راه های کاهش آرای خاکستری در انتخابات

  • سیاسی
  • دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۳۰

انتخابات یک مقوله قانونی- اجتماعی است که با مشارکت جمعی و برای رسیدن به اهداف مشخص که از سوی کاندیدای احزاب و طیف های فعال در جامعه مطرح و رقم می خورد.

ملت بزرگ ایران با گذشت حدود چهار دهه از پیروزی انقلاب و برگزاری 36 دوره انتخابات مختلف با گذر از صحنه های پرفراز و نشیب و مواجهه با دشمنان و دوستان بی شمار ، در 29 اردیبهشت یکبار دیگر برای تعیین سرنوشت خویش و انتخاب فرد اصلح برای مسند ریاست جمهوری در صحنه کار و زار آماده می شود و حضور احزاب و طیف های مختلف جامعه در این برهه حساس برای ایجاد شور انتخابات و مشارکت حداکثری مردم ، نه تنها به مانند تیرخلاص بر پیکر بدخواهان بلکه در ادامه راه امام راحل و شهدا برای سربلندی کشور است.
سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا ) در راستای رسالت اطلاع رسانی صحیح و صریح و شفاف خود و همچنین تنویر افکار عمومی در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با برگزاری سلسله میزگردهای کارشناسی و دعوت از روسای احزاب و تشکل های سیاسی شناسنامه دار تلاش دارد تا مطالبات هموطنان را در زمینه های مختلف مطرح و پاسخ های لازم شرکت کنندگان در این نشست ها را به اطلاع عموم برساند.
در سومین میزگرد انتخاباتی با موضوع « تاثیر آرایش سیاسی کشور بر مشارکت حداکثری ‘ مردم احمد شریف دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران و حسین کیهانیان دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی دیدگاه های خود را در این ارتباط تشریح کردند. پیشتر خلاصه این میزگرد بر روی خروجی ایرنا ارسال شده بود.
مشروح این میزگرد به قرار زیر است :

**آرایش سیاسی طیف های مختلف برای حضور در انتخابات

دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران گفت : آرایش از مقوله نظامی گرفته شده وقتی که دو طیف درمقابل هم قرار می گیرند و می خواهند با هم نبردی داشته باشند هر گروه یک آرایش خاصی به خود می گیرد و موفق کسی است که بتواند تاکتیک های بهتری را بکار گیرد.
احمد شریف گفت: در عرصه انتخابات گروه های سیاسی به نوعی با یکدیگر رقابت می کنند ولی در نبردهای نظامی طرف مقابل به فکر حذف رقیب و رسیدن به قدرت است.
وی افزود: در خصوص موضوع انتخابات و مشارکت حداکثری ، باید گفت که مشارکت در انتخابات یک جلوه سیاسی و مشارکت سیاسی یک فعالیت ناشی از حضور شهروندان در عرصه سیاسی است که منجر به تاثیر گذاری سیاسی عموم کارگزاران می شود و در مقابل زمانی هم وجود دارد که با توجه به حضور حداکثری مردم ولی الزاما منجر به تاثیرگذاری در عرصه های سیاسی نمی شود همچنانکه که در بسیاری از نظام های تمامیت خواه حداکثر مشارکت مردم را در انتخابات داریم ولی با توجه به این حضور آنچه مطلوب مردم است ، اتفاق نمی افتد.

** اثربخشی مشارکت عمومی در انتخابات

وی یادآور شد ، زمانی مشارکت اثر بخش است که آنچه که شهروندان و رای دهندگان با توجه به حضور در پای صندوق های رای مدنظرشان است در سیاست گذاری ها دیده شود . در صحنه سیاسی ایران نیروهای سیاسی غالبا بعد از انقلاب اسلامی شامل دو طیف راست و چپ ، محافظه کار و خط امام و اخیرا هم عنوان اصولگرا و اصلاح طلب شناخته می شوند و آرایش سیاسی بیشتر از سوی این دو طیف شکل می گیرد و نقطه قوت اینها زمانی است که سرمایه های اجتماعی خود را در پای صندوق های رای حاضر کنند و این زمانی حادث خواهد شد که ا نگیزه قوی در پشت عملکرد این جناح ها وجود داشته باشد .
شریف گفت: در انتخابات مختلف اصولا قدرت در بین این دو طیف دست به دست شده و طیفی در این میان موفق خواهد شد که علاوه براینکه توانسته حداکثر مردم را در پای انتخابات حاضر کند ، بر آرای قشر خاکستری جامعه هم تاثیر گذار باشد.
وی افزود: ایران از جمله کشورهایی است که متاسفانه با وجود تمام کوشش هایی که شده هنوز به توسعه سیاسی مطلوب دست پیدا نکرده و علامت مشخص آن هم کثرت آرای خاکستری در جامعه است .
شریف اظهار کرد: کاندیدای دو طیف تلاش شان این است که بر آرای خاکستری تاثیر گذارند و هر قشری توانسته این آرا را به طرف خود جلب کند ، در جریان انتخابات موفق بوده است .
وی گفت: باید به سمتی رفت که حجم این آرای خاکستری را کم کرد تا به طور طبیعی طیف های فعال سیاسی بتوانند این آرای را به سمت خود جلب کنند.

** آمار طیف ها و تشکل های سیاسی در ایران

شریف در خصوص درصد آرای خاکستری در ایران ، گفت: آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد ولی جمع بندی آمار نشان می دهد تا 30 درصد آرا در اختیار دو طیف های سیاسی مطرح است و 70 درصد آرا مربوط به خاکسترها می باشد که بسیار هم تعیین کننده است.
وی توضیح داد ، البته آرا یا قشر خاکستری در تمام دنیا وجود دارد حتی در بین کشورهای توسعه یافته و پیشرفته این قشر حضور دارد. آرای خاکستری در کشور آلمان که به صورت سیستم حزبی اداره می شود به گفته برخی نمایندگان پارلمان این کشور تا 40 درصد است و احزاب در انتخابات برای جذب و جلب آن به طرف خود تلاش می کنند.

** نهی رهبری از دو قطبی شدن جامعه

دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران با اشاره به بیانات رهبری انقلاب در خصوص نهی گروه های سیاسی از دو قطبی شدن افزود: وقتی فضا دو قطبی شود احساس بر عقل غلبه خواهد کرد و در انتخابات باید یک انتخاب عقلایی داشت. وقتی که در کشور ما اکثرت آرا متعلق به آرای خاموش و خاکستری است، ممکن می باشد در یک فضای دو قطبی آنچه که حاصل می شود ، مطلوب نباشد و باید گفت در این موارد متاسفانه شعار بر احساس غلبه خواهد کرد.

** در دوره ریاست جمهوری نهم و دهم شعار بر شعور غلبه کرد

وی با اشاره به انتخابات دوره نهم و دهم گفت: در این دوره شعار بر شعور و عقلانیت غلبه کرد و هم اکنون نیز باید دید که چه افرادی در حال ایجاد کردن این فضای دو قطبی هستند. جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ) از سوی کسانی ایجاد شد که فضای جامعه را به سمت دو قطبی نیروهای انقلاب و نیروهای مقابل این طیف تقسیم بندی کردند .
شریف گفت: در حالی این طیف خود را انقلابی می داند که در طرف مقابل تمام کسانی که در دوران انقلاب تاثیراتی در پیروزی آن داشتند ، قرار دارند.
وی افزود: در حال حاضر در عرصه انتخابات ، دو طیف با یکدیگر رقابت می کنند . یکی طیف عملگرا و دیگری طیف شعارگرا و به نظر من طیف آقای روحانی عملگرا است و سابقه آن برمی گردد به دولت های سازندگی و اصلاحات و طیف شعارگرا به دولت های نهم و دهم بازمی گردد و غالب کسانی که در جمنا گرد آمده اند در ادامه دولت های نهم و دهم هستند و خیلی از آنها هم مسند وزارت در این دولت ها را برعهده داشتند و سخنگوی این تشکل وزارت بهداشت در دوره رییس دولت نهم و دهم را در اختیار داشت و به همین راحتی نمی توان خود را از مسایل آن دوره کنار کشید و تبعات آن را از روی دوش خود برداشت .
وی گفت: این گروه های نوظهور در راستای منویات رهبری در خصوص انتخابات ، این پارادوکسی را که در جامعه ایجاد شده باید حتما پاسخ گو باشند.

** روحانی عملگرا با دست پر در این دوره به میدان می آید

شریف افزود: حسن روحانی رییس دولت یازدهم و نامزد دوره دوازدهم در این دوره از انتخابات با دست پر حاضر خواهد شد .
وی با اشاره به شعارهای تبلیغاتی برخی نامزدها برای انحراف افکار عمومی ، یادآور شد ، بزرگ ترین حرکت ناصواب سیاسی فریب مردم است و متاسفانه برخی با بذل و بخشش های فراوان و بهره برداری از مقوله یارانه به دنبال فریب افکار عمومی هستند و آن را یکی از راهکارهای رسیدن به مسند ریاست جمهوری می دانند.
وی گفت: تنها در تعداد اندکی از کشورهای توسعه یافته مقوله یارانه وجود دارد و ایران باید در راستای تامین اجتماعی مطلوب حرکت کند تا قشر آسیب پذیر از این یارانه منتفع شود و پرداخت یارانه باید به اقشار آسیب پذیر جامعه که غالبا تحت نظر بهزیستی و کمیته حضرت امام ره هستند ، صورت گیرد.
وی ادامه داد: متاسفانه در ادامه پرداخت یارانه و در راستای تامین عدالت اجتماعی به افرادی که این میزان مبلغ در زندگی آنان مطلقا تاثیر ندارد ، پول ملت را به اسم عدالت سال ها است بذل و بخشش کردیم .
شریف افزود: روحانی در این دوره با اطمینان حاضر خواهد شد و در مناظرات خواهد گفت که وضعیتی که در سال 84 داشیم با امکانات فعلی و رشد حداکثر بالای شش درصد در سال 1405 به آن خواهیم رسید اگر چنانچه دولت معتدلی سرکار باشد.
وی افزود : پس ببیند در سال 84 چه وضعیتی در کشور رخ داده که با همین روند کنونی از تورم 45 درصدی رسیدیم به تورم تک رقمی و در ادامه این روند در سال 1405 به وضعیت اقتصادی سال 84 خواهیم رسید.

**حضور جهانگیری و تاثیر آن بر ادامه اصلاحات

دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران در خصوص آمدن اسحاق جهانگیری و به گفته برخی رقبا خالی بودن دست آقای روحانی و یا اینکه فرد پوششی رییس جمهور فعلی است ، گفت: جهانگیری معاون اول رییس جمهور و یک مدیر اجرایی است و طبعا از آمار و عملکرد دولت اطلاعات دقیقی دارد و وقتی که طیف مقابل می خواهد در مناظرات با چندین نفر حضور یابد و دولت را تحت بمباران تبلیغاتی قرار دهد ، مسلما دولت هم باید برای دفاع از خود افرادی را در این مناظره ها داشته باشد.
شریف گفت: در رقابت های سیاسی کشور دو طیف کلی وجود دارد یکی اصولگرایان و دیگری اصلاح طلب . اصولگرایان ممکن است از طیف حزب موتلفه اسلامی باشند تا جبهه پایداری و در طیف اصلاح طلبان هم یکی از اعتدالیون و گروه های دیگر که تحت عنوان های مختلف مشغول فعالیت هستند.

** وقت ندادن رییس دولت نهم و دهم به عسگراولادی

وی با بیان اینکه در این رییس دولت نهم و دهم را نمی توان به طیف اصلاح طلب نسبت داد چرا که هیچ وقت آنان خود را در محدوده و یا رییس دولت نهم و دهم خود را در طیف اصلاح طلب معرفی نکرد. علاوه بر این در سال 84 و 88 هیچ نیروی اصلاح طلبی از مجموعه وی حمایت نکرد.
شریف گفت: در سال 84 اصلاح طلبان با سه نامزد و در سال 88 هم با دو نامزد مشخص وارد عرصه انتخابات شدند و از آن زمان تا کنون حتی یک طیف اصلاح طلب از طیف رییس دولت نهم و دهم حمایت نکرد و اصولگراها از حامیان مسلم وی بودند. هرچند کسی که در انتخابات این دوره ها برگزیده شد یک بداخلاقی سیاسی کرد و خود را از گروه های اصولگرا مبرا دانست و دیگران دیدند که اصولگراها چگونه از رییس دولت نهم و دهم حمایت کردند.
دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران با اشاره به نقل قول از مرحوم عسگر اولادی افزود: دبیرکل حزب موتلفه یادآور شد من هر وقت نزد رییس دولت اصلاحات می رفتم ایشان به راحتی اینجانب را مورد استقبال قرار می داد. ولی وقتی برای دیدن رییس دولت نهم و دهم می رفتم ، ایشان می گفت که ما هیچ نیازی به شما (موتلفه ) نداریم و وقت ملاقات هم نمی داد.

**واگذاری بنگاه های اقتصادی دولت به بخش خصوصی

شریف در خصوص واگذاری بنگاه های دولتی به بخش خصوصی گفت: دولت برای کارآمدی کارها مجبور است حجم خود را کوچک کند و در هیچ کجای دنیا در حال حاضر دولت ها خود را متورم نمی کنند و اکثر وظایف دولت ها در حال برون سپاری است و شرکت ها باید متولی این کار شوند هرچند در برخی مواقع دیده شده شرکت های صوری که از مدیران اسبق این شرکت ها هستند این بنگاه ها را در قالب کانون های بازنشستگی تشکیل و سرپرستی می کنند و این رویه خیلی مطلوب نیست و باید در یک فضای کاملا رقابتی افرادی که کارنامه مشخصی دارند این بخش ها را در اختیار بگیرند .

**افزایش مالیات در دولت روحانی نداشتیم

در بحث مالیات در دولت روحانی افزایش قابل توجهی در بخش مالیات نداشتیم . برابر مصوبه مجلس در برنامه توسعه پنج ساله کشور که همه سال باید یک درصد به نرخ مالیات افزوده شود. همچنین براساس مصوبه مجلس که نرخ مالیات هشت درصد بود یک درصد برای نظام سلامت افزوده شد که در سال اول نزدیک به سه هزار میلیارد تومان دولت درآمد داشت و این رقم را به وزارت بهداشت داد.
وی گفت: در حال حاضر نرخ حمایت از ارزش افزوده در کشور 9 درصد است و این رقم ثابت مانده و افزایش پیدا نمی کند ولی در تمام کشورهای دنیا اسم این مالیات ، مالیات بر مصرف و هدف اصلی آن کنترل و شفافیت در نظام مالیاتی است. در این رابطه دولت مصوبات مجلس را اجرایی کرده و اختیاری از خود برای اضافه کردن و یا تغییر در بحث مالیات ها ندارد.

** در این دوره مردم به برنامه ها رای می دهند

شریف نسبت به خصوصیات این دوره از انتخابات پیش رو گفت: در این دوره مردم به نامزدهای برنامه محور رای خواهند داد و شعار دادن راحت ترین کار است و به دوستان توصیه می کنم در استفاده از واژه ها هم دقت لازم را بکار گیرند .
وی گفت: استفاده از واژه دولت اسلامی از سوی برخی گروه ها خیلی کارآمد نیست و شاید تبعاتی به دنبال داشته باشد . دنیا وقتی واژه دولت اسلامی را ترجمه می کند به دولت اسلامی عراق و شام که همان داعش است ، تاکید دارد و حتی در بیشتر مواقع رادیوهای بیگانه ، دولت جمهوری اسلامی را با عنوان حکومت اسلامی معرفی می کنند و خیلی جاها این واژه را در مقابل جمهوری اسلامی ایران مطرح می کنند که باید دانست که استفاده از عناوین دیگر برای نظام سیاسی کشور بویژه در مناظرات انتخاباتی پیش رو مشکل ساز باشد که لازم است نامزدها دقت نظر را داشته باشند.
وی ادامه داد : علاوه بر این هنگام شعار دادن برای رفع محرومیت ها و ایجاد اشتغال باید منابع آن را مشخص کرد. در خصوص یارانه دولت سالانه حدود 45 هزار میلیارد تومان و ماهیانه بین 3 تا 4 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می کند. کل بودجه عمرانی کشور 25 هزار میلیارد تومان است و در این راستا باید به خوبی دانست چه منبعی وجود دارد که برخی می خواهند سقف یارانه را افزایش دهند و نه تنها اشتغال ایجاد کنند بلکه محرومیت را هم برطرف کنند. باید مشخص شود که منبع مالی این طرح ها کجاست؟
شریف گفت: در هیچ کجای دنیا پرداخت نقدی به مردم وجود ندارد و اگر در کشوری دولتی می خواهند از طرح های خود نتیجه بگیرد باید نظام تامین اجتماعی را فعال کند . در بحث تولید هم تا زمانی که سیاست خارجی به سمت منافع ملی نباشد ، با عدم استقبال سرمایه گذار خارجی مواجه خواهیم بود. اشخاصی که معتقد هستند برجام در زمینه سرمایه گذاری خارجی هیچ موفقیتی نداشته و پیش بینی ها در این زمینه محقق نشده ، چرا نمی گویند که کشور در طول سه دهه تحت تحریم قرار داشت و هر سرمایه گذار خارجی که می خواست وارد کشور شود، نخست موقعیت را می سنجید و بعد محاسبه می کرد که در صورت سرمایه گذاری در ایران واکنش کشورهای دیگر به ویژه ایالات متحده در این خصوص چگونه خواهد بود . سرمایه گذاری که می خواهد در این عرصه وارد شود با خود در میان می گذارد که آیا جریمه آن نسبت به سود و درآمدی که دارد، صرف می کند یا نه بعد اقدام به سرمایه گذاری می کرد.
وی افزود: بیشتر کشورهای سرمایه گذار در این رابطه احتیاط می کنند و دولت یازدهم تا کنون سعی کرده در این راه اعتماد سازی کند.

** باید برای پیشنهاد نظام اسلامی به دیگر کشورها تلاش کنیم

دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران افزود: دو طیف عملگرا و شعارگرا در انتخابات نسبت به ارایه شعارهای خود بحث صدور نظام اسلامی را مد نظر قرار دهند چرا که در طول چهار دهه گذشته متاسفانه خیلی نتوانسته ایم نظام حکومتی خود را به دیگران پیشنهاد و این روش را عملیاتی کنیم .

**نظام حزبی راهکاری مناسب برای بیان خواسته ها

وی در خصوص نظام حزبی کشور گفت: هیچ راهی برای توسعه یافتگی نداریم مگر اینکه به نظام حزبی برگردیم . در کشور اصل تفکیک قوا در قانون اساسی به خوبی دیده شده ولی ابزار آن را بکار نمی گیریم چراکه ابزار یک حکومت مردم سالار و دموکراتیک ساختار حزبی آن است در غیر این صورت بدون این ابزار در جامعه هرج و مرج ایجاد می شود، آیا راح تر نیست در کشور به جای مراجعه به 80 میلیون نفر با جمع بندی نظر پنج حزب در خصوص مسایل سیاسی نظر مردم را به دست آورد. بنابراین نظام حزبی کشور در حال حاضر یک نظام فشل و قوانین نظام حزبی به هیچ وجه یک قوانین مترقی و به روز نیست .
وی گفت: در خصوص قوانین انتخاباتی و بحث تعیین صلاحیت نامزدها هم هنوز هم با چالش روبرو هستیم به طوری که احزاب تکلیف خود را با این قانون نمی دانند که وقتی به تربیت یک فردی اقدام می کنند بعد از سال ها ممکن است این فرد با عدم صلاحیت مواجه شود و از دور رقابت ها کنار رود و لذا پروسه تعیین صلاحیت ها باید به طور شفاف بیان شود و متاسفانه این ساختار در کشور ایراد دارد.
شریف گفت: در اغلب کشورها تایید صلاحیت ها به احزاب واگذار می شود و این احزاب هستند که با گرفتن سهمیه به پارلمان نفر معرفی می کنند و این موضوع در سطح کلان برای مشارکت مردم در عرصه انتخابات موثراست .
وی افزود: در سطح میانی می توان به احزاب و تشکل های سیاسی به عنوان عوامل بسیج کننده مشارکت حداکثری مردم در عرصه انتخابات نام برد.
وی از اتحادیه های صنفی ، سازمان های غیردولتی و مردم نهاد ، نهادهای مذهبی و در نهایت رسانه های گروهی بویژه صدا سیما به عنوان رسانه ملی به عنوان عوامل بسیج کننده مردم برای حضور در عرصه انتخابات نام برد و گفت: آیا جریان آزاد اطلاعات که مصوبه قانونی هم دارد بویژه از سوی رسانه ملی درکشور رعایت می شود؟

**مدیریتی بر فضای مجازی نیست

شریف گفت: در عرصه رسانه های مکتوب با توجه به فضاهای مجازی ، این رسانه ها زمینه مانور دادن ندارند و در حال حاضر فضای مجازی کاملا از دست ما خارج شده و هیچگونه مدیریتی بر آن نداریم و حتی ممکن است به یک بحران امنیتی تبدیل شود.
دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران با بیان اینکه در کشور نتوانستیم با بومی سازی فضای مجازی یک اعتماد ملی کسب کنیم ، افزود: هم اکنون در کشور دچار یک وادادگی در بحث فضای مجازی شده ایم .
شریف گفت: در بحث خرد می توان به ویژگی های افراد به خصوص تحصیلکردگان بر مشارکت در عرصه های سیاسی اشاره کرد. در ایران این موضوع برعکس دیگر کشورها است و با نگاه به آمار می توان به خوبی دریافت که هرچقدر تحصیلات افراد بالا می رود ، مشارکت مردم نتیجه عکس دارد و این دسته افراد رغبت کمتری برای مشارکت در انتخابات نشان می دهند تا آنانی که وظیفه شرعی خود می دانند.
وی افزود: در روز انتخابات تا قبل از ظهر آنانی که تکلیف شرعی خود می دانند در پای صندوق های رای حاضر می شوند و در بعد از ظهر بیشتر آنانی که تحصیلکرده هستند و چنانچه حال داشته باشند در حوزه های رای گیری حاضر می شوند.
دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران گفت: بزرگ ترین آفت سیستم آموزشی کشور عدم آموختن مهارت های زندگی و جامعه پذیری به فرزندان است و یکی از مهارت های زندگی شرکت در کارهای جمعی است . در کشور و در هیچ جا کار تیمی به فرزندان آموخته نشده و یکی از مهارت های اجتماعی مشارکت در بحث ها و عرصه های سیاسی است .
وی گفت: در بحث خرد ، یکی دیگر از عوامل مشارکت مردم بحث انگیزشی است و افراد می بینند آیا رای آنان تاثیری در انتخابات خواهد داشت یا خیر؟ در انتخابات یکسری شعارها از سوی نامزدها مطرح می شود که پس از انتخاب شدن امکان دسترسی به آنها وجود ندارد و لذا افراد با توجه به این شعارها و تحقق و یا عدم محقق شدن آنها که جزو مطالبات مردم می توان برشمرد ، در پای صندوق های رای حاضر می شوند.

** مشارکت بیش از 70 درصدی در انتخابات پیش رو

شریف با اشاره به مشارکت بیش از 70 درصدی مردم در انتخابات 29 اردیبهشت افزود: مشارکت مردم در انتخابات یکی از 9 سطح آگاهی سیاسی تعریف شده به شمار می رود و سطح آگاهی فرد مورد نظر تاثیرگذار در مشارکت مردم خواهد بود. امیدواری به آینده از یک سو و همچنین انتشار اطلاعات و اخبار از سوی رسانه ملی به عنوان دستگاهی که 80 درصد مردم اطلاعات خود را از این دستگاه دریافت می کنند از سوی دیگر، تاثیر بسیار زیادی بر مشارکت مردم در عرصه انتخابات خواهد داشت.

**انتخابات رقابتی – مشارکتی مطلوب تر است

دبیر کل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی دیگر میهمان میزگرد ایرنا با عنوان تاثیر آرایش سیاسی کشور بر مشارکت حداکثری مردم هم گفت : انتخابات در ایران در وهله اول به صورت رقابتی – حذفی برگزار می شود و تجربه چند دوره اخیر نیز این مساله را نشان می دهد در حالی که اگر انتخابات به شیوه رقابتی – مشارکتی برگزار شود هم باعث اعتماد سازی در میان مردم و حاکمیت می شود و هم می تواند بخشی از توطئه و سناریوهای دشمنان را خنثی کند.

**نظام جمهوری اسلامی نمود بارز مردم سالاری دینی در جهان است

وی گفت: آرایش گروه های سیاسی و جریان های موثر در نظام جمهوری اسلامی به خصوص در موسم انتخابات متاثر از عملکرد دولت هایی است که رای مردم را کسب می کنند زیرا نظام جمهوری اسلامی نمود بارز مردم سالاری دینی در جهان است که همه مسئولانش را مردم به صورت مستقیم یا غیرمستقیم انتخاب می کنند.
این فعال سیاسی اظهار کرد: در نظام حاکمیتی ایران نقشه راه و خط مشی و نیز روش ها و استراتژی ها وجود دارد و اینکه در انتخابات شاهد مشارکت حداکثری باشیم به عملکرد مسوولانی برمی گردد که رای مردم را اخذ می کنند. یعنی هرچه عملکرد مسوولان بهتر باشد در میزان مشارکت دوره های بعدی تاثیرگذار تر خواهد بود.
وی با تاکید دوباره بر لزوم رویکرد مشارکتی در انتخابات به جای رویه حذفی اظهار کرد: رویه مشارکتی بدین معناست که اگر شخصی با کسب رای و اقبال عمومی مردم بر مسند نشست از سایر نامزدهای رقیب که دارای طرح و ایده هستند نیز در رده های مختلف تشکیلات دولت استفاده کند.

** نامزدها در جریان رقابت اعضای کابینه خود را اعلام کنند

دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی تصریح کرد: بیان شفاف پیشینه نامزدها و اینکه برای مسند ریاست جمهوری چه طرح و برنامه هایی دارند، بسیار مهم است. همچنین اعلام این موضوع از سوی نامزدها که در صورت انتخاب به مقام ریاست جمهوری از چه اشخاصی می خواهند در بدنه دولت استفاده کنند، سهم قابل توجهی در افزایش مشارکت مردم در انتخابات دارد و مهم است.
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: در چند دوره گذشته هم در زمینه استراتژی و خط مشی ها و هم در زمینه چینش کابینه برای مردم ابهاماتی ایجاد شد که روی مشارکت مردم تاثیر منفی می گذارد.
وی، حفظ ارتباط نامزد برگزیده بعد از کسب رای اعتماد مردم با آنها را مهم ارزیابی کرد و گفت: علاوه بر این مهم است که رییس جمهوی منتخب در پایان دوره کاری اش، کارنامه خود را به شکلی شفاف به مردم اعلام کند.
داشتن شناسنامه حزبی و تشکیلاتی از سوی افرادی که وارد عرصه رقابت های انتخاباتی می شوند، نکته دیگری بود که کیهانیان روی آن تاکید کرد و گفت: در بیشتر حکومت های جهان، احزاب و تشکل های سیاسی در کنار دولت ها و سایر قوا در تصمیم گیری ها، کنترل و نظارت، افزایش ارتباط مردم با حکومت و بالعکس تاثیرگذار هستند و می توانند در ایده پردازی و ایجاد نظارت عمومی دارای نقش موثری باشند.
وی ادامه داد: افرادی که در سازمان ها و تشکیلات حزبی عضویت دارند، می توانند در طول مدت فعالیت خود در آن حزب آزمون و خطا کنند و مورد حمایت تشکیلاتی که برنامه دارند، واقع شوند ضمن اینکه در قبال برنامه های خود هم پاسخگو هستند اما متاسفانه الان شاهد وضعیتی هستیم که برخی از افراد که قصد مشارکت دارند از عضویت در سازمان ها و گروه های سیاسی تبری می جویند که این مساله راه را برای همکاری و ایجاد فضای مناسب برای احزاب و سازمان ها خواهد بست.

** باید از ایجاد فضای دو قطبی جلوگیری کرد

دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی با یادآوری هشدارهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد فضای دو قطبی در جامعه و ایجاد شکافی به نام انقلابی ها و ضد انقلابی ها یا فضایی همچون سال 76 که جامعه به دو رنگ آبی و قرمز تبدیل شد، اظهار کرد: برای ممانعت از ایجاد چنین فضایی، دسته ها و گروه های سیاسی کشور سعی کردند که از جناح بندی های تحت عنوان اصلاح طلب یا اصولگرا پرهیز کنند.
کیهانیان ادامه داد: آنان تلاش کردند رویکردهای جناحی را به سمت تخصصی و صنفی پیش ببرند و سعی کنند که آرمان های انقلاب را به صورت پررنگ تر در عناوین خود بگنجانند مانند «جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت» که شامل 20 حزب دارای پروانه از قبیل اصولگرا، معتدل و اصلاح طلب است. همین طور جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی(جمنا) که بیانگر آرمان های انقلاب اسلامی است و تلاش دارد از رویکردهای اصلاح طلبانه و اصولگرایانه پرهیز کند تا آن آرایش و دو قطبی شدن جامعه که از نگاه رهبر معظم انقلاب نوعی آسیب به شمار می آید، جلوگیری کند.
به گفته این فعال سیاسی ، اکنون در جامعه ایرانی با توجه به نامزدهای انتخاباتی ، شاهد دو نوع نگرش هستیم که شامل طیف اصلاح طلب و اصولگرا می باشد.
کیهانیان افزود: طیف نخست شامل دولت کنونی و حامیان آقای روحانی هستند و در طیف دیگر هم اصولگرایان و کسانی که در پی احیای آرمان های انقلاب هستند. البته و متاسفانه بعد از گذشت 38 سال از عمر انقلاب اسلامی هنوز این آرمان ها محقق نشده است که در صدر این آرمان ها موضوع «تشکیل دولت اسلامی و تمدن اسلامی» قرار دارد.
وی گفت: به طور طبیعی در این توازن افرادی هم ورود می کنند که به نفع دیگران، افکار عمومی را هدایت کنند که به اعتدالیون معروف هستند و در موضع گیری ها و جناح بندی هم شیوه خود را دارند.

** وجود سه طیف رای دهنده

کیهانیان همچنین از سه طیف مختلف رای دهندگان در کشور یاد کرد و گفت: دسته اول افرادی هستند که همواره در انتخابات پای کار بوده و همیشه رای می دهند؛ دسته دوم نیز افرادی هستند که بر اساس تعلقات قبیله ای و حضور برخی اشخاص رای می دهند و بالاخره دسته سوم نیز کسانی هستند که گرچه مخالف هستند اما رای می دهند که اینها همان آرای خاکستری هستند و به تعبیری کسانی که مخالف نظام شاید باشند اما مخالف ایران که نیستند. در دسته بندی های موجود، جناح اصولگرا حول محور آقای رییسی و جناح دولتی ها هم با محوریت آقای روحانی شکل گرفت.
وی گفت: به اعتقاد ما دولت روحانی در جلب اعتماد عمومی موفق عمل نکرد و عنصر کنترل و نظارت موثر در کلیه ارکان کشور متاسفانه مغفول مانده است.
کیهانیان مدعی شد که تاسیس شرکت های درون سازمانی در این دولت و حتی دولت های نهم و دهم با هدف خارج کردن سرمایه های بیت المال و تصمیم شخصی خارج از روابط اقتصادی صورت گرفته است .
وی افزود: به عقیده ما یکی از موارد و مشکلات اقتصادی که ممکن است موجب کاهش مشارکت در انتخابات شود این نکته است که ورودی سیستم مالی دولت بیش از خروجی آن است .
وی افزود ما معتقدیم وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت کنونی با افزایش بی رویه مالیات ها بخصوص در حوزه مالیات بر ارزش افزوده کالاها به بی اعتمادی هرچه بیشتر نسبت به دولت کنونی دامن زده است.

** رشته ارتباط مردم با حاکمیت، اعتقادات دینی آنان است

دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی اظهار کرد: در دولت های نهم به بعد، بی اعتمادی در میان مردم فوق العاده افزایش یافت اما آنچه همچنان مردم را در صحنه باقی گذاشته، ارتباط با حاکمیت از طریق اعتقاد و نه اعتماد است اما حفره های اقتصادی باعث سوق دادن منابع ملی به سمت اشخاص، عدم توزیع عادلانه حقوق ها و منابع و شبه دولتی شدن بخش های خصوصی و تاسیسی بی رویه بانک های شبه دولتی به بی اعتمادی عمومی دامن زده است.

** پیشنهاد برای تشکیل شورای ملی احزاب

دبیر کل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی در ادامه در خصوص راه های افزایش مشارکت و حضور آرای خاکستری در انتخابات گفت : با احیای دوباره خانه احزاب در دولت یازدهم گام های اولیه برای توسعه سیاسی کشور به عنوان مقدمه افزایش بیش از پیش مشارکت مردم در انتخابات برداشته شد.
کیهانیان افزود ، این اقدام کافی نیست و این خانه باید جای خود را به شورای ملی احزاب بدهد که در این شورا نیز روسای سه قوه و مقام معظم رهبری نماینده داشته باشند تا مسایل و مشکلات کشور از سوی احزاب به دقت احصاء و اعلام شود.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر برخی از عضویت در احزاب برائت می جویند و این باید فضیلت باشد نه امتیاز منفی و چرا که با افزایش جایگاه احزاب آرای خاکستری کاهش یافته و مشارکت مردم بیشتر می شود.
دبیر کل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی تاکید کرد ، علاوه بر این باید توجه داشت که فرهنگ پاسخگویی به مردم از سوی مسوولان فراموش شده است و لازم است تا ضمن فراهم کردن فرهنگ مطالبه گری مردم از مسوولان این کارکرد به احزاب اختصاص داده شود و باید در نظر داشت که حلقه واسط بین این دو احزاب هستند.
بر اساس اعلام کیهانیان با توجه به بررسی های انجام شده مشارکت مردم در این دوره از انتخابات بین 50 تا 60 درصد خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید