمایه‌های کشور به هدر نرود. شهرداری‌ها باید در روند صدور مجوزهای ساخت و ساز خود بازنگری داشته و تجدید نظر کنند.

به گزارش ایسنا،وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید رویکرد شهرداری‌ها نسبت به مجوزهای ساخت و ساز تغییر کند اظهار کرد: نباید به راحتی در هر منطقه‌ای اجازه ساخت و ساز داده شود و مجوزها باید معقول باشد. متأسفانه ما امروز می‌بینیم در یک منطقه یک ساختمان پنج طبقه ساخته شده است و در کنار آن مجوز ساخت برج صادر شده است. اینگونه ساخت و سازها معنی ندارد و حقوق شهروندی را ضایع می‌کند. بحث عدالتی که ما از آن صحبت می‌کنیم با این مجوزها زیر سوال می‌رود. نباید اجازه ساخت و سازهای غیر مجاز داده شود.

وی در پایان گفت: ما نباید اصلاً اجازه ساخت و سازهای غیر مجاز را دهیم تا کار به تخریب بکشد چراکه تخریب به راحتی صورت نمی‌گیرد. برای تخریب به رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ نیاز است که معمولاً به راحتی رأی به تخریب نمی‌دهد. بهترین راه این است که شهرداری‌ها مکلف شوند تا از ساخت و سازهای غیر مجاز جلوگیری کنند و یک چتر قانونی بهتری شکل بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید