تحقیر دوباره پادشاه سعودی از سوی ترامپ در سخنرانی ویسکانسین

    کد خبر :528023
سخنرانی ویسکانسین

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در سخنرانی روز شنبه در ویسکانسین، ماجرای یک تماس تلفنی با پادشاه عربستان سعودی را شرح داد که در آن خواستار پول بیشتر از این کشور غنی از نفت شده بود.

ترامپ که در جمع حامیان سیاسی خود در قالب کمپین انتخاباتی 2020 سخن می گفت، سخنان خود در مورد این تماس را این گونه آغاز کرد: نگاه کنید به عربستان سعودی؛ کشور بسیار غنی، که ما از آنها دفاع می کنیم. ما به عربستان سعودی کمک هزینه می دهیم. آنها چیزی جز پول نقد ندارند؛ درست است؟ ما به آنها یارانه می دهیم و آنها از ما خریداری می کنند، 450 میلیارد دلار از ما خرید کرده اند. شما از این امر آگاهید، افرادی هستند که خواهان قطع روابط با عربستان سعودی هستند. آنها 450 میلیارد دلار از ما خرید کرده اند. من نمی خواهم این مشتری را از دست بدهم! اما در بحث نظامی، ما به عربستان سعودی یارانه می دهیم!

وی ادامه داد: من به پادشاه عربستان تلفن زدم. من شاه عربستان را دوست دارم و به او گفتم: شاه، ما همه چیزمان را در محافظت از شما از دست می دهیم، در حالی که شما پول زیادی دارید. این یک حقیقت است. او گفت: چرا شما در این مورد به من تلفن می زنید، هیچ کس تا به حال چنین تماسی با من نگرفته بود. من گفتم چون آنها احمق بودند! ما در حال تعامل و کار با عربستان سعودی هستیم. در خیلی از مسائل و نقاط زیاد من به شما صادقانه بگویم، که کار با عربستان سعودی خیلی ساده تر از جمع کردن 113.57 دلار از یک مستأجر در یک منطقه بد در نیویورک است. همچنین امن تر هم هست.

ترامپ تا به حال نشان داده است که یک حامی مستمر دولت عربستان سعودی باقی خواهند ماند؛ عمدتا به این دلیل که این دولت به شدت در کسب و کارهای آمریکایی سرمایه گذاری کرده است.

پس از اینکه مشخص شد، جمال خشاقج، ستون نویس واشنگتن پست، توسط پرسنل امنیتی در سفارت سعودی، به قتل رسیده است، مقامات عربستان از سوی رسانه ای مختلف دنیا تحت فشار شدید قرار گرفتند. ترامپ اما حمایت خود از رهبری عربستان در این موضوع را تأیید کرد و گفت: جهان مکان بسیار خطرناکی است!

وی در آن زمان و در پی درخواست های برای قطع روابط با عربستان گفت: اگر ما این قراردادها را احمقانه لغو کنیم، روسیه و چین به سود عظیمی می رسند و بسیار خوشحال می شوند که همه این کسب و کارهای های جدید را به دست آورده اند. این یک هدیه شگفت انگیز برای آنها به طور مستقیم از سوی ایالات متحده خواهد بود.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه موضع آمریکا در مورد این موضوع را در ماه نوامبر تأیید کرد.

وزیر امور خارجه نوشت: عربستان سعودی در تلاش است تا دموکراسی شکننده عراق را حفظ و بغداد را به منافع غرب، نه تهران متصل کند. ریاض در مدیریت سیل پناهندگان فراری از جنگ داخلی سوریه با همکاری با کشورهای میزبان، همکاری نزدیک با مصر و ایجاد روابط قوی با اسرائیل کمک می کند.

آنچه به نظر می رسد این که هم اکنون عربستان کیف پول دولت ترامپ برای پیاده سازی اغلب سیاست های این کشور در منطقه خاورمیانه است و رئیس جمهور آمریکا هیچ ابایی از تحقیر مقامات عربستانی و اشاره مستقیم به این داستان در برابر حامیان سیاسی خود در ایالات متحده ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید