بیمه سلامت نباید مطیع وزیر بهداشت باشد

    کد خبر :527669

سعید نمکی وزیر بهداشت صبح امروز در همایش کنفرانس بیمه سلامت که در بیمارستان قلب شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: طرح پزشک خانواده و سیستم نظام ارجاع به صورت پایلوت در یک شهرستان کوچک و در تمام ۳۱ استان کشور اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: ماندگاری یک حکومت مبتنی بر علم و عقل است و در تمام دنیا این شیوه برای استمرار نظام‌های مختلف استفاده می‌شود و ما این ساختار را به طور مداوم در دیگر کشور‌ها می‌بینیم.

نمکی تاکید کرد: استمرار مبتنی بر علم و‌ عقل در خصوص بیمه نیز کار‌ساز است و من چنین رویکردی را در صندوق‌های بیمه‌گر می‌بینم، وقتی در سازمان برنامه و بودجه بودم یکی از دغدغه‌های اصلی‌ام همین بیمه بود زیرا هرچه پول به درون آن می‌ریزند مانند چاهی است که پُِر نمی‌شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: طرح تحول نظام سلامت یکی از دستاورد‌های دولت روحانی محسوب می‌شود و این طرح از مردم محروم و اقشار آسیب پذیر دست‌گیری می‌کند.

وی ادامه داد: نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی مناسب با رویکرد مبتنی بر علم و دانش خروجی قابل قبولی به ما می‌دهد، خوشبختانه بیشتر جمعیت ما تحت پوشش بیمه همگانی هستند و توسعه بیمه همگانی یکی از دستاورد‌های مهم در کشور محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت بیان کرد: توسعه زیرساخت‌ها در سیستم بیمه برای حمایت از مردم مناسب است و ما خوشبختانه توانستیم بودجه بیمه سلامت را ۲ برابر کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۸ هزار میلیارد تومان اوراق به بیمه سلامت برای پرداخت بدهی‌ها اختصاص داده شده است، اما متاسفانه هر روز این چاه عمیق‌تر می‌شود، اظهار کرد: برای ورود به عرصه سیستم بیمه و دیگر مسائل حوزه سلامت الزامات قانونی کشور و اسناد بالا‌دستی وجود دارد و من معتقدم وقتی نظام ارجاع و راهنما‌های بالینی وجود نداشته باشد بیمار هرگونه که بخواهد عمل می‌کند؛ به طوریکه در یکی از سفر‌ها متوجه شدم که یک پزشک عمومی به دلیل سردرد برای بیمار سی تی اسکن تجویز کرده است.

نمکی ادامه داد: وقتی ما بسته پایه خدمت تعریف نکنیم ۹۰ میلیارد تومان هورمون رشد برای ورزش بدنسازی در سال ۹۰ تجویز می‌شود؛ تعجب می‌کنم در کجای دنیا برای انجام چنین کار‌هایی این مقدار هزینه صرف می‌شود؟ علت اصلی رخداد چنین وضعیتی نبود راهنمای بالینی، سیستم ارجاع و پزشک خانواده است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه دفترچه‌های بیمه به چک‌های بی محل تبدیل شده است و عامل سردرگمی و بی حرمتی مردم هستند، افزود: به دلیل تجویز‌های بیش از حد و نادرست، بیمه سلامت سقفی را برا دفترچه‌های بیمه استان‌ها تعیین کرده است که بیش از آن این دفترچه‌ها اعتبار نداشته باشد.

وی افزود: اگر دقت نداشته باشیم در حوزه سلامت هزینه‌های زیادی بر مردم تحمیل می‌شود در حالی که ما می‌توانیم این مسائل را کنترل کنیم، زیرا فقط دانشگاه‌های علوم پزشکی و تا حدودی بخش خصوصی ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی به مردم هستند، بیمه باید قدرت داشته باشد و در سیاست گذاری‌ها چانه زنی کند و من معتقدم میزان تعرفه پزشکان بدون در نظر گفتن بیمه‌ها نباید بالا برود.

نمکی ادامه داد: من معتقدم که بیمه سلامت باید سازمان حقوقی مستقل باشد و برای مسائل مختلف با وزارت بهداشت چانه زنی کند و بیمه سلامت نباید هیچ وقت مطیع حرف وزیر بهداشت باشد.

وی با اشاره بازنگری کتاب ارزش‌های نسبی ادامه داد: دفترچه‌های بیمه کمیته امداد ادغام شده تا اقشار آسیب‌پذیر احساس حقارت نکنند، وزارت بهداشت منابعی را در این خصوص اختصاص داده است.

افراد مجهول‌الهویه تا ۳ ماه تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند

وزیر بهداشت گفت: افراد مجهول‌الهویه تا ۳ ماه تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند تا طی این مدت هویتشان احراز و بر اساس قانون به وضعیتشان رسیدگی شود.

وی با اشاره به اینکه باید منابعی را به بیمه سلامت بدهیم تا این بیمه به سلامت از مسیر خود عبور کند، افزود: من معتقدم که بیمه باید از افراد به اندازه بضاعتشان بگیرد و به میزان نیاز به آن‌ها خدمت بدهد، صندوق‌های بیمه گر باید از دارا بگیرند و به اقشار آسیب پذیر بدهند، همچنین باید در زمان تندرستی بر اساس قانون از افراد وجوهی گرفته تا در زمان بیماری این مبالغ صرف تندرستی آن‌ها شود.

نمکی گفت: تحریم‌های ظالمانه دشمنان بر علیه کشور و مردم مشکلاتی را ایجاد کرده است، اما کمترین فشار باید به مردم به خصوص اقشار آسیب‌پذیر وارد شود.

بیمه باید به عنوان یک بنکدار اقتصاد پویا داشته باشد

وی افزود: من معتقدم که بیمه باید به عنوان یک بنکدار اقتصاد پویا داشته باشد تا خودش را احیا کند و من معتقدم بیمه باید جدا از دولت باشد، اما دولت سرانه بیمه‌ای را می‌پردازد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه این سمینار برای بررسی راهکار‌ها و رفع مشکلات برگزار شده است و ما آمده‌ایم کمک کنیم نه اینکه مانند ترمز مانعی بر سر راه پیشرفت بیمه باشیم، ادامه داد: از جمله کار‌های مهم وزارت بهداشت در سال ۹۸ حمایت بیشتر از بیماران خاص و صعب‌العلاج، ماندگاری پزشکان در مناطق کمتر برخوردار و بروز کمترین فشار به مردم است، سعی داریم توجه خاصی به درمان سرپایی به جای بستری داشته باشیم و از طرح‌های پیشگیرانه به جای درمان حمایت بیشتری کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید