راهکار رئیس دولت اصلاحات و مشاورانش برای حل‌وفصل انتقادات از شورای عالی سیاستگذاری /تابش: شورای عالی کار شاق و بزرگی کرده، نباید عملکردش زیر سوال برود

    کد خبر :52865

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان تاکید دارد این شورا باید نقدها را مورد توجه قرار دهد ولی چهره های اصلاح طلب هم نباید اصل تاثیرگذاری این شورا را زیر سوال ببرند.

«شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان» اگر چه در چند سال اخیر محور وحدت و دورهم نشستن های چپ گرایان شده است اما این روزها ریشه اصلی اختلافات را باید در همین شورا جستجو کرد، شورایی که منتقدانش معتقدند نقش احزاب را کمرنگ کرده و دست بالا را به چهره های حقیقی داده است، انتقادات حتی آنقدر بالا گرفته است که برخی چهره ها چون رهامی و منتجب نیا صراحتا از مشی دیکتاتورمآبانه این شورا روایت کنند.

در همین راستا محمدرضا تابش عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با اشاره به انتقادات وارد شده به عملکرد این شورا و نگاه بالا به پایینی که شورا به احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب دارد به خبرنگار نامه نیوز گفت: در آخرین جلسه ای که شورای مشاوران با آقای خاتمی داشتند در رابطه با این موضوع صحبت شد و یکی از مصوبات بسیار مهم این جلسه این بود که بخشی از تحلیل ملی انتخابات را یک تیم ورزیده انتخابات آماده کنند و آن را ارائه کنند که متناسب با آن به دولت کمک شودف اینکه دولت چه روش هایی را اجرایی کند و هم نقاط ضعف و قوت انتخابات مشخص شود.

وی اظهارداشت: مطلب مهم دیگری که مطرح شد این بود که گزارشی از عملکرد شورا درمورد انتخابات توسط کمیته سیاسی و اجتماعی این شورا ارائه شود و با کمک خود شورا نسبت به نقدها و پیشنهاداتی که برای کارایی موثرتر شورای عالی اصلاح طلبان وارد هست و مطرح شده است جمع بندی انجام شود که متناسب با همان نقدها هم عمل شود و اگر جایی لازم بود اصلاحاتی صورت گیرد.

تابش در پاسخ به این که تا چه اندازه معتقدید شورای عالی اصلاح طلبان در روش خود دموکراتیک عمل می کند گفت: وقتی ما احزاب قوی و کارآمد نداریم، ساختار و فرایندی که این احزاب بتوانند تاثیرگذار باشند در کشور پیش بینی نشده است، بسیاری از مراجع نیز از این موضوع استقبال نمی‌کنند و در ساختار حکومت چون مجلس و دولت نیز احزاب نقشی ندارند.

این چهره سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان عملکرد فراجبهه ای و خوبی بوده است.

وی ادامه داد: شرایط اصلاح طلبان را قبل از سال 92 با الان مقایسه کنید، در سال 92 انتخابات ریاست جمهوری، سال94 انتخابات مجلس و 96 انتخابات شوراها و ریاست جمهوری را داشتیم و در هر کدام اصلاح طلبان توفیقات خوبی داشتند. عوامل متعددی در این توفیقاتی موثر بودند که یکی از عوامل موثر اجماع خوب اصلاح طلبان و ساختاری است که آنها را به این اجماع رساند و منویات اصلاح طلبی را به مرحله اجرا درآورد. این ساختار چیزی جز شورای عالی اصلاح طلبان نیست که این قابل تقدیر است گرچه ما باید به نقدهایی که بر آن وارد می شود نیز توجه کنیم.

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا عدم توجه به این نقدها باعث شکاف و چنددستگی در بین اصلاح طلبان درآینده نمی شود، گفت:به این نقدها توجه شده است مثلاً خلاءها و ضعف هایی از انتخابات 92 تا 96 بود که آنها برطرف شد و قطعاً به نقدهایی که دوستان جدیداً مطرح کرده اند نیز توجه خواهد شد.

وی اضافه کرد: راهبرد اساسی اصلاح طلبان اجماع کلی پیرامون مسایل اساسی کشور است، وقتی این راهبرد اساسی است مسلماً تشکیلات نیز تشکیلاتی خواهد بود که این راهبرد اساسی را پیش ببرد و افتراقی در کار نیست.

تابش در مورد اینکه آیا در حال حاضر شورای عالی اصلاح طلبان را بهترین ساختار برای رهبری جریان اصلاحات می دانید و آیا نیاز به تغییری در شیوه رهبری احساس نمی شود، گفت: این ساختار در توفیقاتی که از سال 92 عاید اصلاح طلبان شده است موثر بوده است و اگر این ساختار نبود منویات آقای خاتمی و احزاب اصلاح طلب و مانیفست این احزاب به هیچ وجه قابلیت اجرا پیدا نمی کرد چرا که با این ساختار تشکیلات استانی مستقر شد، فرایند معرفی کاندیداها با مشخصات آنها به خوبی انجام شد و 700 کاندیدای انتخابات شوراها به 21 نفر رسید و این کار بسیار شاق و بزرگی بود گرچه ممکن است جاهایی اشکالات و ایراداتی وجود داشته باشد که باید آنها را رفع کرد اما اصل موضوع و مساله را نباید زیر سوال برد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید