تحلیلگر سعودی: تبریک به ملت یهودی! رؤیا به حقیقت پیوست

    کد خبر :528404

یک تحلیلگر سعودی، در توییی با تبریک به صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی، مدعی شد اردن بزودی به «جمهوری عربی فلسطین» تغییر نام می‌دهد.

هم‌زمان با نزدیک شدن به موعد اعلام «طرح صلح» دولت آمریکا برای فلسطین، موسوم به «معامله قرن»، توییت اخیر «عبدالحمید الغبین» تحلیلگر سعودی بسیار جنجالی شده است.

الغبین روز جمعه 26 آوریل در صفحه توئیتر خود صراحتا نوشت که حکومت اردن از بین خواهد رفت و به «جمهوری عربی فلسطین» تغییر نام خواهد داد.

به گزارش فارس،الغبین در توییترش، خود را جزء پنجاه شخصیت تأثیرگذار در عربستان سعودی، روزنامه‌نگار و رئیس مرکز «پژوهش‌های سیاسی لندن» معرفی کرده است.

او در ادامه توئیت خود نوشته است که از سرنوشت شاه اردن و «خاندان هاشمی‌ها» اطلاعی ندارد اما شاید کشور کوچکی برای حکمرانی آن‌ها ایجاد شود.

الغبین افزود: تا مدتی پیش تصور می‌کردم که قدس غربی پایتخت اسرائیل خواهد شد اما [کمی بعد] روشن شد که کل قدس، پایتخت می‌شود. مسجدالاقصی به عنوان حرم سوم، به عربستان سلام می‌کند.

المؤکد أن الأردن سیتغیر اسمة إلى جمهوریة فلسطین العربیة .. مصیر العائلة الهاشمیة لا أعرف ولکن قد یتم استحداث دولة صغیرة لهم

کنت اعتقد حتى وقت قریب أن القدس الغربیة ستکون عاصمة إسرائیل ولکن اتضح أن القدس کلها هی العاصمة
الأقصى یسلم إلى السعودیة کثالث الحرمین.

پیشتر در گزارش‌های خبری آمده بود که اردن به طرح معامله قرن اعتراض دارد زیرا حق بازگشت ده‌ها هزار آواره فلسطینی که در این کشور زندگی می‌کنند نادیده گرفته و قرار نیست طبق طرح دونالد ترامپ، آنان از اردن بروند بلکه قرار است اردن به عنوان وطن جایگزین آنان تعیین شود.

نکته قابل توجه دیگر اینکه این تحلیلگر سعودی، در توئیت خود تصویری از یک نوشته به زبان عبری منتشر کرده که می‌گوید «تبریک به ملت یهودی! رؤیا به حقیقت پیوست».

در واکنش به این توییت جنجالی و ضد اردنی، بسیاری از کاربران عربستانی و اردنی بشدت از او انتقاد کردند. اولین بار نیست که یک تحلیلگر سعودی سخنی در راستای عادی‌سازی روابط یا حل و فصل مسأله فلسطین طبق خواسته رژیم صهیونیستی بر زبان می‌راند. تا کنون بسیاری از صاحبنظران سعودی نزدیک به دایره قدرت در این مورد مطالبی نوشته یا سخن گفته‌اند.

«ترکی الحمد» یکی از نویسندگان مطرح سعودی پیش از این در توییتی نوشته بود که مسأله فلسطین مورد اهتمام او نیست و به «موضوعی بدل شده که دیگر محل بحث نیست».

«عبد الحمید الحکیم» مدیر «مرکز پژوهش‌های خاورمیانه» در جده نیز -طبق آنچه در توییترش نوشته- اعتقاد دارد که بیت‌المقدس «نماد دینی یهود» محسوب می‌شود و نماد دینی مسلمانان، مکه و مدینه است.

تعداد اشخاصی که در داخل عربستان در راستای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی قلم می‌زنند به حدی افزایش یافته است که «اویخای ادرعی» سخنگوی عربی‌زبان ارتش صهیونیستی در توئیتی نوشته بود «عرب سهوا یا عمدا از حقیقت سخن می‌گوید».

در همین ارتباط، «بنیامین نتانیاهو» در نوامبر 2017 در توئیتی عربی بزرگ‌ترین مانع در مقابل عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی را نه حاکمان عرب بلکه افکار عمومی جهان عرب دانسته بود.

معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه اسرائیل با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است.

در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

پیشتر اردن از اینکه نقش او در این طرح کمتر دیده شده و عربستان بدون مابه‌ازاء در حال دادن امتیازهای بزرگ از جانب فلسطینی‌ها و جهان عرب و اسلام به رژیم صهیونیستی است، ناراضی بود.

اخیرا (چهارم آوریل) نیز روزنامه لبنانی الاخبار جزئیاتی جدید از طرح دولت آمریکا علیه فلسطین موسوم به «معامله قرن» منتشر و فاش کرد، اردن و مصر در مقابل موافقت، رشوه‌ای بیش از 100 میلیارد دلار دریافت می‌کنند.

الاخبار نوشت، در پی اعتراض‌های مصر و اردن (به جزئیاتی از طرح معامله قرن) و اعلام اینکه برخی از بندهای این طرح «خطوط قرمز قاهره یا مشروعیت حاکمیت سیاسی اَمان بویژه در مسأله تبادل اراضی را زیر پا می‌گذارد» در برخی از بندهای این طرح تغییراتی اعمال شده است؛ اما با این حال بندهای این طرح را فقط می‌توان «مصیبت» توصیف کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید