تخصیص سهمیه بنزین به خودروها از عدالت به دور است

    کد خبر :528336
سهمیه بنزین

یک کارشناس انرژی با بیان اینکه تخصیص سهمیه بنزین به افراد به عدالت نزدیکتر است، گفت: باتخصیص سرانه بنزین به افراد باید این امکان ایجاد شود که افراد از فروش سهمیه خود، درآمد نقدی داشته باشند.

سالار سیدی، کارشناس انرژی در گفتگو با مهر در مورد شیوه بهینه اصلاح قیمت بنزین گفت: دولت می‌تواند نرخ بنزین را با سهمیه یا بدون سهمیه با دو نرخ عرضه کند؛ البته این روش موجب می‌شود که به افرادی که مصرف بالاتری دارند یارانه بیشتری هم تعلق گیرد.

وی افزود: روش دیگر تخصیص سهمیه بنزین به خودروها است؛ اگر دولت بخواهد سهمیه بنزین را به خودروها تخصیص دهد در حقیقت یارانه به افرادی داده که از تمکن مالی بیشتری برخوردار هستند، این در حالی است که قشر آسیب پذیر بیشترین تأثیر را از افزایش نرخ بنزین می‌گیرند. در کل هم این روش از عدالت اجتماعی دور است.

این کارشناس انرژی توضیح داد: روش دیگر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها برای بنزین این است که قیمت بنزین افزایش یافته و در عوض به هر فرد، سهمیه بنزین تعلق بگیرد و این امکان وجود داشته باشد که دارنده سهمیه بتواند در فضایی مشابه بورس، اقدام به فروش سهمیه خود کرده و از آن، درآمد نقدی داشته باشد.

سیدی گفت: افزایش قیمت بنزین با دو نرخی بودن آن تفاوت چندانی ندارد چرا که عدد بزرگ‌تر مد نظر گرفته می‌شود و بر اساس آن نیز سایر اقلام سبد خانوار افزایش قیمت را تجربه می‌کند. نرخ بنزین باید افزایش یابد اما در شرایط کنونی نزدیک کردن قیمت بنزین داخلی به فوب خلیج فارس دشوار است چرا که سایر مؤلفه‌های اقتصادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در نتیجه افزایش قیمت بنزین، بودجه دولت افزایش می‌یابد، تصریح کرد: دولت می‌تواند از محل افزایش درآمد هدفمندی یارانه بنزین، یارانه نقدی را افزایش دهد که این اقدام خود به تنهایی موجب ایجاد تورم نمی‌شود و مناسب شرایط کنونی کشور است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید