کریمی: دولت برای جمع آوری نقدینگی اوراق منتشر کند

    کد خبر :528636
کریمی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه دولت برای جمع آوری نقدینگی جامعه اوراق مشارکت منتشر کند، گفت: زمانی که وجوه کسب شده از طریق انتشار اوراق صرف امور و هزینه های جاری دولت و حقوق پرسنل می شود در کشور تورم ایجاد می شود.

علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نقدینگی در بهمن ماه سال گذشته ۱۸۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است، گفت:چارچوب مسائل پولی و بانکی در سیاست های کلی برنامه ششم توسعه و ماده 10 این قانون تعریف شده که بر این اساس یکی از راه های مقابله با نقدینگی انتشار اوراق است.

به گزارش افکارنیوز،نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، افزود: هر سال در بودجه های سالانه برای انتشار اوراق تا سقف خاصی مجوز صادر می شود تا دولت بتواند با انتشار این اوراق اقدام به جمع آوری حجم نقدینگی موجود در جامعه کرده و این مبالغ را در مسیرهای مورد نیاز اقتصاد هدایت و استفاده کند.

اوراق منتشر شده صرف امور و هزینه های جاری دولت و حقوق پرسنل می شود

وی با انتقاد از تخصیص منابع اوراق جمع آوری شده به امور جاری کشور، ادامه داد: زمانی که وجوه کسب شده از طریق انتشار اوراق صرف امور و هزینه های جاری دولت و حقوق پرسنل می شود در کشور تورم ایجاد می کند، اما اگر این پول ها صرف فعالیت های عمرانی شود تورمی نداشته و یا تورم ناچیزی داشته باشد که این سیاست انقباضی ضد تورم تلقی می شود.

اگر دولت بتواند این حجم نقدینگی را با سازوکارهای علمی و تخصصی مناسب به سمت تولید سوق داده و در خدمت تولید قرار دهد قطعا سبب رونق تولید، افزایش اشتغال، رشد اقتصادی و ایجاد ثروت در جامعه می شود

کریمی تاکید کرد: راه چاره اصلی حجم عظیم نقدینگی هدایت آن به سمت تولید و استفاده در عرصه تولید برای سرمایه گذاری های جدید و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی موجود است که شرایط آن باید توسط دولت به ویژه بانک مرکزی ایجاد شود.

مهمترین چالش در فعالیت های تولیدی کشور نبود و کمبود سرمایه و منابع مالی است

وی با بیان اینکه مهمترین چالش در فعالیت های تولیدی کشور در سالی که به عنوان رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده، نبود و کمبود سرمایه و منابع مالی است، افزود: اگر دولت بتواند این حجم نقدینگی را با سازوکارهای علمی و تخصصی مناسب به سمت تولید سوق داده و در خدمت تولید قرار دهد قطعا سبب رونق تولید، افزایش اشتغال، رشد اقتصادی و ایجاد ثروت در جامعه می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:دولت با اقدامات اصولی همانند انتشار اوراق و بکارگیری آن در بخش های عمرانی می تواند سبب جلوگیری از بروز تورم ناشی از حجم گسترده نقدینگی در جامعه شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید